مخازن ذخیره آب

تفاوت مخازن ذخیره آب روی زمین و زیرزمینی در چیست؟

مخازن ذخیره آب زمینی و زیرزمینی یک کاربرد مشترک دارند، اما تفاوت های زیادی در نحوه نصب، نگهداری، میزان هزینه و شیوه نظافت دارند.

تفاوت مخازن ذخیره آب روی زمین و زیرزمینی در چیست؟

مهم ترین تفاوت های این دو مخزن شامل موارد ذیل می باشد:

نحوه نصب

1- نصب مخزن روی زمین بسیار ساده تر از نصب مخزن زیرزمینی است. سخت ترین قسمت نصب مخزن روی زمین، قرار دادن آن در محل صحیح است. بسته به اندازه مخزن، این کار می تواند آسان یا تا حدودی دشوار باشد. برای تشخیص محل صحیح کارگذاری، بهتر است از یک متخصص فنی کمک گرفت.

مخازن ذخیره آب

2- مخازن ذخیره آب زیرزمینی قبل از نصب نیاز به برنامه ریزی مناسب دارند. یک حفره با اندازه مناسب باید حفر شده و پس از قرار گرفتن مخزن در آن پُر شود. علاوه بر این، لوله کشی زیرزمینی باید به مخزن متصل شود تا آب باران به درستی وارد مخزن گردد. برای اینکار باید هزینه بیشتری را درنظر گرفت. قیمت نصب بسته به اندازه مخزن و متغیرهایی مانند ترکیب زمین و محل مخزن که ممکن است نصب را دشوارتر کند، متفاوت خواهد بود.

مخازن ذخیره آب زیرزمینی

نحوه نگهداری

1- نگهداری از مخازن ذخیره آب بر روی زمین، آسان تر از نگهداری مخزن زیرزمینی است. با این حال ممکن است نیاز به انجام تعمیرات بیشتر داشته باشد. از آنجا که مخازن بالای زمین در معرض عناصر جوی مختلف قرار دارند، احتمال ایجاد ترک بیشتر است.

برای نگهداری بهتر مخزن بالای زمین، باید از ذخیره آب در دمای زیر صفر پرهیز کنید. در فصل زمستان، مخزن باید عایق بندی شود. اگر اینکار صورت نپذیرد، آب ذخیره شده در داخل مخزن در دمای انجماد یخ زده و منبسط می شود و شکاف هایی در امتداد بیرونی مخزن ایجاد می کند. برای رفع ترک در مخزن خود می توانید از ورق فایبرگلاس، اپوکسی یا بتونه استفاده کنید. قبل از اعمال هر یک از این گزینه ها، ناحیه ترک و اطراف آن را تمیز کنید تا مطمئن شوید که باکتری در داخل آن وجود ندارد.

شیوه نظافت مخزن ذخیره آب

1- توصیه می شود هر شش ماه یک بار، مخزن ذخیره آب روی زمین را تخلیه و تمیز نمایید.

برای تمیز کردن مخازن ذخیره آب بالای زمینی خود، این مراحل را دنبال کنید:

  • مقدار کمی آب در انتهای مخزن بگذارید تا در هنگام تمیز کردن به شما کمک کند.
  • از یک برس برای تمیز کردن قسمت داخلی مخزن استفاده کنید.
  • مخزن را با آب صاف شده بشویید و اجازه دهید تا خشک شود.
  • به اندازه کافی ضدعفونی کننده کلر به مخزن اضافه نمایید.
  • اجازه دهید این محلول به مدت 24 ساعت بماند. اطمینان حاصل کنید که در این مدت هیچ کس به مخزن دسترسی نداشته باشد.
  • مخزن ذخیره آب را تخلیه کنید.
  • مخزن را کاملاً بشویید. (کلر باقی مانده در آب برای باغبانی ضرر دارد و می تواند به گیاهان آسیب برساند.)
  • اجازه دهید مخزن خشک شود.
  • مخزن را مجدداً به دهانه خروجی وصل کنید.

2- تمیز کردن مخزن ذخیره آب زیرزمینی همانند فرآیندی است که در بالا ذکر شد.

مزایای مخازن ذخیره آب روی زمین

نصب مخازن روی زمین بسیار آسان تر و ارزان تر از مخازن زیرزمینی است. از آنجایی که نیازی به حفاری یا لوله کشی زیرزمینی نیست، نصب و راه اندازی نیاز به متخصص ندارد. مخازن روی زمین برخلاف مخزن زیرزمینی نیازی به اتصال به خط گاز یا سیستم فاضلاب ندارند. در عوض، آن ها باید به یک سرریز متصل شوند، بنابراین می توانند به راحتی در یک حیاط جابجا گردند.

نصب مخازن آب روی زمین

معایب

مخازن ذخیره آب در سطح زمین در مواجهه با عناصر مستعد آسیب هستند. اگر آب در داخل مخزن یخ بزند، در حین یخ زدن منبسط می شود و قسمت بیرونی مخزن را می شکافد. اگر آب و هوای منطقه شما مستعد یخبندان است، باید مخزن را در زمستان عایق بندی کنید یا آن را خالی کنید و از استفاده از آن در ماه های سرد به کلی خودداری نمایید. افزودن عایق به یک مخزن روی زمین می تواند پرهزینه باشد و برخی از مزایای ارزان بودن نسبی آن را در مقایسه با مخازن زیرزمینی از بین ببرد.

مزایای مخازن آب زیرزمینی

مخازن زیرزمینی کاملاً مخفی هستند، به همین دلیل تغییری در زیبایی فضا ایجاد نمی کنند. مخازن زیرزمینی دمای ثابتی را در تمام چهار فصل سال حفظ می کنند. زمین بالای مخزن آن را از گرما و سرمای شدید عایق می نماید. این کار از یخ زدن و ترک خوردن آب در قسمت بیرونی مخزن جلوگیری می کند.

معایب

هزینه‌های اضافی حفاری، لوله‌کشی و نصب حرفه‌ای، هزینه مخازن زیرزمینی را بیشتر می کند. تعمیر و نگهداری مخازن زیرزمینی دشوارتر و گرانتر است. در حالی که داشتن یک مخزن ذخیره در زیر زمین از آن در برابر عناصر محافظت می کند، دسترسی به آن سخت تر خواهد بود.

آرام صنعت (آرام نازل)

تجهیزات مربوط به تصفیه فاضلاب صنعتی و استخرهای خانگی را از آرام نازل تهیه فرمایید. واحد تولیدی آرام صنعت عرضه کننده انواع نازل فیلتراسیون با بالاترین درجه کیفی از بهترین متریال اولیه با قیمت های مقرون به صرفه می باشد.

نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر رزینی ،، نازل فیلتر کربنی ،، پارشیالیزیشن

تجهیزات فیلتراسیون

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *