مزایای اسمز معکوس

بررسی مزایای سیستم اسمز معکوس و دستگاه تقطیر نسبت به یکدیگر

در مطلب « تفاوت سیستم اسمز معکوس با دستگاه تقطیر در چیست؟ » این دو دستگاه را از لحاظ میزان بهره وری، نحوه فیلتراسیون و میزان هزینه ها مورد بررسی قرار دادیم. در این بخش، مزیت ها و برتری های هریک را نسبت به دیگری بیان می نماییم. شناخت مزایای اسمز معکوس و دستگاه تقطیر خانگی می تواند به شما در تصمیم گیری نهایی برای انتخاب دستگاه مناسب کمک نماید.

مزایای اسمز معکوس نسبت به دستگاه تقطیر

سیستم های اسمز معکوس دارای مزایای متعددی نسبت به دستگاه های تقطیر آب هستند. این مزایا عبارتند از :

دستگاه اسمز معکوس خانگی

مزایای اسمز معکوس خانگی

یک سیستم همه کاره

از جمله مزایای اسمز معکوس، همه کاره بودن آن است. سیستم‌های اسمز معکوس دارای یک اتصال شیر آب هستند که می‌تواند هر زمان که نیاز باشد، آب را از مخزن ذخیره خارج کند. در موارد دیگر، اسمز معکوس حتی می تواند برای فیلتراسیون کل خانه استفاده شود. این به شما امکان می دهد از آب RO برای کاربردهایی مانند پخت و پز، شستن ظروف و نوشیدنی استفاده کنید. از طرف دیگر، دستگاه های تقطیر، تنها آب کافی برای مصرف را تولید می نمایند.

آب تولید شده با خواص معدنی

سیستم های RO معمولاً به فیلترهای معدنی سازی مجدد به عنوان مرحله نهایی فرآیند فیلتراسیون مجهز می شوند. این کار طعم بهتری به آب می بخشد و آن را از مواد معدنی سالم برخوردار می سازد.

مزایای اسمز معکوس

از مزایای اسمز معکوس ؛ ارزان تر 

سیستم‌های اسمز معکوس معمولاً ارزان‌تر از دستگاه‌های تقطیر آب خانگی هستند. نه تنها هزینه اولیه یک سیستم RO معمولاً کمتر از یک دستگاه تقطیر است، بلکه هزینه های عملیاتی آن نیز کمتر می باشد.

از آنجایی که سیستم های RO سریعتر از دستگاه های تقطیر ، آب موردنیاز را تصفیه می نمایند، هزینه هر گالن آب RO بسیار کمتر از آب تقطیر شده است. به همین نسبت میزان مصرف برق نیز کاهش می یابد.

مزایای دستگاه تقطیر نسبت به اسمز معکوس

در حالی که سیستم های اسمز معکوس در بسیاری از زمینه ها کارایی بهتری دارند، اما دستگاه های تقطیر آب نیز دارای مزایای مشخصی هستند. این مزایا عبارتند از :

دستگاه تقطیر خانگی

دستگاه تقطیر آب خانگی

قابل استفاده در فضاهای اجاره ای

در گذشته سیستم های RO به لوله کشی یک خانه متصل می شوند و در نتیجه نمی توانستند در یک آپارتمان نصب شوند. برای کسانی که در آپارتمان زندگی می کنند و می خواهند به آب خالص دسترسی داشته باشند، دستگاه تقطیر یک گزینه عالی به شمار می رود. البته در سیستم های جدیدتر این ایراد برطرف شده است.

تنظیمات پیچیده کمتر 

کارکردن با دستگاه های تقطیر بسیار ساده است. آن ها به سادگی به یک منبع برق وصل می شوند و آب را برای تقطیر فراهم می نمایند.

از طرف دیگر، معمولاً قبل از عبور آب از فیلترهای سیستم‌ اسمز معکوس، به نرم‌کننده‌های آب نیاز است. این امر از ایجاد سختی آب بر روی غشای RO و ایجاد آسیب در طول زمان جلوگیری می کند. بنابراین هنگام خرید سیستم RO و قبل از نصب آن در زیر سینک، باید تصمیم بگیرید که چند مرحله فیلتراسیون را سفارش دهید. در نتیجه کارگذاری و نصب آن دشوارتر از دستگاه تقطیر است.

از بین بردن کامل باکتری ها و ویروس ها

در حالی که از مزایای سیستم اسمز معکوس می توان به حذف اکثر باکتری ها و ویروس ها از آب اشاره کرد اما باکتری ها می توانند روی غشاء رشد کرده و وارد منبع آب شوند. برای آب تصفیه شده شهری، این موضوع ایرادی ندارد. با این حال، اگر آب از جای دیگری مانند چاه تامین شود، دستگاه تقطیر در از بین بردن باکتری ها و ویروس ها موثرتر از سیستم های RO واقع می گردد.

از بین بردن ویروس های درون آب

آیا اسمز معکوس و تقطیر، اثرات زیست محیطی برجای می گذارند؟

دو سیستم RO خانگی و دستگاه های تقطیر آب تأثیر زیست محیطی بسیار کمتری نسبت به سایر سیستم های فیلتراسیون برجای می گذارند.

اثرات زیست محیطی سیستم های RO، از مواد مورد استفاده در کارتریج های فیلتر در طول فرآیند فیلتراسیون ناشی می شود. بسیاری از فیلترهای مورد استفاده در سیستم های اسمز معکوس قابل بازیافت هستند، بنابراین قبل از دور ریختن فیلتر باید مواد استفاده شده در فیلتر را بررسی کنید. درصدی از فیلترهایی که قابلیت بازگردانی مجدد ندارند، جزء “ضایعات” محسوب می شوند. این ضایعات برای آب یا طبیعت مشکلاتی را فراهم می آورند.
البته باید گفت که فناوری سیستم های RO در دهه گذشته بسیار افزایش یافته است و اسمز معکوس در آینده کارآمدتر خواهد شد. به عبارتی می توان گفت در سال های آینده قابلیت بازیافت همه فیلترهای RO از مزایای اسمز معکوس به شمار خواهد رفت.

دستگاه های تقطیر به دلیل استفاده از برق برای گرم کردن آب بر محیط زیست تأثیر منفی می گذارند. حدود 3 کیلووات ساعت برای تقطیر یک گالن آب استفاده می شود. مصرف انرژی را می توان از جمله اثرات منفی زیست محیطی سیستم فیلتراسیون تقطیر دانست.

آرام صنعت (آرام نازل)

کارشناسان واحد تولیدی آرام نازل ، متریال اولیه مورد استفاده در تولید قطعات را با دقت فراوان از بهترین برندهای موجود در بازار انتخاب نموده و با دستگاه‌های مجهز و پیشرفته اقدام به ساخت آن می نمایند.

این واحد مفتخر به تولید انواع نازل فیلتراسیون نظیر « نازل فیلتر شنی » ،، « نازل پلاستیکی فیلتر شنی » ،، « نازل سختی گیر رزینی » و « نازل فیلتر کربنی » با قیمت‌های مناسب است.

« پارشیالیزیشن » یکی از تجهیزات مهم در صنعت تصفیه آب برای نخستین بار در کشور توسط متخصصان مجموعه آرام نازل طراحی ، اجرا و پیاده سازی گردیده است. برای سفارش این محصول با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

تولید کننده نازل فیلتر شنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *