عمر مفید ممبران

عوامل موثر بر عمر مفید ممبران های صنعتی

مهم ترین عامل در افزایش یا کاهش عمر مفید ممبران های صنعتی ، چگونگی فرآیند پیش تصفیه آب صنعتی می باشد. در صورتی که این پروسه به درستی صورت نگیرد ، فیلترها قبل از اتمام تاریخ انقضا کارایی خود را از دست داده و باید به سرعت تعویض شوند. به همین دلیل در تصفیه صنعتی آب به این مرحله توجه ویژه ای می گردد تا از کاهش کارایی و بازدهی تجهیزات جلوگیری شود و در هزینه ها صرف جویی گردد.

عمر مفید ممبران های صنعتی چقدر است؟

مقدار دقیقی را نمی توان تعیین نمود ، زیرا عوامل زیادی در طول عمر ممبران های صنعتی تاثیرگذار است که مهم ترین آن همانطور که قبلا بیان شد ، کیفیت آب ورودی (مرحله پیش تصفیه آب) می باشد. از دیگر عوامل موثر بر نحوه عملکرد فیلترهای ممبران می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • میزان رسوب گذاری
  • نوع طراحی سیستم
  • اسمز معکوس
  • مدت زمان استفاده

عمر مفید ممبران

میزان رسوب گذاری چه نقشی در عمر مفید ممبران های صنعتی دارد؟

رسوب دهی کربنات ها ، سولفات ها و … جزء اصلی ترین دلیل کاهش عمر مفید ممبران های صنعتی می باشد. برای ممانعت از این امر باید از مواد ضد رسوب استفاده کرد. سدیم هگزا متا فسفات و ارگانو فسفونات ، سولفوریک اسید یا اسید کلریدریک از بهترین مواد ضد رسوب هستند که باعث می شوند از ته نشینی کلسیم کربنات و فلزات سنگین بر روی ممبران جلوگیری کنند. از دیگر مواد ضد رسوب می توان به پلی اکریلیک اشاره کرد که بیشتر جهت عدم ته نشین شدن و رسوب گذاری مواد معدنی نظیر سیلیکا استفاده می شود.

جالب است بدانید برای افزایش طول عمر مفید ممبران ها RO باید میزان کلر موجود در آب را بررسی نمود، زیرا این محصولات نسبت به کلر حساس هستند و بر اثر مجاورت با کلر فرسوده شده و باید سریع تر از زمان معمول تعویض شوند.

دلایل اهمیت کارایی فیلترهای ممبران 

سوالی که در اینجا مطرح می شود اینست : چرا تعویض به موقع ممبران ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد؟ زیرا این غشاها وظیفه مهمی را برعهده دارند و آن هم حذف ناخالصی های موجود در آب است. نظیر :

  • فلزات سنگین
  • نیترات ها
  • جامدات و املاح موجود در آب

ممبران های باکیفیت تقریباً از قیمت بالایی برخوردار می باشند ، به همین دلیل باید از عواملی که باعث کوتاهی عمر مفید آن می شود جلوگیری نمود.  بعد از جداسازی و حذف املاح باید از فیلترهای کربنی استفاده کرد. فلیتر کربنی کار حذف بو و طعم نامطلوب را از آب دارد.

شستشوی فیلترهای RO

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر طول عمر ممبران صنعتی، شستشوی شیمیایی صحیح در بازه های زمانی مناسب است. زمان شستشو فیلتر ممبران صنعتی وابسته به عواملی چون عملیات فیلتر و بهره برداری واحد آب شیرین کن تغییر پیدا می کند.

تست TDS 

در صورتی که تست TDS یعنی میزان سختی آب خروجی عدد بالاتری از حد استاندارد را نشان دهد ، باید فیلترهای ممبران تعویض شوند. با استفاده از یک تستر ساده می توان کل جامدات محلول (TDS) در آب را اندازه گیری کرد که عدد محاسبه شده را با واحد اندازه گیری (ppm) یعنی یک قسمت در یک میلیون نشان می دهد.

مواد جامد محلول در آب عمدتاً محتوای معدنی آن است. اندازه گیری TDS یک روش بسیار موثر برای آزمایش عملکرد واحد اسمز معکوس و سنجش کیفیت عمر مفید ممبران ها می باشد.

جهت استفاده از تستر : پوشش را از پایین تستر بردارید، سپس با فشار دادن دکمه روشن/خاموش، دستگاه را روشن کنید. نمایشگر باید 000 را نشان دهد.

نوک تستر (انتهای که پوشش قرار داشت) را داخل آب مورد آزمایش قرار دهید. نیم اینچ یا بیشتر عمق کافی است. اگر دستگاه را در آب عمیق فرو برید ، باعث آسیب رسیدن به آن خواهد شد.

اعداد روی نمایشگر را بخوانید. عددی که مشاهده می کنید TDS (کل جامدات محلول) آب است که بر حسب PPM بیان می شود. پس از مشاهده این عدد ، دمای آب را نیز اندازه گیری نمایید. مسلماً برای تجمیع بررسی های خود به آن احتیاج خواهید داشت.

آرام نازل

واحد تولیدی آرام صنعت ( آرام نازل ) ،  با بهره مندی از متخصصین خود و بکارگیری دانش فنی روز ، سعی خود را بر آن گذاشته است تا با عرضه تجهیزات باکیفیت ، کمک شایانی را به پیشرفت صنعت تصفیه آب و فاضلاب نماید. از مهم ترین ویژگی های خرید از این مرکز فروش می توان به مشتری مداری + درجه کیفی بالای محصولات + قیمت مناسب اشاره نمود.

تضمین کننده کیفیت محصولات خود هستیم!

انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر رزینی ،، نازل فیلتر کربنی از بهترین متریال اولیه تولید می شود و در اختیار مشتریان عزیز قرار می گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *