اندازه گیری TDS آب

دلایل اهمیت اندازه گیری TDS آب چیست؟

یکی از رایج‌ترین اندازه‌گیری‌های کیفیت آب، تست TDS می باشد که بهتر است توسط صاحب خانه انجام پذیرد. TDS، مخفف کل مواد جامد محلول در آب است. این شامل ترکیبات آلی محلول، ترکیبات معدنی، نمک ها و یون ها می گردد. جالب است بدانید آب دارای آلاینده های زیادی است که با اندازه گیری TDS نشان داده نمی شوند. اما توصیه متخصصان، همچنان بر انجام این تست می باشد. در این مطلب موارد ذیل را بررسی می نماییم.

– چرا باید به صورت دوره ای آزمایش ‌TDS انجام شود؟
– چه زمانی اندازه‌گیری مفید است؟
– چگونه می‌توان عملکرد فیلتر آب خود را اندازه‌گیری کرد؟

دلایل اهمیت اندازه گیری TDS آب

سازمان حفاظت محیط زیست جهانی، TDS را « آلاینده ثانویه آب آشامیدنی » می داند. آلاینده های ثانویه آب آشامیدنی خطری برای سلامتی انسان ندارند، اما میزان بالای آن ها عمدتاً از نظر فنی مشکل ساز می گردد.
به عنوان مثال، آب اسیدی برای مصرف خطرناک نیست اما به شدت خورنده است و لوله کشی خانه را از بین می برد. آب سخت به طور مشابه خطری برای بیمار کردن شما و خانواده تان ندارد، اما آبگرمکن ها و لوازم خانگی شما را خراب می کند. سطوح بالای آهن می تواند آب را به رنگ نارنجی روشن ناخوشایندی تبدیل کند.

دستگاه تست TDS کدام است؟

TDS متر دیجیتال، رسانایی آب را برحسب قسمت در میلیون (به اختصار ppm) اندازه گیری می کند که معادل اندازه گیری جرم آلاینده های موجود در هر لیتر آب (مخفف mg/L) است.

اندازه گیری TDS آب

اگر سطح TDS شما بالاتر از 600 باشد، نشانگر مشکل ساز بودن مواد محلول در آب است. اما اگر بین 300 تا 500 باشد، قابل قبول تلقی می شود.

در اندازه گیری TDS آب، چه مواردی نشان داده نمی شوند؟

TDS ایمنی آب شما را اندازه گیری نمی کند. این امکان وجود دارد که شما یک TDS 0 دریافت کنید ولی سطوح سمی سرب در آب بالا باشد. سایر آلاینده های نوشیدنی بالقوه خطرناک مانند ویروس ها، آفت کش ها، آرسنیک، تک یاخته‌های بیماری‌زا، کروم شش ظرفیتی و VOC نیز در این تست مشاهده نمی شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه حذف VOC از آب

چگونه می توان عملکرد فیلتر آب خود را به طور دقیق قضاوت نمود؟

درک اینکه سیستم تصفیه آب شما چه نوع آلاینده ای را از بین می برد، برای ارزیابی عملکرد آن فیلتر کلیدی است. اگر از سیستم های فیلتراسیون ذیل استفاده می کنید، ممکن است TDS متر اعداد متفاوتی را نشان دهد.

نرم کننده‌های آب

یک نرم کننده آب، سختی آن را از طریق فرآیندی به نام « تبادل یونی » از بین می برد. سختی آب باعث ایجاد رسوب در لوله ها می شود و کارایی و طول عمر وسایل خانگی مانند ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و آبگرمکن را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

اگر بخواهید از قدرت سیستم فیلتراسیون خود مطمئن شوید، باید سختی آب را آزمایش کنید. اگر اندازه گیری TDS آب نشان دهد که هنوز سختی بیش از 60 ppm در آب دارید، احتمالاً نرم کننده شما آنطور که باید عملکرد مطلوبی ندارد.

نرم کننده های آب

خنثی کننده‌های اسید

این نوع فیلتر پس از قرار گرفتن در معرض مواد معدنی و بسیار قلیایی، PH اسیدی آب را افزایش می دهند. آب اسیدی به شدت خورنده است و می تواند فلز را از لوله های شما جدا نموده و در سینک ظرفشویی رسوب دهد. در نتیجه لکه های سبز مایل به آبی بر روی شیرها و سینک باقی می ماند.

برای نظارت بر خنثی کننده اسید، باید به صورت دوره ای تعادل pH آب خود را بررسی کنید. اگر خنثی کننده نتوانست pH آب را به 7 خنثی نزدیک تر کند، ممکن است برای دستیابی به نتایج دلخواه خود نیاز به استفاده از فیلتر قلیایی بیشتری داشته باشید.

اندازه گیری TDS آب نیز می تواند نحوه عملکرد فیلتر قلیایی شما را قضاوت نماید. اگر TDS عدد بالایی را نشان دهد، یعنی مواد جامد محلول در آب زیاد است، در نتیجه موجب بالا بردن PH اسیدی می گردد.

فیلتر قلیایی

فیلترهای کربنی

این نوع از فیلترها برای کاهش مواد محلول در آب کارایی ندارند. فیلترهای کربنی با کاهش کلر به روش جذب برای بهبود طعم و بوی آب کارایی دارند. کلر عامل استریل کننده آب است و توسط تصفیه خانه های شهری برای خنثی کردن باکتری های موجود در آب مورد استفاده قرار می گیرد. اما مقادیر زیاد آن طعم بد و بوی تندی به آب می دهد.

اگر متوجه این طعم و بوی ناخوشایند شدید، احتمالاً زمان آن رسیده است که فیلتر کربن خود را تعویض کنید. همچنین می توانید نوارهای آزمایشی بخرید که محتوای کلر آب شما را اندازه گیری می کنند. بسیاری از فیلترهای کربن دارای قابلیت کاهش سرب نیز هستند. اگر از فیلتر کربن برای کاهش محتوای سرب استفاده می کنید، آزمایش دوره ای سرب بسیار مهم است.

به یاد داشته باشید یک TDS متر، مقدار سرب موجود در منبع آب شما را نشان نمی دهد. بنابراین هنگام تست عملکرد فیلتر کربنی نباید ملاک خود را براساس اندازه گیری TDS آب قرار دهید.

اندازه گیری TDS آب

 

اسمز معکوس (RO) – اندازه گیری TDS آب

سیستم اسمز معکوس خانگی را می توان به کمک تست و اندازه گیری TDS آب به چالش کشید. در صورتی که از این سیستم برای تصفیه آب استفاده می کنید، سطح TDS نباید بالاتر از 8 باشد. درغیر اینصورت یعنی غشاء اجازه می دهد تا ذرات محلول زیادی از آن عبور کنند. بنابراین باید مواردی را که باعث بروز این مشکلات شده است را عیب یابی نمایید.

در صورتی که از سیستم (RO) برای از بین بردن آلاینده های خاص نظیر آرسنیک یا آفت کش ها استفاده می کنید، حتماً باید از نوراهای تست مخصوص به این آلاینده ها استفاده نموده و تنها به TDS متر بسنده نکنید. بدین ترتیب می توانید مطمئن شوید که سموم خطرناک از طریق ناکارآمدی غشای سیستم RO وارد آب نمی شوند.

سیستم تصفیه اسمز معکوس

آرام صنعت (آرام نازل)

شرکت آرام نازل با تولید تجهیزات و دستگاه های موردنیاز تصفیه آب نظیر انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر ،، نازل فیلتر کربنی اقدام به رفع نیاز کارفرمایان گرامی نموده است. کلیه محصولات از متریال درجه یک تولید می شوند و دوام زیادی دارند. علم روز در تولید انواع نازل فیلتراسیون مشاهده می شود و محصولات کاملاً براساس تکنولوژی های نوین ساخته و عرضه می گردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *