کارکرد فیلتر شنی

عوامل موثر بر کارکرد فیلتر شنی

اگر خواهان بهترین عملکرد از دستگاه فیلتر شنی خود هستید ، باید قبل از شروع به کار فیلتر شنی از المان های تأثیرگذار در زمان استفاده آگاهی پیدا نمایید. در این مطلب به بررسی عوامل موثر بر کارکرد فیلتر شنی می پردازیم. با دانستن این نکات ظریف می توانید به حداکثر راندمان تصفیه و فیلتراسیون دست پیدا کنید.

عوامل موثر بر کارکرد فیلتر شنی

در فیلتراسیون به روش فیزیکی، موارد بسیاری در کارکرد فیلتر شنی تأثیر گذار هستند. مهم ترین این پارامتر ها عبارتند از:

1- دانه بندی و شکل ذرات تشکیل دهنده بستر فیلتر شنی :

اندازه ذرات سیلیس باید به نحوی باشند که آب به سادگی از بین آن عبور کند و در عین حال ذرات معلق آلوده کننده آب در بین آن ها گیر کرده و به دام بیفتند.

2- سرعت عبور آب از بستر:

اُفت فشار در فیلتر شنی نمایانگر مسدود شدن خلل و فرج بستر فیلتر توسط ذرات معلق و گل و لای جذب شده است. می توان نتیجه گرفت که سرعت آب عبوری و میزان ذرات معلق موجود در آن رابطه مستقیم با مدت زمان بهره برداری بین دو شستشو و افت فشار در فیلتر شنی دارد.

3- نحوه شستشو فیلتر شنی :

شستشوی فیلتر شنی براساس نوع و ابعاد دستگاه به دو حالت زیر انجام می پذیرد:

  • شستشو تنها با آب : در این حالت باید فشار آب در حدی باشد تا حجم بستر را 15 درصد افزایش دهد. بدین ترتیب شن و ماسه از هم فاصله می گیرند و ذرات معلق به دام افتاده از بستر خارج می گردند. (دقت نمایید که قدرت پمپ آن قدر زیاد انتخاب نشود که موجب برهم زدن بیش از اندازه بستر شنی شود تا شن ها نتوانند از فیلتر خارج شوند)
  • شستشو با آب و هوا : اگر فیلتر شنی سایز بزرگی دارد ، باید برای شستشوی آن از آب و هوا توأمان بهره گرفت و آب به تنهایی قدرت بر هم زدن بستر فیلتر شنی را ندارد. در این حالت هوا برهم زننده مناسبی برای بستر فیلتر می باشد. به همین علت است که فقط 60 درصد حجم کل فیلتر شنی را از سیلیس پُر می نمایند.

بیشتر بخوانید : نکات مهم در خرید فیلتر شنی

کارکرد فیلتر شنی

شن های فیلترهای شنی پس از چه زمانی باید عوض شوند؟

از نظر کارشناسان و مهندسین این حرفه ، بهترین نوع سیلیس در فیلترهای شنی باید به مدت 5 تا 10 سال عمر مفید داشته باشد. البته ممکن است شن ها پس از گذشت 10 سال هم بدون اینکه شما تغییرات محسوسی را در شکل آن ها ببینید به کار خود ادامه دهند ولی در عملیات فیلتراسیون مشخص می شود که کارایی لازم را نخواهند داشت و باید تعویض گردند.

بیشتر بدانید : در زمان شروع به کار فیلترها، شن استفاده شده در دستگاه بسیار زبر و خشن می­ باشد و این زبری همان چیزی است که باعث می ­شود شن ها قادر باشند تا ذرات اضافی در آب را فیلتر کنند. از آن جایی که زبری این شن­ ها در گذر زمان کمتر خواهد شد، لذا راندمان فیلتر کاهش پیدا کرده و این به این معنی است که سیستم شما باید بیشتر کار کند تا همان بازدهی را داشته باشد.

براساس تجربیات به دست آمده سیلیس نوع معمولی بعد از گذشت 5 سال استفاده مداوم ، دیگر قادر نیست ذرات آلوده کننده آب را به طور کامل جذب کند و آب در شست و شوی معکوس، کاملاً تمیز نمی گردد. در نتیجه چرخه فیلتراسیون کوتاه تر شده و نیاز به شست و شوی معکوس بیشتر می ­شود، و برای این نوع از سیلیس ها تعویض هر یک سال یک مرتبه پیشنهاد می گردد.

بیشتر بخوانید : روش های نگهداری فیلتر شنی

آرام نازل | فروش اتواع نازل فیلتراسیون

چنانچه به دنبال خرید نازل فیلتر شنی هستید ، قیمت های مناسب و کیفیت بالای محصولات آرام نازل شما را شگفت زده خواهد نمود!

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع نازل فیلتر شنی  و  نازل فیلتر کربنی ، کارشناسان این واحد تولیدی اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار داده تا با اطمینان خاطر خرید خود را انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *