مزایا و معایب کلر در آب آشامیدنی

مزایا و معایب کلر در آب آشامیدنی

از « کلر » به عنوان ضدعفونی کننده معمول آب آشامیدنی در بیش از 98 درصد تأسیسات تصفیه خانه جهان برای بین بردن باکتری ها و ویروس ها استفاده می کنند. سوالی که مطرح می شود: « آیا کلر موجود در آب برای انسان مضر است؟ » این مقاله به شما کمک می کند تا مزایا و معایب کلر در آب آشامیدنی و همچنین خطرات احتمالی وجود کلر در آب را درک کنید.

مزایا و معایب کلر در آب آشامیدنی

کلر با استفاده از فرآیند « کلرآلکالی » ساخته می شود. زمانی است که برق به محلول آب شور یا آب نمک اعمال می شود. از طریق این فرآیند، سدیم موجود در محلول آب شور از کلرید جدا می شود و در نتیجه کلر تولید می گردد. با افزودن کلر به آب، دو ترکیب شیمیایی، اسید هیپوکلرو (HOCl) و یون هیپوکلریت (OCl¯) که در مجموع به عنوان “کلر آزاد” شناخته می شوند، تشکیل می گردند. این ذرات کلر آزاد همان چیزی است که به فرآیند ضد عفونی کمک می کند.

نظارت بر زمان تماس برای مشاهده موفقیت آمیز بودن فرآیند ضد عفونی ضروری است. زمان تماس، در واقع از زمان ورود کلر به آب تا زمان استفاده یا مصرف آب می باشد. باید توجه داشت که زمان تماس طولانی تر تضمین می کند که بیشتر میکروارگانیسم ها در آب کاملاً از بین می روند. زمان تماس ممکن است بسته به غلظت کلر مورد استفاده، pH آب، نوع پاتوژن ها و موادی که باید از بین بروند و همچنین دمای کلی آب متفاوت باشد.

با این حال، برخی از سیستم‌های تصفیه آب اجازه نمی‌دهند، زمان تماس طولانی‌تری داشته باشند. بنابراین، سوپر کلرزنی (مقادیر افزایش کلر) برای جبران زمان تماس کوتاه شده انجام می شود. اما برای اطمینان از ایمن بودن آب آشامیدنی برای استفاده، کلر زدایی برای حذف کلر اضافی ضروری است.

مزایا و معایب کلر در آب آشامیدنی

انواع کلر مورد استفاده در تصفیه آب

تأسیسات عمومی تصفیه آب شهری معمولاً از کلر در حالت گازی برای ضدعفونی و تصفیه آب استفاده می کنند. از سوی دیگر، مؤسسات خصوصی ترجیح می دهند از آن در حالت مایع برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی استفاده نمایند. کلر برای ضدعفونی آب در دو نوع کلر خشک و مایع وجود دارد. هر دو نوع از مزایا و معایب مربوط به خود برخوردارند.

مزایای استفاده از کلر آب برای ضد عفونی کردن منبع آب

  • استفاده آسان
  • کم هزینه
  • کاربردی برای کشورهای در حال توسعه
  • خنثی سازی بو و مزه های بد
  • حفاظت پایدار در برابر آلودگی مجدد
  • جلوگیری از رشد باکتری های لجن، کپک ها و جلبک ها در آب
  • روشی موثر برای مواقع ورود اضطراری آب به منطقه موردنظر

معایب استفاده از کلر آب برای ضد عفونی کردن منبع آب

با وجود مزایای فراوان کلرزنی آب، این روش کامل نیست و مانند همه روش های دیگر، استفاده از آن دارای معایبی است. اما به یاد داشته باشید که راه حل هایی برای این معایب وجود دارد که می تواند کارایی کلرزنی را افزایش دهد. این معایب به طور کلی عبارتند از:

  • وجود اثرات باقی مانده
  • نیاز به کنترل کیفیت محلول
  • کارایی کم در آب های کدر
  • مسمومیت با کلر (در برخی از موارد خاص)
  • ایجاد حساسیت توسط کلر (در برخی از افراد)
  • عدم توانایی کلر در غیر فعال کردن میکروب ها و برخی تک یاخته ها
  • سرطان زایی برخی از محصولات جانبی کلر از طریق قرار گرفتن در معرض طولانی مدت آن

کلر زنی به آب در تصفیه خانه

تاثیر کلر بر گیاهان

کلر برای گیاهان و همچنین خاک آن ها سمی است. برخی از دانشمندان و علاقه مندان به گیاهان اغلب خلاف این نظر را دارند، زیرا هیچ تغییر قابل توجهی در خاک آبیاری شده با آب های کلر دیده نمی شود. با این حال، کشاورزان متخصص تولید محصولات ارگانیک با آب کلردار مخالف هستند، زیرا میکروب‌های سطح خاک را از بین می‌برد و در نتیجه تأثیر قابل‌توجهی بر اکوسیستم خاک ایجاد می‌کند که گیاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما از آنجایی که هیچ تحقیق قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است، مردم در کشورهای مختلف همچنان از آب های تصفیه شده با کلر برای آبیاری گیاهان خود استفاده می کنند.

چه مقدار کلر در آب آشامیدنی بی خطر است؟

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، 5 میلی گرم کلر به یک لیتر آب (mg/L) مقدار توصیه شده برای نوشیدن آب سالم است. از سوی دیگر، مرکز کنترل بیماری (CDC)، 4 میلی گرم کلر را به یک لیتر آب توصیه می کند.

میزان استاندارد کلر در آب آشامیدنی

نتیجه – مزایا و معایب کلر در آب آشامیدنی

صرف نظر از اینکه کلر برای ضدعفونی آب مفید است، ما هنوز نمی توانیم اثرات مضر آن را بر سلامتی خود و همچنین گیاهان و حیوانات خانگی خود نادیده بگیریم. برای جلوگیری از این امر و حذف کلر، بهتر است یک سیستم فیلتراسیون برای آب لوله کشی کل خانه شما در نظر گرفته شود.

آرام نازل

آرام صنعت ( آرام نازل ) تولید کننده انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی و انواع نازل سختی گیر برای مدل های مختلف دستگاه های فیلتراسیون می باشد. استفاده از مواد اولیه باکیفیت در ساخت این قطعات ، قیمت مناسب و ارائه مشاوره کارشناسان در هنگام خرید از ویژگی های مجموعه آرام نازل است.

تولید کننده نازل فیلتر شنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *