اساس کار اسمز معکوس

بررسی اساس کار اسمز معکوس و معرفی انواع فیلترهای سیستم RO

اسمز معکوس (RO) یکی از موثرترین روش های تصفیه آب در نظر گرفته می شود که دارای کاربردهای مختلفی از جمله فیلتراسیون آب خانه ها، آکواریوم ها، رستوران ها و … می باشد. اساس کار اسمز معکوس ، یک غشای نیمه تراوا است که دارای منافذ کوچکی می باشد. این غشا آلاینده ها را مسدود می کند اما به مولکول های آب اجازه می دهد تا از آن عبور کنند.

اساس کار اسمز معکوس

اسمز معکوس، آلاینده ها را از آب تصفیه نشده حذف می کند. در واقع آب از طریق یک غشای نیمه تراوا وارد سیستم می شود. در واقع آب از سمت غلیظ تر (آلاینده های بیشتر) غشای RO به سمت رقیق تر (آلاینده های کمتر) جریان می یابد تا آب آشامیدنی تمیزی فراهم آید. آبی که شیرین شده را « پرمیت » می نامند. آب غلیظ باقیمانده را « ضایعات یا آب نمک » می نامند.

عملکرد اسمز معکوس به چه چیزی بستگی دارد؟ – اساس کار اسمز معکوس

غشای RO نقطه کانونی یک سیستم اسمز معکوس به شمار می رود، اما یک سیستم RO شامل انواع دیگری از فیلتراسیون نیز می باشد. سیستم های RO از 3، 4 یا 5 مرحله فیلتراسیون تشکیل شده اند.

هر سیستم آب اسمز معکوس علاوه بر غشای RO شامل یک فیلتر رسوب و یک فیلتر کربن است. فیلترها بسته به اینکه آب قبل یا بعد از عبور از غشا از آن ها عبور کند، « پیش فیلتر » یا « پس فیلتر » نامیده می شوند. عملکرد سیستم های اسمز معکوس بسته به تعداد پیش فیلترها و پس فیلترها متفاوت است.

اساس کار اسمز معکوس

انواع فیلترهای به کار رفته در سیستم RO

هر نوع سیستم شامل یک یا چند فیلتر ذیل است:

  • فیلتر رسوبی: ذرات آلودگی، گرد و غبار و زنگ را کاهش می دهد.
  • فیلتر کربن: ترکیبات آلی فرار (VOCs)، کلر و سایر آلاینده‌هایی که به آب طعم یا بوی بد می‌دهند، را کاهش می‌دهد.
  • غشای نیمه تراوا: تا 98 درصد از کل جامدات محلول (TDS) را حذف می کند.

سیستم اسمز معکوس چه نوع آلاینده هایی را حذف می کند؟

یک سیستم اسمز معکوس، طیف وسیعی از آلاینده ها را حذف می نماید. این آلاینده ها عبارتند از :

  • مواد جامد محلول مانند آرسنیک و فلوراید
  • کلر
  • نیترات
  • طعم و بوی بد
  • VOCs
  • علف کش ها و آفت کش ها

اساس کار اسمز معکوس

آیا آب RO ایمن است؟

اساس کار اسمز معکوس، حذف آلاینده ها از آب است. اما این سیستم قادر به حذف باکتری ها و ویروس ها نمی باشد. اگر آب محل زندگی شما از یک تصفیه خانه شهری می آید، از قبل باید از نظر میکروبی ایمن شده باشد. اسمز معکوس ممکن است برخی از باکتری ها را حذف کند، اما باکتری ها می توانند روی غشاء رشد کنند و به طور بالقوه وارد منبع آب شما شوند. برای از بین بردن موجودات زنده و ویروس ها، دستگاه فیلتراسیون UV را توصیه می نماییم.

کاربردهای RO بر اساس نحوه کار اسمز معکوس

آکواریوم

اگر از علاقه مندان به نگهداری ماهی های آب شور در اکواریوم هستید، سیستم RO برای شما مناسب است. اسمز معکوس به این امکان را می دهد که تمام مواد معدنی را از آب جدا کنید و دقیقاً مقدار نمک مورد نیاز خود را با یک فیلتر معدنی مجدد به آن اضافه کنید. اکثر آکواریوم ها به ترکیبی از اسمز معکوس و دییونیزاسیون (معروف به آب RO/DI) احتیاج دارند تا اطمینان حاصل شود که فضای سالمی برای آبزیان فراهم گردیده است.

فیلتراسیون RO

چاه

اگر آب آشامیدنی خود را از یک چاه خصوصی تهیه می کنید، سیستم RO یک راه عالی برای حذف آلاینده های دشوار است که اغلب در آب چاه یافت می شوند، مانند نیترات.

کشاورزی

اسمز معکوس برای کشاورزی هیدروپونیک خوب عمل می کند، اما در کشاورزی سنتی گیاهان با آب RO زنده نمی مانند یا رشد نمی کنند. از آنجایی که آب با کیفیت بالا برای موفقیت هیدروپونیک بسیار مهم است، حتی مقادیر کمی از رسوبات، نمک ها و مواد آلی محلول می تواند تعادل ظریف زندگی گیاه را بر هم بزند. آب RO امکان کنترل کامل مصرف مواد مغذی گیاهان را فراهم می کند.

یخچال – اساس کار اسمز معکوس

اتصال سیستم اسمز معکوس زیر سینک به یخچال ساده و ارزشمند است. اسمز معکوس مواد معدنی را از آب حذف نموده، یخ را شفاف می کند و نوشیدنی ها را با طراوت تر می سازد.

سیستم اسمز معکوس در یخچال

استخر

اساس کار اسمز معکوس برای استخرها مناسب نیست. تنها زمانی ممکن است به سیستم RO برای استخر نیاز داشته باشید که آب حاوی مقداری آلاینده باشد که هیچ سیستم فیلتراسیون دیگری نتواند آن را حذف کند. خبر خوب برای صاحبان استخر اینست که مقدار مواد جامد محلول در یک استخر واقعاً مهم نیست، بنابراین سیستم‌های دیگر می توانند کارایی بهتری برای تامین آب تمیز استخر داشته باشند.

آرام صنعت

این واحد مفتخر به تولید انواع نازل فیلتراسیون نظیر « نازل فیلتر شنی » ،، « نازل پلاستیکی فیلتر شنی » ،، « نازل سختی گیر رزینی » و « نازل فیلتر کربنی » با قیمت‌های مناسب می باشد.

جهت خرید قطعات وابسته به صنعت تصفیه آب و فاضلاب می توانید از کارشناسان این مجموعه مشاوره رایگان دریافت نمایید. کارشناسان واحد تولیدی آرام نازل ، متریال اولیه به کار رفته در تولید قطعات را با دقت فراوان از بهترین برندهای موجود در بازار انتخاب نموده و با دستگاه‌های مجهز و پیشرفته اقدام به ساخت آن می نماید.

« پارشیالیزیشن » یکی از تجهیزات مهم در صنعت تصفیه آب برای نخستین بار در کشور توسط متخصصان مجموعه آرام نازل طراحی ، اجرا و پیاده سازی گردیده است. این محصول باکیفیت را از ما خریداری نمایید.

تولید کننده نازل فیلتر شنی

شماره تلفن های آرام نازل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *