هوشمند سازی تصفیه خانه

هوشمند سازی تصفیه خانه آب

در چند سال گذشته ، به موضوع هوشمند سازی در حوزه های مختلف به شکل کاملاً حرفه ای پرداخته شده و اقدامات جدی در این زمینه صورت پذیرفته است. هوشمند سازی تصفیه خانه های آب و فاضلاب از اولویت بالایی برخوردار می باشد ، زیرا براساس آن می توان پارامترهای کیفی را به صورت دقیق و لحظه به لحظه اندازه گیری نمود و راندمان بالاتری را کسب کرد.

نحوه انجام هوشمند سازی تصفیه خانه آب

در هر بخش ، سنسورهای موردنظر اندازه‌گیری شاخص های کمی و کیفی را انجام می دهند. خروجی این سنسورها به هسته پردازش اصلی متصل می شود. اطلاعات فوق الذکر به صورت شبکه درآمده و پردازشگر، کنترل فرآیندهای اصلی تصفیه را با توجه به آن برعهده می گیرد. استفاده از سنسورها در این فرآیند دقت اندازه گیری را بالا می برد و برمبنای آن می توان تصمیمات درستی را اتخاذ نمود.
تعدادی از این سنسورها که در اجرای هوشمند سازی تصفیه خانه نقش مهمی را بر عهده دارند عبارتند از :

1- سنسور محاسبات دبی
2- اندازه گیری PH
3- سنسور بررسی میزان کدورت آب
4- اندازه گیری سطح آب

به عنوان مثال: با افزایش میزان کدورت، دبی و پی اچ اطلاعات توسط سنسورها بلافاصله به واحد مرکزی پردازش ارسال می شود. واحد پردازش با تحلیل اطلاعات در قالب برنامه نرم افزاری و فرمول های مناسب دستور به افزایش میزان تزریق کلرورفریک می دهد. این واحد فرمان توقف تزریق آهک به دوزینگ پمپ های مجهز را نیز صادر می نماید.

هوشمند سازی تصفیه خانه آب

چرا باید از سیستم‌های هوشمند در تصفیه خانه‌ها استفاده کرد؟

هرچه قدر اطلاعات ورودی به واحد پردازشگر اصلی دقیق تر باشد ، امکان تجزیه و تحلیل آن از دقت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود و بدین طریق احتمال خطا در تزرق مواد منعقد کننده و … پایین تر می آید. از دیگر مزایای هوشمند سازی تصفیه خانه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاهش مصرف انرژی

بیشترین هزینه های هر واحد تصفیه خانه مربوط به مصرف انرژی آن می باشد. هوشمند سازی در این مقوله باعث بالا بردن کارکرد دستگاه ها می گردد. لذا با توجه به مدیریت کارکرد پمپ‌ها راندمان سیستم افزایش خواهد یافت بدون آنکه مصرف انرژی بالاتر رود.

صرفه جویی در مصرف مواد شیمیایی تزریقی به آب

با توجه به کنترل بیشتر پارامترهای شیمیایی پساب و افزودن یکنواخت تر و دقیق تر مواد شیمیایی مورد استفاده، میزان مصرف این مواد تا میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
از آنجاییکه استفاده از مواد شیمیایی اغلب باعث تولید لجن بیشتر می گردد ، هوشمندسازی تصفیه خانه باعث کاهش مصرف مواد شیمیایی و کاهش لجن تولیدی خواهد شد.

افزایش کیفیت آب خروجی (آب تصفیه شده) از مزایای هوشمند سازی تصفیه خانه

کنترل دقیق پارامترهای ورودی و میانی فاضلاب در قسمت‌های مختلف و افزودن مواد شیمیایی به صورت دقیق و لحظه ای ، کیفیت آب خروجی را تا میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

عدم وجود خطای انسانی

در سال های قبل از هوشمند سازی ، اپراتور بایستی مرتباً سطح حوضچه ابتدایی را رصد کند تا سطح آب از میزان مشخصی کمتر نگردد. اما با هوشمندسازی تصفیه خانه ، می توان قسمت های مختلف آن مرکز را در ساعات مشخصی فعال نمود بدون اینکه با خطای انسانی اپراتورها در روند اجرای پروسه اختلالی حاصل گردد.

آنالیزهای دقیق تر

در تصفیه هوشمند ، پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب ورودی (مانند دبی، دما، میزان اسیدیته و …) توسط سنسورهای مختلف اندازه گیری شده و پس از انجام آنالیزهای لازم توسط سیستم هوشمند، مواد افزودنی به مقدار مشخص به آب یا پساب اضافه خواهند شد. سنسورهای اندازه گیری سطح آب در قسمت‌های مختلف با ارسال سیگنال به سیستم کنترل هوشمندسازی تصفیه خانه میزان ظرفیت باقیمانده در هر قسمت را مشخص می کنند و پس از انجام آنالیز توسط سیستم هوشمند پمپ‌ها روشن و خاموش شده و یا افزایش و کاهش دور پیدا خواهند نمود که این امر باعث کنترل جریان در هر قسمت خواهد شد.

ایمنی بالاتر

استفاده از سیستم‌های مونیتورینگ دائمی موجب به حداقل رساندن حضور نیروی انسانی در محل های مربوط به تصفیه می شود. از این رو تماس افراد با گازهای سمی به حداقل رسیده و ایمنی افراد در این قسمت ها افزایش خواهد یافت.

تولید تجهیزات وابسته به صنعت تصفیه آب و فاضلاب

واحد آرام صنعت (آرام نازل) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نازل فیلتراسیون در کشور با عرضه محصولات با درجه کیفی بالا ، نیاز صنعتگران به این قطعات را تأمین می نماید. کلیه محصولات از بهترین متریال و براساس به روزترین دانش فنی ساخته شده اند.

انواع نازل فیلتراسیون شامل :

نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر رزینی ، نازل فیلتر کربنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *