نحوه تست TDS در آب

نحوه تست TDS در آب چگونه است؟ چه زمانی این آزمایش مفید است؟

تست TDS یکی از رایج ترین اندازه گیری های کیفیت آب است که توسط متخصصان و صاحبان خانه صورت می پذیرد. در حالی که TDS می‌تواند سطوح بالایی از نمک‌های محلول یا مواد شیمیایی درون آب را مشخص کند، اما راه‌حل مناسبی برای شناسایی همه آلاینده ها نیست. آب دارای آلاینده های زیادی است که با آزمایش TDS نشان داده نمی شوند. در این مطلب به این دو سوال مهم پاسخ می دهیم: چه زمانی این آزمایش مفید است؟ و نحوه تست TDS در آب چگونه است؟

نحوه تست TDS در آب

شما به راحتی می توانید این آزمایش را به کمک یک TDS متر انجام دهید. TDS متر دستگاهی است که معمولاً با باتری کار می کند و می تواند TDS، دما و هدایت الکتریکی را تست نماید. مدل های پیشرفته تر می توانند pH، شوری، دما و سایر آلاینده ها را بسته به مدل کنتور اندازه گیری کنند. اگر فقط می خواهید محتوای TDS در آب را بدانید، یک TDS متر ساده و ارزان باید این کار را انجام دهد.

TDS چیست؟

TDS، مخفف کل جامدات محلول، اندازه گیری کل مواد آلی و معدنی موجود در نمونه آب است. این شامل ترکیبات آلی محلول، ترکیبات معدنی، نمک ها، مواد معدنی و یون ها می شود. TDS متر رسانایی آب را برحسب قسمت در میلیون (ppm) اندازه گیری می کند که معادل اندازه گیری جرم آلاینده های موجود در هر لیتر آب (mg/L) است.

TDS یک اندازه گیری غیرانتخابی است. بین نمک های محلول در آب چاه و مواد معدنی طبیعی مانند منیزیم و سدیم تفاوتی قائل نمی شود. اگر سطح TDS شما بالاتر از 600 یا حتی در 1000 ثانیه باشد، این نشانگر سطح بالایی از مواد محلول در آب است. برای تعیین اینکه آیا TDS خطرناکی در آب شما وجود دارد یا خیر، باید به آزمایشات دیگری تکیه کنید.

نحوه تست TDS در آب

چرا TDS را در آب اندازه گیری کنیم؟ – نحوه تست TDS در آب

TDS یک نوع اندازه گیری کیفیت آب محبوب است زیرا ساده و در دسترس می باشد و درک کلی از ترکیب آب را در اختیار خواننده قرار می دهد. اگر TDS متر مقدار 2000ppm را نشان دهد، آب شما مملوء از مواد جامد محلول است که بسیاری از آن ها احتمالاً جزء آلاینده های نامطلوب می باشند. اگر TDS متر 100 را نشان دهد، می دانید که آب لوله کشی شما به طور کلی دارای ترکیبات آلی و معدنی کم و فاقد محتوای مواد معدنی بالا است.

توجه داشته باشید برخی از آزمایشات تخصصی را می توان در خانه انجام داد و محدوده تخمینی آلاینده های خاص مانند مس یا آرسنیک را به شما ارائه می دهد. یک کیت تست آزمایشگاهی به شما ارزیابی کاملی از سطوح آلاینده موجود در آب شما می دهد.

چرا آب تصفیه شده حاوی TDS است؟ – نحوه تست TDS در آب

دلایلی مختلفی می تواند سبب بروز این موضوع شود اما دو دلیل مهم عبارتند از :

1- استفاده از فیلتر کربن 

اگر یک فیلتر کربن زیر سینک برای کاهش محتوای کلر آب شهری نصب کرده اید، احتمالاً آب تصفیه شده شما دقیقاً همان سطح TDS آب شیر تصفیه نشده شما را خواهد داشت. این به این دلیل است که فیلتر کربن به هیچ وجه به مواد جامد محلول پاسخ نمی دهد. فیلترهای کربن از طریق فرآیندی به نام جذب، کلر، کلرامین و VOCهای آب آشامیدنی را کاهش می‌دهند و طعم و بوی کلی آب را بازیابی می‌کنند.

فیلترهای کربن نیز معمولاً دارای رتبه بندی میکرون هستند. رتبه بندی میکرون اندازه منافذ در رسانه فیلتر را نشان می دهد. اگر فیلتر کربن دارای امتیاز 0.5 میکرون باشد، از عبور ذرات بزرگتر از نیم میکرون از فیلتر جلوگیری می کند. این به این دلیل است که TDS در آب حل می شود و نمی توان آن را به صورت فیزیکی از طریق منافذ ریز روی سطح فیلتر کربن فیلتر کرد.

نحوه تست TDS در آب

2- استفاده از اسمز معکوس

سیستم‌های اسمز معکوس که به نام سیستم‌های RO نیز شناخته می‌شوند، TDS را از طریق یک غشای نیمه تراوا که آلاینده‌ها را به طور کامل از آب جدا می‌کند حذف می‌نماید. این به این دلیل است که منافذ غشاء اسمز معکوس به اندازه‌ای کوچک هستند که حتی ذرات محلول را مسدود می‌کنند و فقط به آب تمیز اجازه می‌دهند تا از طریق غشاء به سمتی که غلظت کمتری دارد، جریان یابد.

اگر TDS آب لوله کشی شما با TDS سیستم RO شما یکسان است، قطعاً مشکلی در عملکرد فیلتر وجود دارد و باید ممبران را تعویض کنید یا دستگاه را تعمیر نمایید. برای کسانی که سطح TDS ناایمن دارند یا افرادی که خواهان آب با خلوص استثنایی هستند، سیستم اسمز معکوس یک راه حل ایده آل است. دستگاه های تقطیر آب همچنین TDS را به همراه سایر آلاینده های موجود در آب با تبدیل آب منبع به بخار قبل از خنک کردن آن به حالت مایع حذف می کنند. این روش تصفیه آب نیز آب با خلوص بسیار بالا تولید می کند.

سیستم اسمز معکوس خانگی

سیستم اسمز معکوس خانگی

آرام صنعت (آرام نازل)

شرکت آرام نازل با تولید تجهیزات و دستگاه های موردنیاز تصفیه آب نظیر انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر ،، نازل فیلتر کربنی اقدام به رفع نیاز کارفرمایان گرامی نموده است. کلیه محصولات از متریال درجه یک تولید می شوند و دوام زیادی دارند. در تولید انواع نازل فیلتراسیون علم روز مشاهده می شود و محصولات کاملاً براساس تکنولوژی های نوین ساخته و عرضه می گردند.

شما عزیزان می توانید انواع نازل فیلتر استخر و جکوزی را با بهترین قیمت از ما خریداری نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *