دستگاه فیلتر شنی تند چیست و چه تفاوت هایی با فیلتر شنی کُند دارد؟

اجزای فیلتر شنی تند

  • مخزن فیلتر
  • شن و سیلیس
  • سیستم زهکشی تحتانی

جنس مخزن فیلتر شنی تند از بتن می باشد که توسط شن و ماسه تا ارتفاع 1/5 الی 2 متر پُر می شود. این دستگاه را می توان جزء ساده ترین و معمول ترین دستگاه های تصفیه آب دانست.

اساس کار فیلتر شنی تند

آب از بالا وارد بستر شنی می شود و سپس از لایه های شن و ماسه موجود عبور کرده و ذرات اضافی توسط شن ها به دام می افتند. معمولاً برای محافظت از بستر شن یک لایه ذرات درشت روی نازل ها قرار می گیرد.

مطلب پیشنهادی : نازل پلاستیکی فیلتر شنی چیست؟

قبل از استفاده از صافی شنی کند باید فرآیند انعقاد و لخته سازی صورت پذیرد. در این صورت دستگاه قادر است تا کدورت ، آهن و منگنز موجود در آب را به طور کامل حذف نماید. در خصوص جداسازی باکتری ها ، مواد آلی ، بو و مزه نمی توان به طور قطعیت عملکرد دستگاه را موثر دانست و برای حذف ویروس ها ، نمک ها و آرسنیک ها کاملاً بی اثر است و باید از روش های دیگری استفاده نمود.

فیلتر شنی تند

مکانیزم عملکرد دستگاه برچه اساسی است؟

این فیلترها دارای دو روش عملکرد در تصفیه آب می باشند:

  • ورود آب به فیلتر و از دست دادن ذرات بزرگ
  • جذب ذرات معلق کوچک توسط ذرات بزرگ و ته نشین شدن آن ها به همراه ذرات بزرگ تر

بیشتر بخوانید : کاربرد فیلتر شنی در صنعت

ویژگی های صافی شنی

بستر فیلتر شنی تند باید از سه نوع سیلیس تشکیل شده باشد. معمولاً سایز و ابعاد موثر سیلیس ها بین 0/45 تا 0/55 میلی متر است. بار این نوع فیلتر شنی نیز بین 5 تا 10 متر مکعب در ساعت می باشد.

فیلتر شنی تند

مزایای فیلتر شنی تند

فیلترهای شنی تند به دلیل پمپاژ سریع آب و عبور دادن آب از ذرات درشت شن و ماسه دارای سرعت بیشتری نسبت به فیلترهای شنی کند در جذب ذرات درشت آب هستند ، به همین دلیل از این فیلترها برای تصفیه حجم زیادی آب استفاده می شود .

معایب صافی شنی تند

به علت سرعت بالای تصفیه آب ، این فیلتر آب همه آلودگی های خود را از دست نمی دهد و قبل از گند زدایی آب برای نوشیدن مناسب نمی باشد. همچنین این فیلتر ها به دلیل سرعت بالای انتقال آب نیاز به پمپ های قوی دارند و نباید فراموش کرد که به دلیل دارا بودن شن و ماسه دانه درشت نیاز به شست و شو یا back wash مداوم دارند. این فیلترها از هزینه نصب و نگهداری بالای برخوردار هستند.

نگهداری دستگاه

عملکرد یک فیلتر شنی تند وابسته به کنترل جریان، بک واش های منظم و شستشو می باشد. مدت زمان میان بک واش ها، بسته به کیفیت آب ورودی بسیار متغیر می باشد. اما عموماً چیزی بین 24 الی 72 ساعت است. فرآیند بک واش نیاز به ایجاد وقفه ای 5 تا 10 دقیقه ای به ازای هر بستر فیلتر ، در فرآیند تصفیه دارد.

فرآیند بک واش بایستی به صورت دقیق کنترل شود. به خصوص دبی جریان که ممکن است موجب فرسایش فیلتر شود. هم چنین ممکن است برای اطمینان از عملکرد و کارایی سیستم نیاز به دانه بندی و بارگذاری بسترهای فیلتر در فواصل زمانی کم و نامنظم باشد. در نتیجه برای نگهداری از سیستم، نیاز به نیروهای آموزش دیده و کارآزموده است.

بیشتر بخوانید : روش های نگهداری فیلتر شنی

فیلتر شنی کند

در فیلترشنی کند سرعت جریان آب بسیار آهسته است ، به طور روزانه این فیلتر به ازاء هر متر مربع از سطح فیلتر ، تنها سه متر مکعب آب را فیلتر می کند.
هزینه نگهداری این فیلتر از نوع تند کمتر است اما امروزه به دلیل سرعت کم فقط در برخی از تصفیه خانه‌های روستایی مورد استفاده قرار می گیرد و در مراکز صنعتی و تصفیه خانه‌های شهری جای خود را به فیلترشنی تند داده است.

تفاوت های فیلتر شنی تند و فیلتر شنی کند

  • بار هیدرولیکی زیادتری نسبت به فیلتر شنی کند دارد. (20 تا 40 برابر سریعتر کار می کند و این یعنی سرعت انجام فیلتراسیون در نوع تند بالاتر است)
  • در نوع تند ، کیفیت آب تصفیه شده پایین تر از نوع کند می باشد.
  • در جایی که بحث کمیت آب تصفیه شده مدنظر باشد تا کیفیت ، نوع تند عملکرد بهتری دارد.
  • فیلترهای شنی تند در مقایسه فیلتر شنی کند به محیط و فضای کمتری برای نصب نیاز دارند.
  • هزینه تعمیر و نگهداری آن در مقایسه با فیلترهای کند بسیار زیادتر است.

آرام نازل | فروش انواع نازل فیلتراسیون

کیفیت تجهیزات وابسته به دستگاه های فیلتراسیون از اهیمت بالایی برخوردار می باشد. اگر این قطعات به درستی ساخته و به دست مصرف کننده نرسد ، خسارت زیادی به دستگاه وارد خواهد شد.

آرام نازل با توجه به این موضوع ، با بهره گیری از بهترین متریال اولیه محصولات باکیفیت را تولید و در اختیار مشتری عزیز قرار می دهد. هدف ما ، کسب رضایت مشتریان می باشد و برای محقق شدن این هدف ، محصولات باکیفیت را با قیمت های مناسب عرضه می نماییم.

محصولات آرام نازل

نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل سختی گیر ،، نازل فیلتر استخر و جکوزی

نازل فیلتر استخری و جکوزی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *