رزین تبادل یونی

کاربرد رزین تبادل یونی در صنایع مختلف

پلیمرهای رزینی به طور گسترده در جداسازی و خالص‌سازی کاربرد دارند. متداول‌ترین شیوه استفاده از از رزین تبادل یونی در تصفیه آب و سختی زدایی آب است.

رزین تبادل یونی چیست؟

به یک نوع رزین یا پلیمر که به عنوان بستری برای تبادل یونی عمل می‌کند، پلیمر یا رزین تبادل یونی می گویند.

انواع رزین تبادل یونی

رزین‌های آنیونی و رزین‌های کاتیونی پرکاربردترین رزین‌های استفاده شده در پروسه تبادل یونی هستند‌.
رزین‌های آنیونی یون‌هایی با بار منفی را جذب نموده و رزین های کاتیونی یون‌هایی با بار مثبت را جذب می‌کنند.

آشنایی با رزین‌های آنیونی

از این نوع ذرات بیشتر برای خالص سازی آب و حذف کلر موجود در آن استفاده می گردد. از نوع ضعیف این رزین بیشتر برای حذف اسیدهای معدنی استفاده شده که به جاذب اسید شهرت دارند. در مقابل رزین های آنیونی برای حذف تمام آنیون های موجود در آب به کار گرفته می شوند.

این نوع رزین ها در دو نوع باز ضعیف و قوی هستند که نوع ضعیف می‌تواند بار منفی خود را در یک رنج وسیع pH حفظ کند. اما در pH های بالا خنثی سازی می‌شوند.

رزین های کاتیونی

رزین های کاتیونی بیشتر برای از بین بردن سختی آب استفاده می شوند و پس از انجام این فرآیند ، آب را تا حدودی اسیدی می نمایند که برای حل این مشکل در مرحله بعدی باید آب اسیدی از یک فرآیند آنیونی عبور نماید.

این نوع از رزین ها قوی قادر به حذف سختی دائمی آب و کاتیون های ضعیف تنها قادر به حذف سختی های موقت آب هستند. رزین های کاتیونی قوی استفاده شده برای کاهش سختی آب دارای سولفوریک فعال بوده و در نوع ضعیف آن از کربوکسیلیک استفاده می گردد. از جمله رزین های کاتیونی قوی می توان به پلی استایرن سولفونات و برای نوع ضعیف آن به کربوکسیلیک اسید اشاره نمود.

رزین تبادل یونی

کاربرد رزین تبادل یونی در صنایع مختلف

تصفیه آب

برای حذف فلزات سنگین از آب ، از رزین های تبادل کننده یون استفاده می شود تا با جابجایی فلزات خطرزا نظیر سرب، کادمیوم و … با یون‌های بی ضرر مانند سدیم و پتاسیم ، سهم بزرگی را در پکیج تصفیه آب آلوده داشته باشند. همچنین برخی از رزین ها توانایی حذف آلودگی های آلی فاضلاب را نیز دارند.

سختی زدایی آب

در این حالت ، رزین‌ های تبادل یونی به کار برده می شوند تا منیزیم و کلسیم موجود در آب سخت را با یون‌ های سدیم جایگزین کنند.

پس از آنکه مدت زمانی از کارکرد رزین ها می گذرد ، در اصطلاح اشباع شده و فرآیند معاوضه با تراکم بسیار کم‌تری از منیزیم و کلسیم که در ابتدا در محلول وجود داشت به موازنه می‌رسد. در این مواقع می توان توسط یک محلول با تراکم بالای یون‌های سدیم ، رزین را مجدداً احیا شود. بدین طریق یون‌های سدیم به مکان‌های فعال روی رزین باز می‌گردند و دوباره برای سختی گیری آب استفاده می‌شوند.

رزین تبادل یونی

داروسازی

پلیمرهای رزین در تولید صنایع داروسازی استفاده می‌شوند. نه تنها به عنوان کاتالیزور در بعضی واکنش‌های شیمیایی بلکه برای خالص سازی و مجزا کردن مواد موثر داروسازی استفاده می‌شود.
سه رزین تبادل یونی، سدیم پلی استایرن سولفونات، کولیستیپول و کلسترامین به عنوان مواد موثر به کار می‌روند.
رزین‌های تبادل یونی همینطور به عنوان ماده جانبی در فرمالسیون‌های داروسازی مثل‌ قرص‌ها، کپسول‌ها و سوسپانسیون‌ها استفاده می‌شوند.

خالص سازی فلزات

یکی از کاربردهای مهم فرآیندهای تبادل یونی برای جداسازی و خالص سازی فلزات از جمله جداسازی اورانیوم از پلوتونیوم و اکتنید های دیگر شامل توریم، لانتان می باشد.

رزین تبادل یونی

صنعت کشاورزی

رزین‌های تبادل یونی می‌توانند برای اندازه گیری مقدار نسبی یون‌های مغذی موجود در گیاهان در خاک و سرعت رهاسازی آن‌ها از مواد آلی خاک را اندازه بگیرند.
نوارهای رزین تبادل یونی همچین برای تعیین موجود بودن نیتروژن در خاک و توزیع فضایی هم به کار می‌روند‌.
غشاهای تبادل آنیونی جاذب یون‌های نیترات -NO3 و غشاهای تبادل کاتیونی جاذب یون‌های آمونیوم‌ها +NH4 هستند.
جای گذاری مستقیم نوارهای رزین تبادل یونی در خاک یک روش ساده و موثر است تا میزان نسبی سرعت رهاسازی آمونیوم و نیترات توسط کانی‌سازی بین خاک‌های مختلف تخمين زده شود.

آرام نازل | فروش تجهیزات وابسته به دستگاه های تصفیه آب 

استخرهای شنای عمومی و خانگی ، کارگاه ها و کارخانجات صنعتی هریک به نوعی به آب تصفیه شده نیاز دارند. در مورد استخرها بحث پاکسازی و ضدعفونی شدن آب مدنظر است و در مورد کارخانجات موضوع خالص سازی و حداسازی فلزات سنگین از اهمیت بالایی برخوردار است تا دستگاه های موجود در یک کارخانه بدون مشکل به کار خود ادامه دهند.

بدین منظور دستگاه هایی نظیر فیلتر شنی ، فیلتر سختی گیر و فیلتر کربنی کاربرد فراوانی دارند. این دستگاه ها دارای قطعات مهمی به نام نازل هستند که کیفیت آن تأثیر مستقیم و بسزایی را در نحوه عملکرد دستگاه در طول مدت زمان دارد.

مطلب پیشنهادی : نازل پلاستیکی فیلتر شنی چیست؟

عرضه انواع نازل فیلتراسیون

آرام نازل با بهره مندی از فناوری و دانش روز و استفاده از دستگاه های تولید مجهز و متریال اولیه مرغوب اقدام به ساخت این قطعات کوچک اما مهم و کاربردی نموده است.

فروش انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر و نازل فیلتر کربنی با قیمت مناسب صورت می پذیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *