خرید فیلتر شنی

نکات مهم در انتخاب و خرید فیلتر شنی

قبل از خرید فیلتر شنی بهتر است با ساختار این دستگاه ، اجزا و کارایی آن آشنا شوید. در این مطلب سعی خود را بر این داشته باشیم که دانستنی های لازم و نکات اصلی و کاربردی موردنیاز را بیان نماییم. ما را همراهی فرمایید.

نکات مهم در انتخاب و خرید فیلتر شنی

فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی یا (Sand Filter) به مخزن‌هایی از جنس فولاد گالوانیزه ، استیل و یا فایبرگلاس گفته می‌شود که به شکل‌های استوانه‌ای و یا مربع بر اساس فشار اتمسفریک ساخته می‌شوند.
وظیفه اصلی این نوع از دستگاه ها تصفیه آب به صورت فیزیكی می باشد. بدین صورت که با عبور آب از بستر شن و ماسه (سیلیس) ، باعث حذف ذرات معلق موجود در آب نظیر گل و لای ، رنگ ، پلانکتون ها و … (حدوداً تا قطر 50 میکرون) می‌شود.

از فیلتر شنی به عنوان یک پیش تصفیه عالی می توان استفاده نمود که باعث شفافیت و زلال شدن آب می گردد ولی مواد شیمیایی و فلزات سنگین موجود در آب را جذب و یا حذف نمی کند.

بیشتر بخوانید : تصفیه آب با فیلتر شنی

اجزای فیلتر شنی

نازل فیلتر شنی

در قسمت پایین فیلتر شنی ، نازل هایی با سوراخ های بسیار ریز وجود دارد که به دلیل قطر کمی که دارند ، عبور شن و ماسه و ذرات معلقی که در درون آن ها به دام افتاده اند ، از این نازل ها امکان پذیر نمی ‌باشند. اما آب از داخل آن ها عبور نموده و به حرکت خود ادامه می دهد و در پایان مسیر بدون ذرات مزاحم آلوده کننده از لوله خروجی در زیر مخزن اصلی فیلتر شنی خارج می شود.
نازل فیلتر شنی از مهم ترین قطعات استفاده شده در داخل فیلتر شنی می باشد. که در دو نوع نازل پلاستیکی فیلتر شنی و نازل برنجی فیلتر شنی تولید می گردد.

خرید فیلتر شنی

سیلیس فیلتر شنی

داخل مخزن فیلتر شنی با شن سیلیسی و یا آنتراسیت پر می‌گردد كه معمولاً یک‌ لایه ذرات درشت روی نازل‌ فیلتر شنی جهت جلوگیری از گرفتگی و سپس یک‌ لایه ذرات ریز بر روی آن ها ریخته می‌شود.
در اثر عبور آب از خلل و فرج بین ذرات شن ، ذرات معلق موجود در آب در میان شن ها گیر کرده و آب تقریباً عاری از این ذرات می شود.

نکته مهم اینست که پس از مدتی با تجمع ذرات معلق در خلل و فرج فیلتر شنی ، اُفت فشار جریان عبوری از فیلتر رخ خواهد داد که در این حالت حتماً باید شن های سیلیسی فیلتر شنی را شستشو داد. به عملیات شستشو در اصطلاح بک واش یا شستشوی معکوس می گویند.

درون فیلترهای شنی سه لایه مختلف از سیلیس با دانه بندي زير از نوع سنگ هاي مخصوص و درجه خلوص بالای 95% باید وجود داشته باشد.

  • سيليس نمره يك از قطر 5/0 ميلي متر تا 5/1 ميلي متر.
  • سيليس نمره دو از قطر 2 میلی متر تا 5/3 میلی متر.
  • سيليس نمره سه از قطر 4 میلی متر تا 8 میلی متر.

توجه نمایید که کلیه سیلیس ­های ریخته شده در فیلترهای شنی باید حداکثر حدود 60 درصد حجم مخزن فیلتر شنی را پر کنند و این مورد به ظرفیت فیلتر که چه میزان باشد ، ربطی ندارد.

خرید فیلتر شنی

موارد استفاده از فیلتر شنی

اگر در صنایع زیر فعالیت دارید ، می توانید با خرید فیلتر شنی آب را به صورت فیزیکی تصفیه نمایید.

  1. استخرهای عمومی شنا (از بین بردن ذرات معلق در آب راکد به منظور جلوگیری از بیماری های پوستی و گوارشی)
  2. صنعت نساجی (تصفیه پساب نساجی)
  3. صنایع شیمیایی و پالایشگاه ها (حذف رنگ و ذرات زیان بار از آب آلوده به منظور جلوگیری از ورود آن به دستگاه ها)
  4. آب برگشتی برج‌های خنک‌کن
  5. استخرهای پرورش ماهی
  6. فاضلاب‌های صنعتی و شهری
  7. صنعت کشاورزی (تصفیه آب های سطحی مانند رودخانه‌ها یا چاه‌ها)

در صورت عدم انجام عمل فیلتراسیون آب ، خسارت های جدی و پُر هزینه ای به دستگاه های هر بخش از کارخانه یا کارگاه شما وارد خواهد شد.

بیشتر بخوانید : کاربرد فیلتر شنی

مدل های مختلف فیلتر شنی

فیلتر شنی براساس نوع کاربرد مورد نیاز از نظر ظرفیت، حجم، فشار ، جنس و ابعاد انتخاب می گردد.

فیلترهای شنی تحت فشار در سایزها و جنس های متفاوتی ساخته می شوند که رایج ترین آن ها فیلترهای شنی عمودی با سر عدسی است.

این فیلترها با قطر مناسب از ورق فولادی و یا گالوانیزه ساخته می‌شوند که پس از زنگ زدایی از داخل با دو لایه پوشش اپوکسی و از خارج با یک لایه ضد زنگ و دو لایه رنگ مخصوص رنگ آمیزی گردیده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ضمن برای بهبود کیفیت فیلتراسیون و افزایش عمر فیلترهای تحت فشار میتوان قبل از عملیات رنگ آمیزی، فیلترها را از داخل، سند بلاست کرد.

این نوع از فیلترها مجهز به نازل هایی در قسمت فوقاني هستند که آب را برای تصفیه بهتر بر روی بستر شنی روی فیلتر پخش می­ نماید.

همچنین در پایین این فیلترها و زیر آخرین لایه از سیلیس درون آن، نازل های برنجی یا پلاستیکی جهت جمع آوري و عبور آب قرار دارند.

برای افزایش کارایی فیلتر شنی باید با استفاده از توان مورد نیاز و حداکثر دبی، مساحت لازم را محاسبه کرد. نکته مهم اینست که مطمئن شوید آب به درستی در بستر جریان دارد و هیچ مقدار از مایع توسط شن و سیلیس از مسیر جریان منحرف نمی شود.

پس از خرید فیلتر شنی حتماً شیوه های رایج در جهت نگه داری دستگاه را آموزش ببینید تا عمر مفید و کارایی دستگاه خریداری شده را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید : نگهداری از فیلتر شنی

آرام صنعت (آرام نازل)

مجموعه آرام نازل ؛ با استفاده از بهترین متریال روز دنیا ، یکی از بزرگترین تولید کننده های نازل فیلتر شنی براساس نیاز روز بازار می باشد و انواع نازل فیلتر شنی را با قیمت های مناسب عرضه می نماید.

در صورت علاقمندی به موضوع انواع نازل تصفیه آب ، کافی است بر روی لینک آن کلیک نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *