مواد منعقد کننده

معرفی مواد منعقد کننده در تصفیه فاضلاب

مواد منعقد کننده ، وظیفه به دام انداختن ناخالصی های آب را برعهده دارند. به این عمل « انعقاد » و به مواد شیمیایی که قادرند این کار را انجام دهند، « Coagulants » می گویند. انعقاد یا لخته شدن یک فرآیند است که در آن خواص شیمیایی یک مایع به گونه‌ای تغییر می‌کند که ذرات شروع به جمع شدن و تشکیل ماده جامد می‌کنند.
در نهایت ذرات ناخالصی و اضافی به دام افتاده رسوب کرده و ته نشین می شوند. بدین طریق به راحتی می توان آن ها را از آب جدا نمود.

انواع مواد منعقد کننده

منعقد کننده های شیمیایی برای تصفیه آب به دو دسته اصلی زیر تقسیم می شوند:

1- آلی
2- معدنی

منعقد کننده های آلی 

مواد منعقد کننده آلی معمولاً برای جداسازی جامدات از مایعات و تولید لجن استفاده می شود. دو نوع از مواد شیمیایی تصفیه آب آلی وجود دارد:

اولین آن ها پلی آمین ها (به عنوان مثال پلی دی آلیل دی متیل آمونیوم کلرید یا پلی DADMAC) هستند که پُرمصرف ترین منعقد کننده های آلی به شمار می روند. (در تصفیه فاضلاب و آب خام با کدورت بالا کاربرد دارند) آن ها به سادگی با خنثی کردن بار ذرات عمل می کنند تا بتوانند به یکدیگر متصل شوند.

نوع دوم مواد شیمیایی فاضلاب آلی ملامین فرمالدئیدها و تانن ها هستند که برای انعقاد مواد کلوئیدی در آب استفاده می شوند. این گروه برای تصفیه لجن خطرناک مناسب هستند، زیرا مواد آلی مانند روغن و گریس را به طور موثر جذب می کنند.

منعقد کننده های غیر آلی (معدنی)

منعقد کننده های معدنی اغلب مقرون به صرفه تر از همتایان آلی خود هستند و می توان آن ها را در طیف گسترده ای از عملیات تصفیه آب به کار برد اما از نظر خصوصیات، اسیدی هستند و بنابراین در هنگام جابجایی و نگهداری دقت لازم را می طلبد.

از منعقد کننده های معدنی به ویژه در تصفیه آب خام با کدورت کم و زمانی که منعقد کننده های آلی ناکافی هستند، می توان برای تصفیه آب استفاده کرد. منعقد کننده های معدنی عمدتاً بر پایه آلومینیوم یا آهن هستند. « سولفات آلومینیوم » رایج ترین ماده شیمیایی مورد استفاده برای تصفیه فاضلاب در سطح جهان است، اگرچه نمونه های دیگر نظیر کلرید آلومینیوم، پلی آلومینیوم کلرید، کلروهیدرات آلومینیوم، سولفات آهن و کلرید آهن کاربرد دارد.

Coagulants برای حذف کدام مواد اضافی از آب ، کاربرد دارند؟

در صنعت تصفیه فاضلاب ، منعقد کننده ها برای حذف طیف گسترده ای از مواد خطرناک از آب، از مواد آلی و عوامل بیماری زا گرفته تا مواد معدنی و سمی مانند آرسنیک، فسفر و فلوراید استفاده می شوند. این مواد اغلب اولین گام طرح کاهش آلودگی را برای کشورهای در حال توسعه تشکیل می دهند، به ویژه کشورهایی که مراکز شهری با رشد سریعی دارند که تصفیه فاضلاب متمرکز ندارند.

جدا از اینکه مواد منعقد کننده به عنوان مواد شیمیایی تصفیه آب به کار می روند، منعقد کننده ها در کاربردهای پزشکی برای القای لخته شدن خون نیز  استفاده می شوند. آن ها همچنین به عنوان بخشی از فرآیند تولید خمیر، کاغذ ، منسوجات و یاعملیات نفت، گاز و معدن کاربرد دارند.

نحوه عملکرد مواد منعقد کننده

منعقد کننده ها از مولکول هایی با بار مثبت تشکیل شده اند. آن ها با خنثی کردن بار الکتریکی ذرات کار می کنند که نیروهای مغناطیسی را که کلوئیدها را جدا نگه می دارد، بی ثبات می کند. هنگامی که منعقد کننده های معدنی به فاضلاب اضافه شدند و یون فلزی کاتیونی ذرات کلوئیدی را خنثی کرد، رسوبات آهن یا آلومینیوم تشکیل می شود که ناخالصی ها را جذب کرده و آب را تمیز می کند. این فرآیند به عنوان مکانیزم “فشردگی جاروب” شناخته می شود. اگرچه موثر است، اما به حجم کلی لجن برای تصفیه می افزاید.

فرآیند منعقد کننده های شیمیایی آلی مشابه است، با این تفاوت که بار مثبت معمولاً از یک گروه آمین (NH4+) متصل به مولکول منعقد کننده، جایگزین فلز می شود. علیرغم استفاده از آن ها برای تصفیه آب برای هزاران سال، هم منعقد کننده ها و هم لخته سازها عناصر حیاتی عملیات تصفیه آب مدرن را تشکیل می دهند. به دلیل ماهیت خطرناک مواد شیمیایی و کار مربوطه، تصفیه فاضلاب باید همیشه توسط متخصصان آموزش دیده در تاسیسات دارای مجوز انجام شود.

مواد منعقد کننده

معرفی برخی از مواد منعقد کننده 

 

ماده منعقد کننده میزان استفاده PH نحوه انعقاد
آهک 150 -500 9-11

انعقاد مواد کلوئیدی

حذف فسفر

FeSO4.7H2O 70-200 4-7 انعقاد مواد کلوئیدی
آلوم 75-250 5-7

انعقاد کلوئیدها

حذف فسفر

FeCl3 , FeCl2 35-150 4-7

انعقاد مواد کلوئیدی

حذف فسفر

کدام ماده منعقد کننده برای تصفیه آب موثرتر واقع می گردد؟

در تصفیه آب معمولاً از مواد منعقد کننده فلزی استفاده می شود. در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن، ملاحظات کلیدی هستند که عموماً بر منعقد کننده مورد استفاده تأثیر می گذارند. سولفات آلومینیوم معمولاً در دسترس است و قیمت مناسبی دارد.

با این حال، انواع دیگری از منعقد کننده ها نیز در دسترس هستند:

منعقد کننده های مصنوعی ممکن است چگالی بار بالایی روی مولکول های نسبتاً بزرگ داشته باشند. بسته به نحوه ساخت آن ها، برخی از مشتقات مصنوعی ممکن است به عنوان یک لخته ساز عمل کنند. منعقد کننده های بیوپلیمری از منابع طبیعی (مانند قارچ ها و منابع گیاهی) ساخته می شوند. به طور کلی، این ها لجن کمتری تولید می کنند، میزان سمیت کمتری دارند و ایمن تر هستند.

آرام صنعت ؛ تولید کننده انواع نازل فیلتراسیون

آرام صنعت (آرام نازل) یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی تجهیزات دستگاه های تصفیه آب و فاضلاب ، با ارائه محصولات باکیفیت زیر خدمات خود را به سراسر نقاط کشور ارائه می دهد.

نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل سختی گیر ،، پارشیالیزیشن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *