فیلتر شنی CSF چیست؟

اگر از کسانی که اطلاعات و دانش فنی در مورد سیستم تصفیه آب و فاضلاب دارند ، سوال نمایید که یک روش برای فیلتراسیون آب آلوده پیشنهاد کنند ، قطعاً بیشترشان به استفاده از دستگاه فیلتر شنی اشاره خواهند نمود. به کارگیری فیلتر شنی در تصفیه آب آلوده برای استخرهای شنا ، پرورش ماهی و به عنوان پیش تصفیه آب مورد نیاز دستگاه های موجود در کارخانه ها می تواند روش موثری باشد. البته روش های دیگری هستند که کارایی شان بیشتر از فیلتر شنی می باشد اما از آن جایی که نگهداری فیلتر شنی ساده تر و هزینه خرید آن کمتر از سایر روش ها می باشد ، استفاده از آن بسیار متداول و مرسوم می باشد.
در این مطلب به بررسی فیلتر شنی CSF یا فیلتر شنی با جریان مداوم می پردازیم و تفاوت آن را با فیلتر شنی های معمولی بیان می کنیم.

فیلتر شنی با جریان مداوم

فیلتر شنی با جریان مداوم (CSF) چیست؟

با توجه به نحوه کارکرد فیلتر شنی در تصفیه آب آلوده ، باید آن را به صورت دوره ای شستشو داد که به این عمل بک واش فیلتر شنی می گویند. انجام این کار به مرور زمان موجب کاهش راندمان فیلتر شنی می گردد ، از این رو سازندگان به این فکر افتادند تا دستگاهی را طراحی نمایند که با عبور جریان مداوم نیازی به عملیات شستشوی معکوس نباشد.
این نوع فیلترشنی که CSF نام دارد ، مخفف (Continuous Sand Filter) می باشد که از آن با عنوان فیلتراسیون مستقیم ، فیلتر با جریان مداوم ، یا فیلتر دایناسند (Dynasand filter) نیز یاد می گردد.

مزایای روش فیلتراسیون مستقیم

  • بهبود راندمان عمل فیلتراسیون
  • افزایش بازدهی فرآیند فیلتراسیون و جداسازی ذرات معلق با بالاترین کیفیت
  • بهبود شرایط کدورت آب
  • فیلتراسیون به صورت مداوم و بدون وقفه
  • حذف تجهیزات مربوط به عمل بک واش
  • کاهش هزینه های اضافی در زمان تولید دستگاه
  • قیمت پایین تر خروجی نهایی نسبت به نمونه ای که به بک واش احتیاج دارد.

مقایسه فیلتر شنی های معمولی و فیلتر شنی های CSF

  • میزان مصرف انرژی در فیلتراسیون مستقیم (CSF) پایین تر از نمونه معمولی آن می باشد.
  • دستگاه با جریان مداوم بدون تجهیزات اضافی همچون پنل کنترل شستشو ، شیر اتوماتیک و پمپ های دمنده می باشد که این در کاهش هزینه ها بسیار با اهمیت است.
  • استفاده از فیلترشنی های جریان مداوم ساده تر است.
  • اگر به دنبال یک سیستم فیلتراسیون پیشرفته تر هستید ، دستگاه با جریان مداوم می تواند بهترین کارایی را نسبت به دستگاه های قدیمی تر داشته باشد.
  • در زمان استفاده از فیلتر شنی با جریان مداوم نیازی به طراحی سیستم های زه کشی نیست در حالی که در فیلتر با سیستم شستشوی معکوس باید زه کش های بزرگی طراحی شود و همین امر نیز تحمیل کننده هزینه های فراوانی به کارفرمایان می باشد.

بیشتر بخوانید : نازل فیلتر شنی چیست؟

کاربرد فیلتر شنی با جریان مداوم در صنایع

1- یکی از کاربردهای این دستگاه در بخش پیش تصفیه می باشد. عموماً در شیرین نمودن آب دریا لازم است عملیاتی قبل از شیرین سازی مبنی بر حذف ذرات جامد معلق موجود در آب انجام پذیرد.

2- از دیگر کاربردهای آن ، استفاده به منظور فیلتراسیون در سیستم های آب آشامیدنی می باشد. می تواند تجهیزات مورد نیاز در مقایسه با تصفیه شیمیایی را تا حدود ۸۵ درصد کاهش دهد و این امر به معنای صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های اولیه و بهره برداری از سیستم می باشد.

3- کاربرد دیگر مربوط به تصفیه پساب های صنایع فلزات یا نساجی و … می باشد که از روش های بیولوژیکی جهت پاک سازی آب آلوده استفاده می نمایند.

فیلتر شنی با جریان مداوم

چگونه در این نوع فیلترها ، جریان شستشو دائمی می گردد؟

فیلتر شنی با جریان مداوم به گونه ای عمل می کند در آن شن های آلوده به صورت مداوم در بستر فیلتر شنی در حال حرکت اند و به همین جهت عملیات شستشو روی آن ها به شکل دائمی انجام می پذیرد. این عمل باعث می شود بدون هیچگونه توقفی در عملکرد فیلتر شنی، شن ها به صورت کاملاً تمیز به سیستم برگشته و خروجی فیلتر شنی در بهترین حالت خود باقی بماند.

نحوه کارکرد دستگاه CSF

برای آن که فرآیند جریان مداوم به خوبی انجام شود ، بستر فیلتر شنی در یک محفظه استوانه ای قرار می گیرد که در انتها به شکل مخروطی می باشد.
جریان آب در این گونه فیلتر شنی از طریق یک لوله وارد شده که به آن لوله تغذیه گفته می شود. آب ورودی به سیستم در بستر فیلتر شنی توزیع می شود. این آب از طریق بازو های پخش کننده در داخل فیلتر توزیع می شود.

عملیات شستشوی شن ها از انتهای استوانه و از بخش زیرین بازوهای توزیع کننده آغاز می شود. عملیات با استفاده از یک پمپ هوا هدایت می شود. پمپ ، هوا را با فشار به شن ها می دمد و همین امر می تواند شن هایی که جرم گرفته اند را تمیز نماید. شن های آلوده در کف جمع می شوند و به طور مداوم توسط جریان هوا از آلودگی ها عاری شده و به سمت بالای تانک حرکت می کنند. این پروسه موجب شده تا بستری که در انتهای استوانه قرار دارد هرگز ثابت نماند و همواره در حال تغییر مکان باشد.

این فرآیند به طور مداوم در حال تکرار شدن است. به گونه ای که همواره شن هایی که آلوده هستند به سبب چسبیدن ذرات معلق به آن ها سنگین تر شده و به کف می روند و مجدداً عملیات شستشو بر روی آن ها انجام می شود. لازم به ذکر است با وجود انجام این مراحل ، پروسه فیلتراسیون پساب توسط فیلتر شنی با جریان مداوم نیز به صحیح ترین حالت ممکن انجام می پذیرد.

فیلتر شنی با جریان مداوم

مشاوره قبل از خرید انواع نازل فیلتر

آرام صنعت (آرام نازل) انواع مختلف نازل فیلتراسیون را با قیمت های مناسب عرضه می نماید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر ، کارشناسان ارشد این مجموعه آماده خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باشند.
نازل فیلتر شنی  ،  نازل فیلتر کربنی  ،  نازل سختی گیر در مدل های مختلف برای استفاده در انواع دستگاه های فیلتراسیون ، با بالاترین کیفیت و مواد اولیه مرغوب تولید و عرضه می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *