تفاوت اسمز معکوس با دستگاه تقطیر

تفاوت‌های سیستم اسمز معکوس با دستگاه تقطیر در چیست؟

هر دو دستگاه اسمز معکوس (RO) و تقطیر، جزء سیستم های کارآمد در صنعت تصفیه آب به حساب می آیند و به دلیل توانایی خود در کاهش بسیاری از آلاینده های موجود در آب مشهور هستند. در این مطلب تفاوت های اسمز معکوس با دستگاه تقطیر را مورد بررسی قرار می دهیم و شما را با ویژگی‌های هریک آشنا می نماییم.

تفاوت اسمز معکوس با دستگاه تقطیر

سیستم‌های اسمز معکوس و دستگاه‌های تقطیر از لحاظ نحوه فیلتر کردن آب، کارایی (بهره وری) و هزینه‌هایشان متفاوت از یکدیگر هستند. در متن ذیل هریک را مورد بررسی قرار می دهیم:

1- فیلتراسیون

سیستم‌های اسمز معکوس حداقل شامل سه مرحله هستند، اما دستگاه های تقطیر به سادگی آب را جوشانده و بخار را جمع آوری می کنند.

نحوه فیلتراسیون آب توسط سیستم اسمز معکوس

فرآیند تصفیه آب در سیستم‌های RO توسط فیلتر رسوبی شروع می شود که وظیفه حذف ذرات بزرگ را برعهده دارد. در ادامه فیلتر کربن فعال؛ کلر، ترکیبات آلی فرار، مواد شیمیایی آلی و غیره را حذف می کند. مرحله نهایی یک سیستم RO سه مرحله ای، غشای اسمز معکوس است.

در این مرحله، آب تحت فشار قرار می گیرد و از طریق یک غشای نیمه تراوا که حاوی منافذ ریز است، عبور می کند.

این مرحله سطوح ترکیبات معدنی شامل فلزات سنگین مانند مس، سرب و سدیم و همچنین برخی از ویروس ها و باکتری ها را کاهش می دهد.

برای بهبود طعم و محتوای مواد معدنی آب تصفیه شده می توان یک فیلتر معدنی را مجدداً به اسمز معکوس اضافه کرد. گاهی اوقات فیلترهای اولیه و پس فیلترهای اضافی برای محافظت بیشتر از غشای RO به آن اضافه می گردد.

دستگاه اسمز معکوس

تفاوت اسمز معکوس با دستگاه تقطیر

نحوه فیلتراسیون آب توسط دستگاه تقطیر    

دستگاه تقطیر به شیوه سنتی، آب را فیلتر می نماید. اساس کار آن، جوشاندن آب و جمع آوری بخار حاصل می باشد. اگر سیستم در دمای مناسب کار کند، فرآیند تقطیر تقریباً تمام ناخالصی ها را از آب حذف می کند.

از آنجایی که نقطه جوش اکثر آلاینده ها بالاتر از نقطه جوش آب است، آلاینده ها در محفظه جوش باقی می مانند. در این حالت بخار روی سقف متراکم می شود و به داخل ظرف جمع آوری می چکد.

تقطیر باعث حذف ترکیبات معدنی مانند فلزات و عناصری می شود که به سختی آب کمک می کنند. همچنین باکتری ها و ویروس ها را در طول فرآیند جوشیدن از بین می برد.

از آنجایی که دستگاه‌ تقطیر بسیاری از آلاینده‌ها را از آب حذف می‌کند، « آب مقطر » به دست می آید. آب مقطر دارای طعمی ملایم است و فاقد مواد معدنی می باشد.

دستگاه تقطیر

دستگاه تقطیر خانگی

2- تفاوت اسمز معکوس با دستگاه تقطیر در میزان بهره وری

تفاوت اسمز معکوس با دستگاه تقطیر در میزان « سرعت فیلتراسیون » می باشد. سیستم RO خانگی دارای رتبه بندی « گالن در روز (GPD) » است که نشان می دهد چند گالن در روز توسط سیستم تصفیه می شود. به عنوان مثال، یکی از مدل ها می تواند 50 گالن آب را در روز فیلتر کند.

یک دستگاه تقطیر آب خانگی متوسط، زمان بیشتری برای تولید یک گالن آب تصفیه شده نسبت به سیستم های RO نیاز دارد. به عبارت دیگر دستگاه تقطیر به اندازه کافی سریع کار نمی کند تا برای اکثر برنامه های روزانه یک خانواده کافی باشد. در عوض سیستم های RO، آب را به میزان کافی در روز فیلتر می کنند تا برای شستن ظروف، پخت و پز و نوشیدن استفاده شود.

بیشتر بخوانید: تصفیه آب آکواریوم با روش کارآمد اسمز معکوس

3- تفاوت اسمز معکوس با دستگاه تقطیر در هزینه

عواملی که بر هزینه های سیستم RO تاثیر می گذارد، شامل تعداد مراحل فیلتر و رتبه بندی GPD سیستم می باشد. عوامل هزینه تقطیر شامل، اندازه و کارایی سیستم است.

هزینه های عملیاتی یک سیستم RO شامل خرید کارتریج های فیلتر جدید چند بار در سال است. (هر دو سال یکبار باید غشای RO را تعویض کنید) در حالی که هزینه های عملیاتی تقطیرها شامل جایگزینی فیلترهای کربنی می باشد.

از سوی دیگر، دستگاه تقطیر با تمیز کردن نگهداری می شود، نه با تعویض قطعات. با این حال، برق مورد استفاده توسط یک دستگاه تقطیر بیشترین دلیل افزایش هزینه های عملیاتی این دستگاه فیلتراسیون می باشد. این باعث می شود فیلتراسیون اسمز معکوس به ازای هر گالن آب بسیار ارزان تر از دستگاه های تقطیر آب خانگی گردد.

تفاوت اسمز معکوس با دستگاه تقطیر در هزینه

نکته: سیستم های اسمز معکوس برای تأمین انرژی سیستم به فشار آب متکی هستند و به طور معمول به برق نیاز ندارند. اگر فشار آب در جایی که به پمپ تقویت کننده RO نیاز دارید به اندازه کافی کم باشد، برای عملکرد سیستم به برق نیاز است.

بیشتر بخوانید : نحوه عملکرد اسمز معکوس صنعتی

آرام صنعت (آرام نازل)

شرکت آرام نازل با تولید تجهیزات و دستگاه های موردنیاز تصفیه آب نظیر انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر ،، نازل فیلتر کربنی اقدام به رفع نیاز کارفرمایان گرامی نموده است. کلیه محصولات از متریال درجه یک تولید می شوند و دوام زیادی دارند. علم روز در تولید انواع نازل فیلتراسیون مشاهده می شود و محصولات کاملاً براساس تکنولوژی های نوین ساخته و عرضه می گردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *