سود سوزآور در تصفیه آب

نقش سود سوزآور در تصفیه آب

یکی از چالش های همیشگی در تصفیه آب و فاضلاب، حفظ سطح pH مناسب آب است. مواد شیمیایی مختلفی وجود دارد که می‌توان از آن ها برای بالا بردن و/یا کاهش سطح PH تا محدوده قابل قبول استفاده کرد. یکی از این مواد شیمیایی، سود سوزآور (کاستیک سودا) است که نام رایج آن سدیم هیدروکسید (NaOH) است.
سدیم هیدروکسید یک قلیایی قوی است که به شدت یونیزه شده و PH بالایی دارد. بنابراین در تصفیه فاضلاب می توان از این محصول برای بالا بردن سطح pH آب استفاده کرد. همچنین در فرآیند حذف ذرات فلزات سنگین از آب مفید است. در این مطلب ” نقش سود سوزآور در تصفیه آب “ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نقش سود سوزآور در تصفیه آب

سود سوزآور (سدیم هیدروکسید یا NaOH) یک ماده شیمیایی رایج برای تصفیه آب است که با جذب آب و دی اکسید کربن، pH آب را افزایش می دهد. کاربردهای بیشتری را نیز می توان برای این ماده در نظر گرفت: مثلاً عامل خنثی کننده در پالایش نفت یا استفاده در استخراج سنگ معدن از فلزات.

سدیم هیدروکسید در صنعت تصفیه آب

نحوه تولید سود هیدروکسید

هیدروکسید سدیم بیشتر به صورت صنعتی از الکترولیز نمک تشکیل می شود. یک واقعیت جالب این است که NaOH همزمان با گاز کلر تولید می شود. در فرآیند الکترولیز، زمانی که NaCl تجزیه می شود، سدیم با آب واکنش داده و هیدروکسید سدیم تشکیل می دهد. در حالی که کلر به صورت گاز خارج می شود. برخی از روش های شیمیایی نیز وجود دارد که می توان از آن ها برای تولید NaOH نیز استفاده کرد، اما این روش ها نسبت به الکترولیز گران قیمت تر هستند.

کاربردهای سود سوزآور در تصفیه آب

از مهم ترین کاربردهای این ماده شیمیایی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- نرم کننده آب سخت

وقتی آب “سخت” باشد، باعث خوردگی می شود. آب سخت دارای مقدار زیادی منیزیم و کلسیم محلول است. مواد معدنی به مخازن و خطوط موجود در تاسیسات تصفیه آب می‌چسبند و روند جریان آب را کند می نمایند. در صورت عدم رسیدگی، باعث آسیب به لوله کشی ها و تجهیزات می شوند.

آب سخت همچنین به دلیل کاهش کف صابون و مواد شوینده اذیت کننده است. پارچه لباس‌ها آسیب می بینند و کدر به نظر می‌رسند. ظروف و لیوان‌ها لکه‌دار می شوند و روی شیرآلات ذرات سفیدی تجمع پیدا می کنند. سود سوزآور، PH آب را افزایش می دهد و به راحتی می تواند آب سخت را در هنگام تزریق به سیستم تصفیه به آب نرم تبدیل کند.

2- کاهش فلزات خطرناک

سود سوزآور حلالیت فلزات خطرناکی مانند سرب و مس را کاهش می دهد. در حالت نامحلول خود، این فلزات هم سنگین و هم حجیم هستند و احتمال بیشتری برای گیر افتادن در یک سیستم فیلتراسیون یا افتادن به انتهای مخزن برای جمع شدن دارند.

سود سوزآور در تصفیه آب

3- بازدارنده خوردگی – سود سوزآور در تصفیه آب

برخلاف سایر افزودنی ها که کربنات کلسیم را به عنوان محصول جانبی جداسازی آزاد می کنند، سود سوزآور بدون توزیع نابرابر کربنات کلسیم به عنوان یک بازدارنده خوردگی عمل می کند. اگرچه کربنات کلسیم به دیواره‌های لوله‌ها می‌چسبد و به آن ها سطحی از محافظت در برابر مواد شیمیایی سوزاننده می‌دهد، اما توزیع فراوان و ناهموار آن مانع از حرکت آزادانه آب می‌شود.

سود سوزآور چربی و روغن ها را جدا می کند و به شفاف شدن خطوط و افزایش جریان آب کمک می کند. ثابت شده است که تصفیه آب با سود سوزآور به اندازه زمانی که تنظیم کننده های دیگر pH اضافه می شود نیازی به نگهداری ندارد.

4- شستشوی فیلتر ممبران

یکی از مهم ترین مشکلات و معایب سیستم های تصفیه غشایی، گرفتگی ممبران ها در دوره های مختلف است. این گرفتگی به دلایل مختلف از جمله رسوب مواد شیمیایی یا تشکیل پلاگ های بیولوژیکی اتفاق می افتد. یکی از راه حل های مقابله با گرفتگی غشاها شست و شوی ممبران ها با مواد شیمیایی نظیر سدیم هیدروکسید است. سدیم هیدروکسید به دلیل داشتن خاصیت انحلال بالا ،چربی ها را در خود حل کرده و روزنه های ممبران را شست و شو می دهد.

شستشوی فیلتر ممبران با سود سوز آور

آرام نازل | تولید تجهیزات وابسته به صنعت تصفیه آب و فاضلاب

واحد آرام صنعت (آرام نازل) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نازل فیلتراسیون در کشور با عرضه محصولات با درجه کیفی بالا، نیاز صنایع به این قطعات را تأمین می نماید. کلیه محصولات از بهترین متریال و براساس به روزترین دانش فنی ساخته شده اند. این محصولات

انواع نازل فیلتراسیون شامل :

نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر رزینی ،، نازل فیلتر کربنی

نازل سند فیلتر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *