نازل تصفیه آب

انواع نازل تصفیه کننده آب

نازل در لغت به معنای فرودآینده (از بالا به پایین آینده و پایین رو) می باشد و در صنعت به قطعاتی که وظیفه توزیع و پخش آب را دارند ، نازل یا پخش کننده آب یا آب پخش کن می گویند که در صنایع و کشاورزی کاربردهای فراوان دارند. یکی از انواع نازل ها ، نازل تصفیه آب می باشد که در متن زیر به شرح آن خواهیم پرداخت:

جنس نازل تصفیه کننده آب

نازل تصفیه کننده آب قطعه ای است که معمولا از جنس های مختلفی ساخته شده و بر اساس کاربردشان اسامی معینی نیز به آن ها اطلاق می گردد. به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند :

1- نازل پلاستیکی : این نازل ها از جنس پروپیلن (PP) می باشد.

2- نازل برنجی : این مدل از نازل ها از آلیاژ برنج ساخته می شوند.

نازل پلاستیکی

پلی پروپیلن چیست؟

پلی پروپیلن یکی از پرمصرف ترین و اصلی ترین پلیمرهای مورد استفاده در صنایع جهان می‌باشد. فرمول شیمیایی آن –CH2-CH(CH3)n– است.

ویژگی های پلی پروپیلن

چگالی کم ، شفافیت بالا ، مقاومت تخریبی زیاد ، مقاومت در برابر اسیدها ، بازها و حلال ها ، مقاومت کششی بالا ، مقاومت دمایی بالا (بین 160 تا 170 درجه سانتی گراد) ، استحکام مکانیکی قابل قبول ، قالب گیری آسان ، بی بو ، غیر سمی و غیر قابل حل در آب از ویژگی های بارز این پلیمر می باشد.

مزایای پلی پروپیلن نسبت به سایر پلیمرها

  • قیمت نسبتاً ارزان منومر پروپیلن در مقایسه با منومرهای دیگر پلیمرها
  • قیمت پائین PP در مقایسه با دیگر پلیمرها
  • وزن مخصوص و سبک آن
  • انعطاف پذیری و طیف گسترده تولید PP با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متغیر
  • افزایش کاربردهای جدید و بهبود خواص گریدهای تولیدی جدید
  • افزایش کاربرد PP در وسایل و تجهیزات پزشکی
  • افزایش مصرف PP به صورت آلیاژ با دیگر پلیمرها

با توجه به خصوصیات مطرح شده ، پلی پروپیلن یک گزینه مناسب برای ساخت نازل های تصفیه کننده آب با کیفیت و پُرمصرف می باشد.

نازل برنجی

برنج ، آلیاژی از مس و فلز روی می‌باشد که نسبت آن‌ دو در آلیاژ ، تعیین کننده نوع برنج است. برخی از انواع آلیاژ برنج ها ، برنز هم نامیده می‌شوند، هرچند برنز آلیاژی از مس و قلع می‌باشد. برنج در برابر کدر شدن و لکه‌دار شدن مقاوم بوده و به راحتی اکسید نمی شود. از این فلز به خاطر کاربردهای خاص و شکل و رنگ آن در جاهای مختلفی استفاده می کنند.

ویژگی های آلیاژ برنج

برنج در برابر کدر شدن و لکه دار شدن مقاومت بالایی دارد، یعنی دیرتر اکسید می شود. برنج معمولاً قابلیت چکش خواری بیشتری نسبت به مس و روی دارد و تقریباً دمای ذوب آن بین ۹۰۰ تا ۹۴۰ درجه سانتی گراد است . البته سختی و نرم بودن آن می تواند با تغییر نسبت مخلوط مس و روی تغیر کند. چگالی متوسط برنج به نسبت مناسب است. به علت قدرت و ویژگی های غیر خورنده آن، اغلب برای محصولاتی استفاده می شود که در معرض فشار قرار می گیرند.

برنج نیز به مانند پلی پروپیلن از خصوصیات ویژه ای بهره مند می باشد. از این رو در ساخت برخی نازل ها با توجه به نوع کاربردشان از آن استفاده می گردد.

دلایل انتخاب نازل تصفیه آب در صنایع

نازل ها قطعاتی هستند با منافذ منظم و دارای ابعاد مشخص و دقیق که از فرار بستر مربوطه، حین کار جلوگیری می کنند. نازل تصفیه آب ، قطعه ای مکمل مخازن جهت نگهداری بستر تصفیه آب می‌باشد. بستر تصفیه آب می‌تواند شامل رزین آنیونی، رزین کاتیونی، رزین میکس بد، کربن اکتیو، آنتراسیت، سیلیس باشد. به همین دلیل امکان کنترل و ثابت نگهداشتن بسترهای تصفیه آب در مخازن فیلترها، بدون قطعات کمکی امکان پذیر نمی‌باشد. هر بستری دارای نازل مخصوص به خود است.

استفاده از نازل تصفیه کننده آب در مخازن

در مخازن سختی گیر جهت توزیع و صاف سازی آب ورودی به مخزن از نازل تصفیه کننده آب استفاده می گردد.
نازل ها در فرایند صاف سازی آب در مخازن تحت فشار همچون فیلتر شنی ، فیلتر کربنی ، مخازن سختی گیر رزینی ، ستون های رزینی ، مخازن ثقلی تصفیه آب (صافی شنی کند و صافی شنی تند) به منظور جلوگیری و ممانعت از فرار سیلیس ، گرانول های کربن فعال و رزین های کاتیونی و آنیونی تصفیه آب و  جداسازی آب تصفیه شده از مواد ناخالص و اضافی کاربرد دارند.

پرکاربردترین نازل ها

جهت تصفیه آب ، نازل ها در 4 مدل فیلتر بیشتر مورد استفاده صنعتگران قرار می گیرند که عبارتند از :

1- نازل فیلتر شنی :

نام دیگر آن نازل صافی شنی می باشد که جهت یکنواخت سازی جریان آب در عمل تصفیه مورد استفاده است. (تصفیه آب با فیلتر شنی)
در این فیلترها برای جلوگیری از گذر سیلیس و کربن یا رزین از فیلتر نیاز به نازل فیلتر شنی می باشد.
نازل فیلتر شنی ابزاری است که این امکان را می دهد که آب وارد شده به داخل فیلتر شنی را یکنواخت و صاف سازد تا نهایتاً آب با یک جریان یکنواخت و مساوی به کل مخزن وارد گردد. ضمناً از طرفی از خارج شدن سیلیس در فیلتر کربن یا فیلتر شنی جلوگیری به عمل می آورد.این عمل در هنگام بک واش فیلتر نیز از خارج شدن مواد داخل مخزن جلوگیری می کند.

2- نازل فیلتر کربنی :

این گروه از نازل تصفیه کننده آب که به نازل صافی کربن نیز معروفند در صنعت تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند.
فيلتر كربنى به منظور حذف طعم، بو، رنگ، مواد آلى و كلر آزاد به كار می رود. در فيلتر كربنى، آب از بستر ذغال كربن اكتيو گرانولى عبور كرده و رنگ و بوى آن توسط ذغال كربن جذب شده و در نتيجه آب خروجى بدون هر گونه طعم، بو و رنگى خواهد بود. فيلتر كربنى معمولاً بعد از انواع فيلتر شنى در فرآيند تصفيه آب قرار می گيرد.

3- نازل فیلتر سختی گیر :

نازل سختی گیر دارای منفذ های ریزی است این منافذ باعث می شود تا رزین های کاتیونی از دستگاه سختی گیر خارج نگردد. زمانی که مقدار رزین کاهش یابد می توان نتیجه گرفت تعدادی از این نازل ها در اثر فشار یا ضربه رزین های داخل مخزن شکسته شده و می بایست نازل تعویض گردد تا فرآیند نرم سازی آب در درون مخزن به خوبی اتفاق بیفتد. نازل ستون سختی گیر نیز نام دیگر این نوع نازل می باشد.

4- نازل فیلتر میکس بد :

این نوع از نازل تصفیه آب که به نازل میکس بد (Mixed Bed) در فیلتر ها یا صافی های سختی گیر مستقر شده و از رزین های آنیونی و کاتیونی جهت حذف سختی و حذف یون های مثبت (کاتیون) و یون های منفی (آنیون) استفاده می شود .
در میکس بد(Mixed bed filter) از دو نوع رزین کاتیونی و آنیونی استفاده می شود. جهت توزیع و پخش یکنواخت آب در قسمت ورودی و جمع آوری آب تصفیه شده روی صفحه نازل فیلتر ، قطعاتی که دارای شیارها و منافذ مناسب و کوچکتر از سایز رزین هستند تعبیه می گردد.
این قطعات که عموما از جنس PP هستند ، نازل فیلتر میکس بد نامیده می شود. وجود این نازل های پلاستیکی PP سبب عدم تخلیه و فرار رزین می شود.

تفاوت های بین نازل های تصفیه آب :

انواع مختلف نازل تصفیه آب با توجه به نحوه قرار گیری در فیلترها و نوع فیلتر طراحی و ساخته می شود. شیارهای روی نازل ها نیز با این اساس ایجاد می گردند.
در فیلتر های شنی یا کربنی نیز نازل ها در بالا و پایین مخزن نصب می گردد و انتخاب نوع نازل ها بر اساس محل قرار گیری در مخزن طراحی و ساخته می شود.
فاصله شیار در فیلترهای شنی و کربنی به علت اندازه و سایز بزرگ ذرات سیلیس و کربن، بزرگ تر هستند ولی فاصله شیار دستگاه سختی گیر و ستون میکس بد کوچک تر تعبیه شده اند و علت آن اندازه و سایز کوچکی است که رزین های کاتیونی و آنیونی دارند.

شرکت تولیدی آرام نازل

آرام نازل (آرام صنعت) تولید کننده انواع نازل تصفیه کننده آب با استفاده از متریال درجه یک و مرغوب و با کمک به روزترین دستگاه های تولید قطعات ، جهت بهره مندی شما عزیزان از این نوع نازل ها در صنایع مختلف می باشد.

انواع نازل های تصفیه کننده آب با قیمت های مناسب را از آرام نازل بخواهید!

جهت بررسی و مشاهده انواع نازل فیلتر شنی کافی است بر روی لینک آن کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره رایگان با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-66781190

0912-3135683

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *