حذف فسفات از آب

نحوه حذف فسفات از آب – اهمیت کیفیت آب و سلامت اکوسیستم

فسفات ها مواد شیمیایی هستند که از عناصر فسفر و اکسیژن تشکیل شده اند. منابع اصلی ورود فسفات ها به آب، کودها و فضولات حیوانی به شمار می روند و در صورت وجود مقادیر زیاد، به عنوان آلاینده آب محسوب می گردند. فسفات اضافی می تواند به زندگی آبزیان آسیب برساند. برای محافظت از کیفیت آب و ترویج اکوسیستم های سالم، حذف فسفات ها از بدنه های آبی مهم است.
روش های مختلفی برای حذف فسفات اضافی از آب وجود دارد، از جمله روش های بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی. انتخاب روش به عواملی مانند غلظت فسفات ها، بودجه و منابع موجود بستگی دارد.

دلایل حذف فسفات از آب

وجود فسفر در آب می تواند به بروز پدیده ” اوتروفیکاسیون ” کمک نماید که باعث رشد جلبک ها می گردد. در حالی که ممکن است این یک فرآیند طبیعی به نظر برسد، اما رشد جلبک ها در مقیاس بزرگ، اکسیژن آب را کاهش می‌دهند و باعث ایجاد ” مناطق مرده ” و خفه شدن اکوسیستم‌ها می‌شوند. اختلال در جمعیت های دریایی می تواند بر سایر اکوسیستم ها نیز تاثیر منفی بگذارد.

به علاوه، شنا در آب جلبک دار می تواند باعث تحریک پوست و بیماری شود. فسفر همچنین خطری برای ایمنی آب آشامیدنی دارد. اجرای سیستم های حذف فسفر برای ارائه آب آشامیدنی سالم مهم است.

نحوه حذف فسفات از آب

روش های حذف فسفات از آب

سیستم های حذف فسفر را می توان به 3 نوع سیستم های تصفیه شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی تقسیم کرد:

فسفات چیست

روش شیمیایی 

در این روش فسفات ها با استفاده از مواد شیمیایی مانند نمک های آلومینیوم یا آهن از آب حذف می شوند. اگرچه حذف شیمیایی فسفات می تواند موثر واقع گردد، اما باعث بروز پیامدهای زیست محیطی منفی مانند انتشار فلزات سمی در هوا نیز خواهد شد. بسیار مهم است که تا حد امکان کمتر از مواد شیمیایی استفاده شود تا از محیط زیست و سلامت مردم محافظت گردد.

مواد منعقد کننده در آب

رسوب شیمیایی که به عنوان ” حذف اولیه فسفر ” نیز شناخته می شود، می تواند فسفات های معدنی را با افزودن یک منعقد کننده به فاضلاب حذف نماید. در طی رسوب شیمیایی، آلومینیوم، کلسیم یا آهن را می توان به عنوان یون های فلزی چند ظرفیتی برای تشکیل رسوب فسفر استفاده کرد که سبب ته نشین شدن پساب می گردد.

یکی از افزودنی های شیمیایی رایج، آهک، Ca(OH)2 است که حاوی کلسیم است. آهک با قلیاییت طبیعی فاضلاب واکنش می دهد تا کربنات کلسیم ایجاد کند و PH آب را افزایش دهد.

هنگامی که مقدار pH فاضلاب از 10 بیشتر شد، یون های کلسیم با فسفات واکنش داده و به صورت هیدروکسی آپاتیت (یک فسفات کلسیم) رسوب می کنند. دوز کلی آهک مورد نیاز را می توان 1.5 برابر قلیاییت CaCO3 اندازه گیری کرد. پس از این فرآیند، ممکن است به خنثی سازی فاضلاب برای کاهش سطح pH قبل از تصفیه یا دفع اضافی نیاز باشد.

آلومینیوم یا سولفات آلومینیوم هیدراته نیز معمولاً برای رسوب فسفات استفاده می شوند. میزان دوز کلی به طور مستقیم به سطح حذف فسفر مورد نیاز بستگی دارد. با کاهش غلظت فسفر، بازده کلی انعقاد کاهش می یابد.

روش شیمیایی برای حذف فسفات از آب

روش بیولوژیکی برای حذف فسفات از آب

فرآیند حذف بیولوژیکی فسفر، که به عنوان حذف ثانویه فسفر شناخته می شود، یک شکل موثر از فیلتراسیون است که با محیط زیست سازگار می باشد. در این فرآیند، فسفات ها توسط میکروارگانیسم ها به اشکال کمتر سمی مانند مواد معدنی فسفر تبدیل می شوند. حذف بیولوژیکی فسفر یک فرآیند طبیعی است که در تالاب ها، رودخانه ها و مصب ها اتفاق می افتد. تالاب‌ها، بیوفیلترها و سیستم‌های لجن فعال همگی نمونه‌هایی از سیستم‌هایی هستند که می‌توانند فرآیند حذف بیولوژیکی فسفر را سرعت بخشند و در نتیجه باعث حذف فسفات از آب گردند.

به طور معمول، این سیستم ها شامل بستری از مواد آلی حاوی باکتری هستند که فسفات ها را به اشکال کمتر مضر تبدیل می کنند. حذف بیولوژیکی فسفات یک روش کم هزینه و طولانی مدت برای حذف فسفات از بدنه های آبی است.

برخی از مزایای اصلی حذف بیولوژیکی فسفات از آب شامل کاهش تولید لجن و کاهش هزینه های شیمیایی در مقایسه با دیگر روش ها است. حذف بیولوژیکی فسفر شامل باکتری هایی است که فسفر را در زیست توده سلولی خود وارد کرده و به حذف فسفر در فرآیند هدر رفتن لجن کمک می کند.

حذف فسفات از آب

روش فیزیکی

برای حذف فسفات از آب می توان از روش های فیزیکی مانند ته نشینی که به عنوان حذف فسفر سوم نیز شناخته می شود، استفاده کرد. این روش اغلب با روش های حذف بیولوژیکی یا شیمیایی فسفات ترکیب می شود و شامل فناوری های غشایی و فیلتراسیون شنی است. فسفات های موجود در آب را می توان با ته نشین شدن آن حذف کرد. در واقع این روش به ذرات فسفر سنگین تر اجازه می دهد تا به کف آب فرو روند.

آرام نازل | فروش تجهیزات تصفیه آب استخرها ، فاضلاب های صنعتی و …

کیفیت محصولات یک واحد تولیدی به سه عامل متریال اولیه، دستگاه های مجهز و نیروهای کارآمد بستگی دارد. آرام نازل با بهره مندی از هر سه پارامتر ، کیفیت محصولات خود را تضمین نموده و با اطمینان خاطر در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد.

فروش انواع نازل فیلتر شنی

این واحد تولیدی مفتخر است که انواع نازل فیلتراسیون را با بالاترین کیفیت و با قیمت های مناسب عرضه می نماید.

 نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر استخر و جکوزی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل سختی گیر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *