اکسیژن محلول در فاضلاب

اکسیژن محلول در فاضلاب چیست؟

به مقدار اکسیژنی که در وضعیت محلول در فاضلاب قرار دارد، « اکسیژن محلول در فاضلاب یا DO » می گویند. در اغلب موارد، فاضلاب DO ندارد. با این وجود، وجود DO در فاضلابی که تصفیه نشده است نشان می دهد که پساب هنوز تازه است. به همین ترتیب، وجود این ترکیب در پساب آلوده یا پساب تصفیه‌شده، نشان‌دهنده این است که میزان قابل‌توجهی اکسیداسیون در طول مراحل تصفیه حاصل شده است.

میزان اکسیژن محلول در فاضلاب  

بررسی وجود حداقل 4 پی پی ام DO در فاضلاب تصفیه شده قبل از تخلیه آن به آبراهه های دریافتی بسیار مهم است. اگر سطح اکسیژن محلول پایین باشد، می توان تصور کرد که ماهی ها و سایر گونه های آبزی در منطقه دفع از بین می روند. وجود DO در فاضلاب خوب است، زیرا از تشکیل بوی بد جلوگیری می کند.

DO در تصفیه فاضلاب

انواع تجزیه مواد آلی

1- تجزیه هوازی در فاضلاب: یکی از روش های تثبیت و کاهش عوامل فساد پذیر انواع لجن در تصفیه خانه می باشد که شامل دو مرحله اکسیداسیون و تجریه مواد آلی به کمک میکروارگانیسم ها می باشد.

2- تجزیه بی هوازی مواد آلی در فاضلاب : منجر به تولید گاز متان می شود که به عنوان محصول جانبی اولیه عمل می کند. گاز مورد نظر فاقد رنگ و رایحه است و در عین حال تمایل زیادی به احتراق دارد. به دلیل افزایش خطر انفجار، اطمینان از تهویه کافی در منهول ها، اتصالات فاضلاب، اتاق های اتصال و اجزای زیرساختی مشابه ضروری است.

اکسیژن محلول در فاضلاب

اکسیژن مصرفی چیست؟

اکسیژن مصرفی، اکسیژنی است که در تجزیه کربن آلی استفاده می شود. افزودن مقدار استاندارد پرمنگنات پتاسیم با اسید سولفوریک رقیق شده به نمونه فاضلاب، محتوای اکسیژن را به دست می آورد. در دمای ثابت 18 درجه سانتیگراد، اجازه می دهیم واکنش به مدت 15 دقیقه و 4 ساعت ادامه یابد. اکسیژن آزاد شده توسط پرمنگنات پتاسیم توسط فاضلاب استفاده می شود.

این آزمایش به جای تست BOD برای تعیین استحکام فاضلاب (یعنی بسیار قوی، تا حدودی قوی یا بسیار ضعیف) انجام می شود. با این حال، کل اکسیژن مورد نیاز برای اکسیداسیون بیولوژیکی همه یا بیشتر مواد آلی توسط این سنجش تامین نمی‌شود.

نیاز به اکسیژن محلول در تجزیه فاضلاب ضرورت دارد!

وجود اکسیژن برای ادامه عملکرد موجودات زنده ضروری است. پس از یک نقطه خاص، عمل هوازی متوقف می شود زیرا دیگر هیچ اکسیژنی در فاضلاب وجود ندارد. پس از آن نقطه، پوسیدگی در نتیجه عمل بی هوازی شروع می شود. به همین دلیل، نیاز به اکسیژن در فاضلاب به منظور تسهیل اکسیداسیون مواد معدنی و آلی وجود دارد.

فاضلاب بسته به منبع آن می تواند ویژگی های متفاوتی داشته باشد و ممکن است قبل از تخلیه به فرآیندهای تصفیه متفاوتی نیاز داشته باشد. این ویژگی ها معمولاً به پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی طبقه بندی می شوند:

خصوصیات فیزیکی

رسانایی الکتریکی: این پارامتر میزان نمک موجود در فاضلاب را نشان می دهد.

کل جامدات محلول: این مواد شامل نمک های معدنی و مقادیر کمی از مواد آلی محلول در آب است.

جامدات معلق: ذرات جامدی هستند که در آب معلق هستند اما حل نمی شوند.

خصوصیات شیمیایی – اکسیژن محلول در فاضلاب

اکسیژن محلول: میزان اکسیژن موجود در آب را اندازه گیری می کند.

تقاضای اکسیژن بیوشیمیایی (BOD): BOD میزان اکسیژن مورد نیاز میکروارگانیسم های هوازی برای تجزیه مواد آلی نمونه آب در یک دوره زمانی خاص را نشان می دهد.

تقاضای اکسیژن شیمیایی (COD): COD اندازه گیری معادل اکسیژن محتوای ماده آلی در یک نمونه است که می تواند توسط یک اکسید کننده شیمیایی قوی اکسید شود.کل ترکیبات آلی: این ترکیبات نشان دهنده غلظت کلی ترکیبات آلی در فاضلاب است.

اکسیژن محلول در فاضلاب

خصوصیات بیولوژیکی 

کلی فرم کل (T.C): این پارامتر هم کلیفرم های مدفوعی و هم میکروارگانیسم های معمول خاک را در بر می گیرد و به عنوان یک شاخص گسترده از آلودگی احتمالی آب عمل می کند.

کلی فرم مدفوعی (F.C): F.C یک شاخص خاص از آلودگی آب با مواد مدفوعی است که اغلب از طریق حضور باکتری هایی مانند اشریشیا کلی (E. coli) شناسایی می شود.

هلمینت ها: آنالیز کرم ها برای تشخیص وجود تخم کرم در آب استفاده می شود که می تواند نشان دهنده آلودگی مدفوع و خطرات بالقوه سلامتی باشد.

آرام صنعت

دستگاه های فیلتراسیون آب نیازمند قطعاتی به نام « نازل » هستند. این قطعات باید کیفیت بالایی داشته باشند تا طول عمر استفاده از آن ها بیشتر گردد.

آرام نازل ؛ تولید کننده انواع نازل سختی گیر رزینی ،، نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل پلاستیکی فیلتر شنی با قیمت های مناسب و بهترین کیفیت می باشد.

این مجموعه مفتخر به تولید و عرضه نازل فیلتر استخر و جکوزی می باشد. این محصولات از متریال اولیه مرغوب ساخته شده اند و طول عمر بالایی خواهند داشت.

نازل فیلتر استخری و جکوزی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *