آشنایی با سیستم فیلترهای اسمز معکوس 3 مرحله ای، 4 مرحله ای و 5 مرحله ای

سیستم های اسمز معکوس (RO) یکی از روش های تصفیه آب به شمار می رود که می تواند در خانه یا برای کاربردهای صنعتی بزرگ استفاده شود. به دلیل اثربخشی غشای اسمز معکوس، استفاده از این روش نسبت به سایر سیستم های خانگی ساده مانند فیلتر یخچال، فیلتر کربنی زیر سینک یا فیلتر پارچ آب موثرتر است.

فیلتر اسمز معکوس (RO) 

پیکربندی سیستم فیلتر اسمز معکوس به گونه ای است که گزینه های سفارشی سازی را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. به عنوان مثال، یک سیستم 5 مرحله ای فیلترهای کربن بیشتری را نسبت به یک سیستم 3 مرحله ای در خود جای می دهد و به طور موثر کلر، کلرامین، مزه‌ها و بوهای بد بیشتری را نسبت به سیستم 3 مرحله ای حذف می کند.

اگر بخواهید مواد معدنی مفیدی را به آب اضافه کنید، به سیستمی نیاز دارید که دارای کارتریج معدنی سازی مجدد به عنوان مرحله چهارم یا پنجم باشد. عواملی مانند اندازه سیستم، هزینه های تعمیر/نگهداری و قیمت کلی سیستم می تواند تعیین کننده تعداد فیلترهای سیستم RO باشد.

فیلتر اسمز معکوس

پاسخ به چند سوال متداول درباره سیستم RO

هنگام تصمیم گیری برای خرید سیستم RO، سوالات زیر را درنظر بگیرید:

1- سیستم RO شامل چند مرحله است؟ به طور کلی، هرچه یک سیستم RO دارای مراحل بیشتری باشد، آب خروجی کیفیت بالاتری خواهد داشت. با این حال، در مقایسه با بسیاری از فیلترهای معمولی آب خانگی، یک سیستم سه مرحله ای یا چهار مرحله ای آب را با کیفیت بالا تولید می کند.

2- آیا سیستم زیر سینک قرار می گیرد؟ تعداد مراحل سیستم فیلتر اسمز معکوس نمایانگر اندازه سیستم خواهد بود. هنگام انتخاب تعداد مراحل فیلتراسیون، مطمئن شوید که فضای لازم برای یک سیستم بزرگتر را در اختیار دارید.

3- آیا سیستم دارای گزینه های اضافی است؟ بلی، کارتریج معدنی‌سازی مجدد

4- هزینه تعویض کارتریج چقدر است؟ هرچه مراحل بیشتری در سیستم RO خود داشته باشید، به طور منظم نیاز به خرید کارتریج های بیشتری خواهید داشت. اگر سیستمی با کارتریج‌های اختصاصی انتخاب کنید، تعویض آن ها گران‌تر از تعویض کارتریج‌های استاندارد خواهد بود.

بیشتر بخوانید: شستشوی ممبران اسمز معکوس

پیکربندی سیستم اسمز معکوس 3 مرحله ای

یک سیستم RO سه مرحله ای شامل یک پیش فیلتر کربن/رسوب دوگانه، غشای RO و یک پس فیلتر کربن است.

پیش فیلتر کربن/رسوب:

پیش فیلتر کربن فعال عناصری را که باعث ایجاد طعم و بوی نامطبوع در آب می شوند، کاهش می دهد. (مانند کلر) پیش فیلتر کربن برای محافظت از غشای RO، کلر را حذف می کند. یک پیش فیلتر کربن-رسوب دوگانه مزایای فیلتراسیون کربن را فراهم می کند و در عین حال رسوب، کثیفی و سایر زباله ها را از بین می برد.

غشا RO:

غشاء RO مواد جامد محلول از جمله رادیوم، سرب، آرسنیک و بسیاری دیگر را فیلتر می کند. غشاء قلب سیستم RO است، زیرا آلاینده‌هایی را که اکثر روش‌های دیگر تصفیه نمی‌توانند حذف کنند، پاکسازی می نماید. سرعت جریان غشا تعیین می کند که یک سیستم فیلتر اسمز معکوس چه مقدار آب می تواند در یک روز تولید کند.

پس فیلتر کربن:

مرحله 3 دومین فیلتر کربن فعال است که آب را صیقل می دهد تا از شفاف بودن آن مطمئن شود.

فیلتر اسمز معکوس سه مرحله ای

پیکربندی سیستم فیلتر اسمز معکوس 4 مرحله ای

یک سیستم فیلتر اسمز معکوس چهار مرحله ای شامل یک پیش فیلتر رسوب، پیش فیلتر کربن، غشای RO و یک پس فیلتر کربن است. کلیه مراحل این سیستم مانند قبل است، با این تفاوت که یک پیش فیلتر رسوب، خاک، شن، زنگ و سایر ذرات میکروسکوپی که 15 برابر کوچکتر از یک دانه شن هستند را نیز از بین می برد.

برخی از سیستم‌های RO چهار مرحله‌ای، از کارتریج معدنی‌سازی مجدد برای افزودن مواد معدنی مفید به آب استفاده می‌کنند. کارتریج معدنی سازی مجدد، مواد معدنی مفیدی را اضافه می کند که توسط غشای RO حذف شده اند. از آنجایی که غشاهای RO در از بین بردن آلاینده ها بسیار موثر است، آب می تواند طعم خوبی داشته باشد. استفاده از کارتریج رمینرالیزاسیون باعث می شود آب طعمی عالی و با طراوت داشته باشد.

پیکربندی سیستم اسمز معکوس 5 مرحله ای

یک سیستم 5 مرحله ای فیلتر اسمز معکوس معمولاً شامل پیش فیلتر رسوب، پیش فیلتر کربن، پیش فیلتر کربن دوم، غشا RO، پس فیلتر کربن می باشد. اغلب این سیستم ها مانند برخی از سیستم‌های 4 مرحله‌ای حاوی یک کارتریج معدنی‌سازی مجدد به عنوان مرحله نهایی می باشند.

نحوه عملکرد این سیستم همچون مدل های 4 مرحله ای است، با این تفاوت که پیش فیلتر کربن دوم عناصر دیگری را که باعث طعم و بوی نامطبوع آب می شوند، حذف می نماید.

سیستم اسمز معکوس 5 مرحله ای

هر چند وقت یک بار باید فیلترهای اسمز معکوس را تعویض نمود؟

توصیه های کلی برای تغییر کارتریج های سیستم RO به صورت ذیل است:

  • فیلتر رسوب – یک بار در سال
  • فیلتر کربن – یک بار در سال
  • غشای RO – هر 2 تا 3 سال یک بار
  • کارتریج رمینرالیزاسیون – دو بار در سال

آرام صنعت

شرکت آرام صنعت (آرام نازل) به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح در زمینه تجهیزات وابسته به صنعت آب، انواع نازل فیلتراسیون را با بالاترین درجه کیفی در اختیار مشتریان عزیز قرار می دهد.

محصولات ما با بهترین قیمت عرضه می گردند:

نازل سختی گیر رزینی ،، نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل فیلتر استخر و جکوزی

لیست قیمت فیلتر شنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *