شستشوی ممبران اسمز معکوس

شستشوی ممبران اسمز معکوس

تمیز کردن غشاء اسمز معکوس اولین گام برای بازیابی عملکرد ضعیف سیستم RO است. از آنجایی که غشاهای RO بخش قابل توجهی از کل سرمایه گذاری اسمز معکوس را تشکیل می دهند، محافظت از غشاها در برابر تخریب فیزیکی و شیمیایی باید در اولویت قرار گیرد. اما چگونه می توان غشاها را قبل از اینکه به شدت آلوده شوند، تمیز کرد؟ در این مطلب با نحوه شستشوی ممبران اسمز معکوس آشنا خواهید شد.

شستشوی ممبران اسمز معکوس

بهترین گزینه برای به حداقل رساندن رسوب غشاء و افزایش دوره های بین تمیز کردن ممبران اسمز معکوس، ” پیش تصفیه RO “ است:

فیلترهای رسوبی می توانند رسوب برجامانده در سیستم RO را کاهش دهند. فیلتر کربن فعال می تواند نتایج خوبی را در زمانی که مواد آلی در آب تغذیه RO وجود دارند، ارائه دهد. با این حال باید برای جلوگیری از رشد باکتری ها در این محیط مراقب بود.

نرم کننده های آب در حضور آب سخت از تشکیل فلس های کربنات کلسیم در سطح غشاهای اسمز معکوس جلوگیری می کنند. دوز اسیدی جایگزین خوبی برای نرم کننده آب است که به افزایش حلالیت نمک های کلسیم کمک می کند و از این رو خطر پوسته پوسته شدن کلسیم در غشاهای RO را کاهش می دهد.

با این حال، روش های دیگری به طور خودکار وجود دارد که می تواند به کاهش رسوب و پوسته پوسته شدن غشاء کمک کند. مثلاً شستشوی ذرات از سطح غشا با باز کردن شیر کنسانتره (شستشوی خودکار)

شستشوی ممبران اسمز معکوس

مراحل تمیز کردن ممبران اسمز معکوس به شیوه خودکار

مراحل اساسی برای تمیز کردن غشاء اسمز معکوس عبارتند از:

  • شیر کنسانتره را باز کنید.
  • سیستم را بشویید. (به طور ایده آل با آب)
  • ورودی تغذیه غشا را به پمپ چرخش وصل کنید.
  • خروجی های آب و کنسانتره را به مخزن مواد شیمیایی وصل کنید (بخش کمی از مواد شیمیایی پاک کننده ممکن است در غشا نفوذ کند)
  • در حالی که PH را کنترل می کنید، محلول پاک کننده را به مدت یک ساعت در گردش قرار دهید.
  • غشاء را در حالت ایده آل با آب بشویید و تمام آثار شیمیایی را از بین ببرید.
  • هنگامی که نیاز به استفاده از بیش از یک ماده شیمیایی پاک کننده است، چرخه را تکرار کنید.

شرایط تمیز کردن غشاها

1- کنترل PH

در زمان تمیز کردن غشاها با مواد شیمیایی، بسته به نوع مشکل، غشاهای RO باید با PH پایین، PH بالا یا ترکیبی از هر دو تمیز شوند. هنگامی که ترکیبی از محلول های اسید و سوزاننده انتخاب می شود، باید به طور جداگانه انجام شود، هرگز اسیدها را با مواد شیمیایی سوزاننده مخلوط نکنید.

2- انتخاب مواد شیمیایی تمیز کننده برای غشاهای RO

انتخاب مواد شیمیایی پاک کننده نادرست یا اعمال یک ترتیب پاک کننده نادرست می تواند مشکل را بدتر کند. همیشه توصیه می شود قبل از انتخاب هر روش تمیز کردن، مشخصات غشا و/یا سازنده غشا را بررسی کنید. به طور کلی برای غشاهای پلی آمید، تمیز کردن معمولی غشاء اسمز معکوس شامل یکی از درمان های ذیل است:

– رسوبات کربنات و سولفات و همچنین رسوب کلوئیدی معدنی با مواد شیمیایی با pH پایین تمیز می شود.

– مواد آلی و رسوب زیستی با مواد شیمیایی با pH بالا تمیز خواهند شد.

– باکتری ها یا در PH بالا یا با استفاده از بیوسیدهای خاص حذف می شوند.

اگرچه محدوده مجاز PH برای اکثر غشاهای اسمز معکوس پلی آمید کامپوزیتی PH 10 تا PH 12 است، ما همیشه یک رویکرد محافظه کارانه را که از محدوده PH 4 تا PH 10 تجاوز نمی کند، برای تمیز کردن شیمیایی توصیه می کنیم. در صورتی که آن محدوده محافظه کارانه نتایج مورد انتظار را ارائه نکند، می توان با دقت آن را گسترش داد.

شستشوی ممبران اسمز معکوس در محل 

تمیز کردن غشاء RO در محل که به عنوان روش Clean-in-Place (CIP) نیز شناخته می شود، رایج ترین روش تمیز کردن سیستم های اسمز معکوس تجاری و صنعتی است. در این روش غشاها در داخل مخازن تحت فشار می مانند و سریعتر و ارزان تر از تمیز کردن خارج از محل هستند.

تمیز کردن خارج از محل شامل برداشتن غشاها از مخازن تحت فشار و ارسال آن ها به یک مرکز دیگر است. تمیز کردن غشای RO خارج از محل معمولا کارآمدتر است و توسط تکنسین های آموزش دیده انجام می شود و نتایج را می توان بهتر مستند کرد. با این حال هزینه به طور قابل توجهی بالاتر خواهد رفت.

شستشوی ممبران اسمز معکوس

سخن پایانی – شستشوی ممبران اسمز معکوس

علاوه بر رسوب گیری و شرایط عملکرد پایین غشاء، تمیز کردن غشاء RO درست قبل از هر گونه خاموشی میان مدت یا طولانی مدت یا به عنوان بخشی از پروتکل تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده، معمولاً هر 3 تا 6 ماه توصیه می شود.

آرام صنعت شرکت پیشتاز در زمینه تولید نازل فیلتراسیون

آرام نازل یکی از واحدهای تولیدکننده تجهیزات و قطعات موردنیاز صنعت تصفیه آب صنعتی می باشد. استخرهای پرورش ماهی ، کارگاه های تولیدی ، استخرهای شنای خصوصی و عمومی و … از موارد استفاده کننده از دستگاه های تصفیه آب می باشند. این دستگاه ها عبارتند از:

  • فیلتر شنی
  • فیلتر کربنی
  • سختی گیر رزینی

یکی از مهم ترین قطعات مورد استفاده در این دستگاه ها ، نازل است. این نازل ها باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند تا کارایی دستگاه کاهش نیابد. آرام نازل تولید کننده انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر ،، نازل فیلتر کربنی از بهترین متریال اولیه می باشد.

فروش نازل فیلتر شنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *