نرم کننده آب

سیستم نرم کننده آب چیست و چگونه کار می کند؟

نرم کننده آب، مواد معدنی ایجاد کننده سختی آب را حذف می کند. آب سخت یکی از رایج ترین مشکلات کیفیت آب است که برخی از مناطق با آن روبرو هستند. آب سخت لوازم خانگی را از بین می برد، کف صابون را در حمام و آشپزخانه به جا می گذارد و مو و پوست را خشک می کند. سرمایه گذاری برای نرم کننده آب باعث صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه شما می شود و از آبگرمکن، شیرآلات و سایر دارایی های خانه شما محافظت می کند.

نرم کننده آب چیست؟

سیستم نرم کننده آب که به سیستم فیلتراسیون کل خانه اضافه می شود، مواد معدنی ایجاد کننده سختی نظیر کلسیم و منیزیم را از طریق فرآیندی به نام تبادل یونی از آب حذف می کند.

دستگاه نرم کننده آب

نرم کننده آب چگونه کار می کند؟

هنگامی که آب سخت وارد مخزن معدنی می شود، از طریق بستری از دانه های رزین کروی جریان می یابد. این مهره های پلاستیکی که معمولاً از پلی استایرن ساخته می شوند، با یون سدیم شارژ می گردند.

دانه های رزین آنیون هستند، یعنی بار منفی دارند. مواد معدنی کلسیم و منیزیم کاتیون هستند، یعنی دارای بار مثبت می باشند. از آنجاییکه بارهای مخالف جذب یکدیگر می شوند، بار منفی کانی ها جذب بار مثبت دانه های رزین می گردد.

همانطور که آب سخت از رزین عبور می کند، دانه ها یون های معدنی را می گیرند و آن ها را از آب خارج می کنند. (یون سدیم آزاد می شود) در نتیجه آب نرم شده به خانه شما جاری می شود.

دانه های رزین

اجزای این سیستم چیست؟

یک نرم کننده آب از سه جزء تشکیل شده است:

  • شیر کنترل
  • مخزن معدنی
  • مخزن آب نمک

این سه در کنار هم برای حذف مواد معدنی از آب سخت، نظارت بر جریان آب و تمیز کردن دوره‌ای سیستم از طریق فرآیند بازسازی کار می‌کنند.

روش کار water softener

1. مخزن مواد معدنی

مخزن معدنی محفظه ای است که آب سخت در آن نرم می شود. خط تأمین آب، آب سخت را وارد مخزن می کند. آب از بستر دانه‌های رزین تراوش می‌کند و باعث رسوب یون‌های کلسیم و منیزیم سخت‌کننده آب می گردد. آب نرم از مخزن خارج می شود و از طریق لوله های شما جریان می یابد و به سمت لوازم خانگی شما جریان می یابد.

2. شیر کنترل

شیر کنترل، میزان آب عبوری از مخزن مواد معدنی و ورود به خانه شما را اندازه گیری می کند. این شیر دارای یک متر است که حجم آب ورودی به مخزن معدنی را ردیابی می کند. همانطور که آب سخت در مخزن معدنی جریان می یابد، دانه های رزین یون های سدیم خود را با یون های سختی مبادله می کنند. با گذشت زمان، این باعث کاهش ظرفیت رزین برای ادامه نرم‌کردن موثر آب می‌شود.

قبل از اینکه مهره‌ها برای ادامه حذف یون‌های کلسیم و منیزیم با محتوای معدنی سنگین شوند، شیر کنترل به طور خودکار چرخه بازسازی را آغاز می‌کند. این ظرفیت از قبل در رایانه داخلی شیر کنترل برنامه ریزی شده است و بر اساس طیف وسیعی از عوامل مانند اندازه خانه، تعداد ساکنان و میزان سختی آب است.

3. مخزن آب نمک

مخزن آب نمک به سیستم نرم شدن آب در بازسازی آن کمک می کند. این مخزن کوتاه تری است که در مجاورت مخزن معدنی قرار می گیرد. مخزن آب نمک محلول بسیار غلیظی از نمک (یا گاهی اوقات پتاسیم) را برای بازیابی بار مثبت دانه های رزین نگه می دارد. نمک به صورت پلت یا بلوک به صورت دستی به مخزن آب نمک اضافه می شود. این ها در آب ته مخزن حل می شوند. هنگامی که شیر کنترل ثبت می کند که ظرفیت نرم شدن رزین در حال کاهش است، محلول آب نمک سنگین از مخزن خارج می شود و از طریق رزین در مخزن معدنی شستشو می شود. اگر نمک مخزن نمک تمام شود، آب عبوری از دستگاه دیگر نرم نخواهد شد.

نرم کننده آب

روش های بازسازی دانه های رزین

چرخه بازسازی نرم کننده آب، دانه های رزین را با محلول آب نمک بسیار غلیظ غرق می کند، مواد معدنی سختی را شسته و آن ها را از سیستم خارج می کند. دانه های رزین دوباره شارژ و آماده می شوند تا مجدداً مواد معدنی سخت را از بین ببرند.

نرم‌کننده‌های آب با یکی از دو روش بازسازی می‌شوند:

  • بازسازی همزمان
  • مخالف جریان

آیا آب نرم برای نوشیدن بی خطر است؟

بله، آب نرم برای نوشیدن بی خطر است. در طی فرآیند تبادل یونی، دانه‌های رزین هنگام گرفتن مواد معدنی سخت، سدیم را در آب آزاد می‌کنند. اما مقدار سدیم در آب نرم شده ناسالم نیست و در واقع بسیار کمتر از آن چیزی است که عموماً تصور می‌کنند.

توجه: اگر پزشک به دلیل فشار خون یا مشکلات کلیوی به شما توصیه کرده است که مصرف سدیم خود را کاهش دهید، توصیه می شود پس از نرم کننده، سیستم اسمز معکوس را نصب نمایید.

آب تصفیه شده

آیا نرم کننده آب، آهن را از بین می برد؟

نرم کننده های آب، آهن محلول را زمانی که در مقادیر کم باشند، حذف می کنند. آهن، رنگ آب را تیره می کند و لکه های قابل مشاهده ای روی توالت، وان حمام و سینک شما باقی می گذارد. حذف آهن فریک (آهن نامحلول) با نرم کننده دشوارتر است. آهن فریک روی بستر رزین انباشته می شود و در برابر شستشوی معکوس چرخه بازسازی مقاومت می کند. این می تواند قدرت دانه های رزین را کاهش دهد. هنگامی که آهن محلول در معرض اکسیژن قرار می گیرد، اکسید شده و تبدیل به زنگ آهن می شود.

بنابراین اگر سطح آهن در آب شما زیاد باشد، ناگزیر مقداری از آن به حالت نامحلول تبدیل می‌شود. در این شرایط بهتر است آهن توسط یک فیلتر آهنی یا یک سیستم فیلتراسیون جامع تر مانند اسمز معکوس خانگی از آب خارج شود.

بیشتر بخوانید : روش های حذف آهن از آب

آرام صنعت (آرام نازل)

از اهداف واحد تولیدی آرام نازل ، تولید محصولات باکیفیت برای سیستم‌های تصفیه فاضلاب در مقیاس های کوچک و بزرگ صنعتی می باشد تا بدین طریق بتوان گامی موثر در حفظ و حراست از محیط زیست کشور برداشت.

آرام نازل تولیدکننده انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر و نازل فیلتر کربنی با قیمت مناسب

ساخت پارشیالیزیشن برای نخستین بار در کشور

تجهیزات فیلتراسیون

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *