تصفیه فاضلاب لجن فعال

درباره فرآیند تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال بیشتر بدانید!

فرآیند تصفیه فاضلاب لجن فعال به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. این فرآیند از یک واحد راکتور چند محفظه ای تشکیل شده که از میکروارگانیسم ها به عنوان روشی برای حذف مواد مغذی از آب استفاده می کند. از اکسیژن برای ایجاد و تنظیم شرایط هوازی و معلق کردن لجن استفاده می شود. تصفیه فاضلاب لجن فعال مزایای زیادی دارد، اما ممکن است در همه شرایط مناسب نباشد.

تصفیه فاضلاب لجن فعال چیست؟

فرآیند لجن فعال یک فرآیند جدایی ناپذیر است که برای تصفیه فاضلاب استفاده می شود. هوا یا اکسیژن به فاضلاب خام دمیده می شود. برای حجم زیاد آب بیشترین تأثیر را دارد. فاضلاب در یک مخزن مخصوص مخلوط و هوادهی می گردد.

این مرحله از فرآیند با پمپاژ هوا یا اکسیژن به مخزن لجن فعال یا استفاده از هواکش های سطحی انجام می شود. این فرآیند مواد آلی موجود در فاضلاب را اکسید می کند و سلول های جدید، دی اکسید کربن و آب تولید می نماید. سپس ذرات لجن را می توان از طریق فرآیند ته نشینی گرانشی حذف کرد.

تصفیه فاضلاب لجن فعال به طور ایده آل در یک مرکز تصفیه متمرکز تکمیل می شود. تصفیه لجن فعال می تواند در اکثر شرایط آب و هوایی انجام شود. با این حال، محیط های سردتر ظرفیت درمان را کاهش می دهد.

تصفیه فاضلاب لجن فعال

فرآیند لجن فعال چگونه کار می کند؟

فرآیند لجن فعال در تصفیه فاضلاب شامل دمیدن اکسیژن یا هوا در فاضلاب خام و ته نشین نشده است. این فرآیند مواد جامد را خُرد می کند. فاضلاب حباب دار است و مایع فاضلاب به محفظه لجن فعال تخلیه می شود. باکتری های زنده در کف مخزن ته نشین می شوند و باکتری های مرده به سمت بالا شناور می شوند. در حالی که باکتری های زنده به محفظه هضم برمی گردند، آب تمیز به داخل یک مجرای آب ریخته می شود.

مزایای فرآیند تصفیه لجن فعال

فرآیند تصفیه لجن فعال مزایای قابل توجهی نسبت به سایر گزینه ها دارد. تصفیه خانه های فاضلاب که عمدتاً از این فرآیند برای تصفیه لجن فعال استفاده می کنند، دارای مزایای زیر هستند:

  • مقدار لجن نامطلوب کاهش می یابد.
  • تصفیه خانه های فاضلاب خود را با باکتری های مفید دوباره کاشت می کنند.
  • فرآیند تصفیه لجن فعال اجازه می دهد تا فواصل تخلیه طولانی تر شود.
  • فرآیند بسیار قابل اعتماد است.
  • فرآیند ساده تر است.
  • هزینه ها کاهش می یابد.
  • این فرآیند می تواند بدون بو باشد.

سیستم تصفیه به روش لجن فعال

معایب این فرآیند

فرآیند تصفیه لجن فعال دارای اشکالاتی است و ممکن است برای همه کاربردها مناسب نباشد. برخی از معایب مربوط به لجن فعال عبارتند از:

  • سرمایه اولیه و هزینه های عملیاتی بالایی وجود دارد که ممکن است برخی از افراد را از استفاده این روش منصرف نماید.
  • برای طراحی و ساخت سیستم لجن فعال به افراد متخصص نیاز است.
  • پرسنل ماهر باید عملیات تصفیه لجن فعال را انجام دهند و حفظ کنند.
  • برق باید به طور مداوم استفاده شود و مصرف انرژی تصفیه فاضلاب را افزایش دهد.
  • ممکن است قطعات و مواد در سطح محلی در دسترس نباشند.
  • لجن و پساب ممکن است نیاز به تصفیه بیشتر یا تخلیه مناسب داشته باشد.

انواع لجن فعال

9 نوع فرآیند لجن فعال وجود دارد که عبارتند از:

1. هوادهی مخروطی

2. هوادهی مرحله ای

3. درمان با نرخ بالا یا هوادهی اصلاح شده

4. هوادهی دو مرحله ای

5. هوادهی فعال

6. هوادهی مجدد

7. تثبیت تماس

8. مخلوط کامل

9. روش هوادهی گسترده

سیستم هوادهی فاضلاب

عوامل موثر بر هزینه تصفیه خانه فاضلاب لجن فعال

المان های ذیل بر چگونگی ساخت تصفیه خانه فاضلاب لجن فعال تاثیر گذار است:

ظرفیت کارخانه 

اندازه و ظرفیت یک تصفیه خانه فاضلاب به طور قابل توجهی بر هزینه کلی تأثیر می گذارد. نیروگاه های بزرگتر با ظرفیت های تصفیه بالاتر عموماً سرمایه گذاری های قابل توجهی را از نظر زیرساخت، تجهیزات و هزینه های عملیاتی شامل می شوند.

فناوری و تجهیزات

انتخاب تکنولوژی و تجهیزات مورد استفاده در فرآیند درمان بر هزینه تاثیر می گذارد. فناوری‌های پیشرفته و نوآورانه ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه بیشتری داشته باشند، اما می‌توانند از طریق بهبود کارایی درمان و کاهش هزینه‌های عملیاتی، منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های طولانی‌مدت شوند.

زمین و موقعیت مکانی برای تصفیه فاضلاب لجن فعال

هزینه تملک زمین و آماده سازی سایت بسته به محل کارخانه متفاوت است. سایت‌هایی با زمین چالش‌برانگیز، محدودیت‌های زیست‌محیطی، یا قیمت‌های زمین بالاتر ممکن است هزینه‌های بیشتری را به همراه داشته باشند.

تصفیه فاضلاب لجن فعال

عملیات و تعمیر و نگهداری

هزینه های عملیاتی و نگهداری مداوم باید در مرحله برنامه ریزی در نظر گرفته شوند. طراحی کارآمد، سیستم‌های کنترل خودکار و پروتکل‌های نگهداری مناسب می‌تواند به بهینه‌سازی این هزینه‌ها در طول عمر عملیاتی کارخانه کمک نماید.

مدیریت لجن 

دفع یا تصفیه مناسب لجن فعال مازاد بر هزینه کلی می افزاید. مدیریت لجن شامل غلیظ کردن لجن، آبگیری و روش های دفع مناسب مانند سوزاندن، استفاده در زمین یا کمپوست سازی است.

مصرف انرژی در سیستم تصفیه فاضلاب لجن فعال

مصرف انرژی تصفیه خانه فاضلاب، به ویژه برای هوادهی و سایر فرآیندهای انرژی بر، به هزینه های عملیاتی کمک می کند. تجهیزات کم مصرف و یکپارچه سازی انرژی های تجدیدپذیر می تواند به کاهش این هزینه ها کمک نماید.

تصفیه فاضلاب لجن فعال

نیروی کار ماهر

در دسترس بودن نیروی کار ماهر و دستمزد آن ها بر هزینه کلی، به ویژه در مرحله ساخت و ساز و راه اندازی تأثیر می گذارد. اپراتورها و تکنسین های خوب آموزش دیده برای حفظ عملکرد کارآمد کارخانه و اطمینان از عیب یابی موثر ضروری هستند.

آرام نازل

واحد تولیدی آرام صنعت (آرام نازل) یکی از شرکت‌های فعال در زمینه طراحی و پیاده‌سازی انواع تجهیزات پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و خانگی می باشد. این مجموعه به عنوان یکی از فعالان در حیطه تصفیه فاضلاب در سطح کشور شناخته می‌شود که با بهره‌گیری از روش‌های به روز و دستگاه های مجهز اقدام به تولید انواع نازل فیلتراسیون با قیمت مناسب می نماید.

نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل سختی گیر رزینی ،، نازل فیلتر استخر و جکوزی

تولید پارشیالیزیشن ؛ برای نخستین بار در کشور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *