انعقاد و لخته سازی الکتریکی

تصفیه فاضلاب به روش انعقاد و لخته سازی الکتریکی

افزایش جمعیت و تولید آلاینده های مختلف و استفاده بی رویه از منابع آبی موجب گردیده تا برآورده کردن نیازهای آبی خانگی ، کشاورزی و صنعتی با آب سالم در سالیان اخیر با مشکلات جدی مواجه شود. برای رفع این معضلات ، راه حل هایی از سوی سازمان محیط زیست ارائه داده شده است که اساس آن دسترسی به فناوری های نوین می باشد. فرآیندهای مورد استفاده در صنعت آب و فاضلاب در زمینه های تصفیه شیمیایی فاضلاب ، فیزیکی و بیولوژیکی با پیشرفت های قابل ملاحظه ای روبرو بوده است.
یکی از روش های مهم در تصفیه آب آلوده ، تصفیه فاضلاب براساس فرآیند انعقاد و لخته سازی الکتریکی می باشد.

حذف فلزات سنگين با استفاده از فرآيند انعقاد و لخته سازي الکتریکی

لازم به ذکر است در سال های گذشته پروسه لخته سازی ، به صورت شیمیایی و با کمک افزودن مواد منعقدکننده آلی یا معدنی به پساب صورت می پذیرفت ولی با توجه به تبعات نامطلوب محیط زیستی و هزینه بالای بهره برداری این روش تقریباً منسوخ گردید و جایگزین آن ، روش انعقاد و لخته سازی الکتریکی گردید که به عنوان یک نوآوری ، ستودنی می باشد.

افزودن مواد منعقد کننده به فاضلاب

انعقاد و لخته سازی الکتریکی

اساس کار فرآیند انعقاد و لخته سازی الکتریکی

ذرات کلوئیدی موجود در پساب ها دارای بار هم نام بوده و به همین دلیل یکدیگر را دفع می نمایند. (بارمنفی) به همین دلیل در سطح فاضلاب شناور و معلق می مانند. بنابراین لازم است به روش های مختلف این ذرات را از نظر بار الکتریکی خنثی نمود تا بتوان آن ها را ته نشین و به عنوان لجن جمع آوری کرد.

انعقاد الکتریکی به فرآیند استفاده از الکترودهای آلومینیومی یا آهن به عنوان کاتد و آند در فرآیند انعقاد گفته می شود که با جریان مستقیم برق عمل می کنند. پس از قرار گرفتن الکترودها درون فاضلاب و برقراری جریان الکتریکی، دو قطب مثبت و منفی در واکنش با آب هیدرولیز شده و بار مثبت در محیط ایجاد می کنند. ورود یون های مثبت به فاضلاب منجر به خنثی سازی ذرات کلوئیدی با بار منفی خواهند شد. به همین سبب زمینه را برای ته نشینی کامل آن ها فراهم می آورند.

مزایای تصفیه فاضلاب از طریق روش انعقاد و شناورسازی الکتریکی

با طراحی صحیح سیستم های لخته سازی می توان این روش را به صورت گسترده در تصفیه انواع فاضلاب ها، آب های زیرزمینی و سطحی به کار برد. شناور سازی الکتریکی فرآیند ساده ای است که در آن آلاینده ها از طریق حباب های اکسیژن و هیدروژن تولید شده از الکترولیز آب بر روی سطح آب شناور می مانند. به صورت کلی در این فرآیند در کاتد گاز هیدروژن و در آند گاز اکسیژن آزاد می گردد.
استفاده از این روش دارای مزیت های زیر می باشد:

  • راندمان تصفیه بالا
  • حذف انواع آلاینده های زیست محیطی از قبیل مواد آلی پیچیده ، فلزات سنگین مانند کادمیوم ، سرب ، کروم ، نیکل ، روی ، آرسنیک ، حذف ذرات رس ، مواد روغنی ، کاهش باکتری ها به میزان قابل توجه و کاهش BOD و ….
  • بهره برداری خودکار
  • عدم نیاز به افزودن مواد شیمیایی
  • نگهداری آسان
  • عدم نیاز به فضای زیاد
  • حجم لجن تولیدی کمتر در مقایسه با سایر روش ها
  • عدم مشکلات زیست محیطی

نحوه انجام فرآیند انعقاد و لخته سازی الکتریکی

در این روش ابتدا آب به داخل مخزن پمپ می شود. سپس الکترودها با استفاده از جریان برق فعال شده و در نتیجه عوامل منعقد کننده در آند و گاز هیدروژن در کاتد متصاعد می شود. عوامل منعقد کننده به مواد آلاینده چسبیده و باعث تشکیل لخته می شود و سپس گاز هیدروژن در حین بالا آمدن آن ها را به سطح می آورد و پس از شناور شدن در سطح به حوض ته نشینی منتقل می شوند.
در نهایت آب تمیز از سیستم به تانک ذخیره پمپ می شود. مدت زمان فرآیند به طبیعت مواد آلاینده بستگی دارد، ولی به طور معمول این زمان بین یک تا سه ساعت می باشد.

پارامترهای موثر بر انعقاد الکتریکی

دما

براساس گزارشات به دست آمده با افزایش دما هدایت الکتریکی افزایش می یابد ، در نتیجه راندمان فرآیند انعقاد الکتریکی نیز زیاد خواهد گردید.

وجود NaCl

با افزایش غلظت کلرید سدیم در محلول به واسطه افزایش خاصیت هادی محلول ، میزان تولید لخته های فلزی و در نتیجه راندمان حذف آلاینده ها افزایش می یابد.

میزان جریان الکتریکی ورودی

میزان تولید یون های Al و Fe به میزان بار الکتریکی وارد بر الکترودها بستگی دارد. در صورت کم بودن جریان الکتریکی یون های فلزی تولید نمی گردند و در صورتی که میزان بار الکتریکی بیش از حد مجاز باشد ، سبب از بین رفتن جریان برق و همچنین افزایش دمای محلول می گردد.

PH

میزان PH در این روش بسته به نوع تولید لخته از الکترودهای آهن ، آلومینیوم یا … ، متغیر است و تابعی از المان های مختلف می باشد.

انعقاد و لخته سازی الکتریکی

کاربردها

روش انعقاد و لخته سازی را می توان در تصفیه پساب صنایع زیر اجرا و پیاده سازی نمود:

  • صنایع خودروسازی
  • صنایع شیمیایی (تولید آفت کش ها ، حشره کش ها و …)
  • آبکاری
  • استخراج فلزات از معادن
  • داروسازی
  • چوب و کاغذسازی
  • صنایع فلزی (نظیر تراشکاری، صافکاری و ..)
  • چینی و سرامیک
  • صنایع فولاد
  • صنایع نساجی و کارگاه های چرم سازی

نتیجه گیری

با توجه به مزایای فرآیند انعقاد و لخته سازی الکتریکی که در پاراگراف فوق ذکر گردید ، این روش یکی از راه های مطلوب برای تصفیه پساب صنعتی می باشد که بازدهی بالایی در حذف فلزات سنگین دارد. تنها ایراد این روش هزینه های بالای این سیستم است که با سرمایه گذاری و تمرکز بر روی این بخش ، می توان این مانع را از پیش روی برداشت.

می توان نتیجه گرفت که فرآیند انعقاد الکتریکی برای سیستم های کوچک مقرون به صرف نیست و برای سیستم های بزرگ تر در صورت استفاده از الکترود آهن در این فرآیند ، میزان هزینه ها تا حدودی کاهش می یابد.

آرام صنعت ( آرام نازل)

استفاده از قطعات باکیفیت ، منجر به طول عمر بیشتر دستگاه شما خواهد شد. این برابر با صرفه جویی در هزینه های نگهداری از تجهیزات گران قیمت می باشد.
آرام نازل با اولویت قرار دادن رضایت مندی شما مشتریان گرامی ، پکیجی از بهترین محصولات خود اعم از انواع نازل فیلتر شنی ، نازل فیلتر کربنی ، نازل سختی گیر آب را عرضه می دارد.

محصولات باکیفیت تولید نموده ایم تا لبخند رضایت را بر لبان شما عزیزان بنشانیم!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *