حذف نوترینت از فاضلاب

نوترینت ها چیستند و چگونه از فاضلاب حذف می شوند؟

الزامات موردنیاز برای حذف نوترینت ها (مواد مغذی) از فاضلاب و حفاظت از محیط زیست باید در تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی و شهری قابلیت اجرایی داشته باشد. در نتیجه، سازمان‌های شهری و صنعتی در حال پیاده‌سازی فناوری‌هایی هستند تا نیازهای تخلیه نیتروژن و فسفر برآورده گردد.

 اهمیت حذف نوترینت ها یا مواد مغذی از فاضلاب

به چند دلیل لازم است تا نوترینت ها از فاضلاب حذف شوند:

1- زیست محیطی

هنگامی که فاضلاب تصفیه نشده به محیط زیست بازگردانده می شود، از طریق وارد کردن مواد مغذی اضافی احتمال آسیب فاجعه بار افزایش می یابد. نیتروژن و فسفر به ویژه خطرناک هستند، زیرا باعث تشدید رشد جلبک ها شده و این امر می تواند محیط های آبی را اکسیژن زدایی نماید. نور حیاتی خورشید را مسدود کند و ماهی ها را در مقادیر زیاد از بین ببرد. علاوه بر این، خطر تأثیر منفی بر زندگی آبزیان (به عنوان مثال سطح آمونیاک) وجود دارد.

2- سلامت انسان

اعتقاد متخصصان بر این است که مواد مغذی بیش از حد در محیط می تواند خطراتی را برای سلامتی انسان به همراه داشته باشد.

نحوه ورود مواد مغذی به آب

منابع مواد مغذی در جریان های فاضلاب شامل موارد ذیل می باشد:

  • مواد مغذی باقیمانده از تولید صنعتی (محصول / مواد مکمل)
  • شستشو با مواد شیمیایی و/یا مواد شوینده که حاوی فسفات هستند.
  • مواد مغذی ذاتی سایر مواد ارگانیک
  • رواناب کشاورزی
  • شیرابه زباله

روش های حذف نوترینت ها از فاضلاب

انواع فن آوری های موجود برای حذف نوترینت ها از جریان های فاضلاب وجود دارد:

بیولوژیکی:

سیستم های مختلف تصفیه بیولوژیکی فاضلاب برای حذف نوترینت ها استفاده می شود. سویه های خاصی از باکتری ها/ میکروارگانیسم ها می توانند ترکیبات مغذی خاصی را هدف قرار داده و به راحتی آن ها را خنثی کنند.

حذف نوترینت از فاضلاب

از فرآیندهای بیولوژیکی برای حذف نوترینت ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • فتوسنتز
  • تنفس
  • تخمیر
  • نیتریفیکاسیون
  • نیترات زدایی
  • حذف فسفر

فتوسنتز به حفظ اکسیژن برای گیاهان کمک می کند. تنفس باعث حفظ محتوای اکسیژن محلول در آب می گردد. تخمیر منجر به تجزیه کربن آلی نیتریفیکاسیون و نیترات زدایی فرآیندهای چرخه نیتروژن هستند که منجر به حذف نیتروژن می شوند. فرآیند حذف فسفر نیز باعث حذف فسفر از آب می گردد.

حذف BOD (نیاز به اکسیژن بیوشیمیایی) که معیاری برای سنجش میزان مصرف اکسیژن است. مواد آلی توسط میکروارگانیسم ها با فرآیندهای تخریب بیولوژیکی و رسوب گیری حذف می شود. تجزیه بیولوژیکی کربن آلی در تالاب به شیوه هوازی صورت می پذیرد.

فیزیکی – شیمیایی:

فناوری‌های شفاف‌سازی، شناورسازی و فیلتراسیون همراه با افزودنی‌های شیمیایی می‌توانند به طور موثر مواد مغذی را قبل از تخلیه حذف نمایند. این ترکیبات سپس ته نشین شده، شناور می شوند یا از جریان فاضلاب خارج می شوند. علاوه بر این، فناوری هایی وجود دارند که می توانند مواد مغذی را به یک محصول جانبی مانند استروویت تبدیل کنند.

 تبادل یون:

رسانه/رزین ها می توانند مواد مغذی را بازیابی و رسوب دهند.

سخن پایانی – حذف نوترینت از فاضلاب

مواد مغذی برای حفظ زندگی در آبراه ها ضروری هستند. ولی زمانی که مقدار زیادی از آن وجود داشته باشد به آلاینده تبدیل می شوند و می توانند اثرات مخربی داشته باشند. برای حفاظت از اکوسیستم های آب شیرین، فاضلاب باید به طور ایمن تصفیه و تخلیه گردد. بنابراین در بیشتر مواقع حذف نوترینت ها از فاضلاب ضروری می باشد.

آرام صنعت شرکت پیشتاز در زمینه تولید نازل فیلتراسیون

آرام نازل یکی از واحدهای تولیدکننده تجهیزات و قطعات موردنیاز صنعت تصفیه آب صنعتی می باشد. استخرهای پرورش ماهی ، کارگاه های تولیدی ، استخرهای شنای خصوصی و عمومی و … از موارد استفاده کننده از دستگاه های تصفیه آب می باشند. این دستگاه ها عبارتند از:

  • فیلتر شنی
  • فیلتر کربنی
  • سختی گیر رزینی

یکی از مهم ترین قطعات مورد استفاده در این دستگاه ها، نازل است. این نازل ها باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند تا کارایی دستگاه کاهش نیابد. آرام نازل تولید کننده این محصولات از جمله انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر استخر و جکوزی ،، نازل فیلتر کربنی و نازل سختی گیر رزینی از بهترین متریال اولیه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *