تصفیه پساب نفتی و روغنی

تصفیه پساب نفتی و روغنی با کمک روش اکسیداسیون پیشرفته (AOP)

فعالیت های زیست محیطی اخیر و الزامات جهانی، صنایع پالایش نفت را به سوی تصفیه پساب صنعتی سوق می دهد. پساب صنعت نفت دارای تنوع گسترده ای از آلاینده ها مانند هیدروکربن های نفتی، روغن و گریس، فنل، آمونیاک، سولفیدها، کامپوزیت های آلی و غیره است. همه این ترکیبات در آب تخلیه شده از صنعت نفت به شکل بسیار پیچیده ای وجود دارند که برای محیط زیست ناامن است.
سیستم های مرسوم تصفیه پساب نفتی و روغنی معایب عمده ای از جمله راندمان پایین، سرمایه و هزینه عملیاتی بالا و حساسیت به زیست تخریب پذیری را نشان داده اند.  روش فرآیند اکسیداسیون پیشرفته (AOP) یکی از روش های مناسبی است که برای تصفیه فاضلاب پالایشگاه های نفتی استفاده می شود.

تصفیه پساب نفتی و روغنی

فاضلاب تولید شده توسط صنایع نفت شامل انواع مختلفی از آلاینده های آلی و معدنی مانند سولفیدها، فنل، BTEX، هیدروکربن ها، فلزات سنگین و غیره می باشد. مقادیر عظیمی از مواد مضر از طریق فعالیت‌های صنعت نفت تولید می‌شوند، به عنوان مثال از طریق فرآیند تولید نفت، پالایشگاه نفت، حمل و نقل، ذخیره‌سازی و غیره که همگی برای محیط زیست و سلامت انسان ناایمن هستند.

تصفیه پساب نفتی و روغنی شامل روش های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی می باشد. با این حال، اکثر این تکنیک ها برای مطابقت با نیازهای درمانی خاص برای هر کاربرد ایده آل هستند.

روش اکسیداسیون شیمیایی یکی از تکنیک های مورد استفاده برای تصفیه فاضلاب است و می توان آن را به دو نوع تصفیه شیمیایی معمولی و فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته (AOP) طبقه بندی کرد. روش‌های اکسیداسیون پیشرفته تکنیک‌های بسیار کارآمدی هستند که برای تصفیه چندین نوع فاضلاب از جمله صنایع نفت و گاز، پساب‌های صنایع دارویی و غیره مورد کاربرد دارند.

به طور کلی، AOPها به طور گسترده در تصفیه فاضلاب نفتی برای کاهش مواد آلی، حذف برخی آلاینده‌ها و تصفیه لجن استفاده می‌شوند. امکان استفاده از AOPها برای تصفیه فاضلاب با توانایی آن ها برای تولید رادیکال هیدروکسیل (OH•) از طریق روش های مختلف صورت می پذیرد.

تصفیه پساب نفتی و روغنی

فرآیند اکسیداسیون پیشرفته الکتروشیمیایی

فن‌آوری‌های تصفیه فاضلاب فرآیند اکسیداسیون پیشرفته (AOP) شامل خانواده‌ای از فرآیندهای مختلف است که یک المان مشترک دارند: تولید رادیکال‌های هیدروکسیل.
پیکربندی‌ این فرآیند در تصفیه پساب نفتی و روغنی می تواند با استفاده از موارد ذیل صورت پذیرد:

1- نور فرابنفش (UV) و پراکسید هیدروژن
2- ازن و پراکسید هیدروژن
3- ازن کاتالیزوری
4- اولتراسوند
5- کاویتاسیون
6- پرتوهای الکترونیکی
7- قوس‌های پلاسما و الکتریسیته.

کارایی تصفیه به شدت به نوع AOP انتخابی، خواص فیزیکی و شیمیایی آلاینده های هدف و شرایط عملیاتی بستگی دارد.

AOPها به طور قابل توجهی با اکسید کننده های ساده مانند کلر، پراکسید، پرمنگنات، اشعه ماوراء بنفش متفاوت هستند. این ها اکسید کننده های بسیار ضعیف تری نسبت به رادیکال هیدروکسیل می باشند. AOP های الکتروشیمیایی (eAOP)، رادیکال های هیدروکسیل را از واکنش های الکتروشیمیایی روی سطح آند نیمه هادی در یک سلول الکتروشیمیایی تولید می نمایند. به طور خلاصه، هنگامی که الکترون ها از آند خارج می شوند، سوراخی در نوار ظرفیت نیمه هادی با آب واکنش می دهد و رادیکال های هیدروکسیل ایجاد می کند.

به نظر می رسد فناوری eAOP به عنوان یک جایگزین بسیار جذاب برای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب پتروشیمی درنظر گرفته شده است. در واقع eAOP می تواند از فرآیند بیولوژیکی پیشی بگیرد زیرا: پساب پتروشیمی حاوی مقدار کمی مواد جامد معلق (TSS) یا نفت و گاز (O&G) است، بنابراین پتانسیل کمی برای رسوب الکترود در راکتور eAOP وجود دارد.

پساب پتروشیمی با توجه به تغییرات سطوح آلاینده در مقایسه با پساب تصفیه نفت نسبتاً پایدار است. با این حال، تنوع نفوذی دینامیکی با eAOP بیشتر است، زیرا در مقایسه با درمان بیولوژیکی، تنظیمات کنترل فرآیند آسان تر است.

فرآیند AOP

فرآیند اکسیداسیون پیشرفته الکتروشیمیایی

مزیت های استفاده از روش (AOP) در تصفیه پساب نفتی و روغنی

هدف اصلی فرآیند اکسیداسیون پیشرفتهT تولید رادیکال‌های آزاد بسیار واکنش‌پذیر است. این رادیکال ها بسیار حساس هستند و یک گزینه عالی برای کاهش کامپوزیت‌های آلی آلوده موجود در یک محیط به شمار می روند. نظیر فاضلاب، خاک، محیط‌های دریایی و غیره.

رادیکال های هیدروکسیل در از بین بردن مواد شیمیایی آلی کارآمد هستند، زیرا الکتروفیل های واکنش پذیر می باشند. آن ها عوامل اکسید کننده قوی برای از بین بردن ترکیباتی هستند که توسط مواد اکسید کننده استاندارد نمی توانند اکسید شوند.

رادیکال های هیدروکسیل سرعت اکسیداسیون سریع تری نسبت به KMnO4 یا H2O2 دارند. رادیکال‌های هیدروکسیل تولید شده می‌توانند مواد شیمیایی آلی را از راه‌های مختلف مانند افزودن رادیکال، استخراج هیدروژن یا انتقال الکترون حذف نمایند. ایجاد رادیکال های هیدروکسیل به طور کلی با ادغام O3، H2O2، TiO2، تابش UV، اولتراسوند و تابش پرتو الکترونی افزایش می یابد.

تصفیه پساب نفتی و روغنی با روش AOP

آرام صنعت

شرکت آرام صنعت ( آرام نازل ) طراح و سازنده انواع تجهیزات وابسته به تصفیه فاضلاب می باشد. طراحی دقیق و علمی انواع نازل فیلتراسیون نظیر نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر استخر و جکوزی ،،  نازل فیلتر کربنی ،، نازل سختی گیر رزینی موجب می گردد تا محصول خروجی از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

” پارشیالیزیشن ” یکی از قطعات مهم در پکیج تصفیه آب و فاضلاب می باشد که برای نخستین بار در کشور توسط متخصصان این مجموعه تولید و عرضه شده است.

انواع نازل فیلتر استخر و جکوزی

نازل فیلتر استخری و جکوزی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *