تصفیه آب شور

نحوه تصفیه آب شور با دو روش تقطیر و اسمز معکوس

دسترسی به آب آشامیدنی سالم یکی از چالش های بزرگ در بسیاری از نقاط جهان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، از هر 3 نفر در سراسر جهان، 1 نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارد و انتظار می‌رود جمعیت جهان تا سال 2023 به 8 میلیارد نفر برسد، این مشکل را تشدید خواهد کرد.
آب، 71 درصد از سطح زمین را تشکیل می دهد اما تنها سه درصد آن را آب شیرین تشکیل می دهد که قابل شرب است. بدیهی است که در سیاره ما کمبود آب شور وجود ندارد و راه حل بحران جهانی آب به طور حتم در تصفیه آب شور می باشد. آب شور دارای سطوح شوری بین شوری آب شیرین و آب دریا است که نمک زدایی آن را به میزان قابل توجهی نسبت به دومی آسان تر می کند. در این مطلب می‌توانید در مورد آب شور، نحوه تصفیه آن و روش هایی که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است، مطالبی را بیاموزید.

نحوه تصفیه آب شور

نمک زدایی فرآیندی است که نمک های معدنی محلول را از آب شور حذف کرده و به آب شیرین و آشامیدنی تبدیل می کند. اسمز معکوس و تقطیر، فناوری های اولیه نمک زدایی هستند که برای تصفیه آب شور استفاده می شوند. آب دریا را می توان از طریق اسمز معکوس و تقطیر نیز نمک زدایی کرد.

1- اسمز معکوس

اسمز معکوس پیشروترین فناوری نمک زدایی در جهان است. در سیستم اسمز معکوس، آب شور از یک غشای نیمه تراوا عبور داده می شود. منافذ کوچک، غشاء عبور نمک های محلول و سایر آلاینده ها را مسدود می کند، اما اجازه می دهد تا آب از آن عبور کند و آب شور را به آب شیرین تبدیل کند.

 

تصفیه آب شور با اسمز معکوس

2- تصفیه آب شور با روش تقطیر

تقطیر یک روش تصفیه آب شور یا نمک زدایی است که تبخیر در جو را تقلید می کند. تا زمانی که آب شور تبخیر شود، به آن حرارت داده می شود. نمک ها و مواد معدنی نمی توانند مانند آب تبخیر شوند، بنابراین آب متراکم شده و زمانی که به آب شیرین تبدیل می شود، حالت مایع خود را از سر می گیرد.

دو روش تقطیر اولیه برای نمک زدایی آب شور وجود دارد: تقطیر چند مرحله ای فلاش و تقطیر خورشیدی. تقطیر فلاش چند مرحله ای در عملیات های مقیاس بزرگ استفاده می شود، در حالی که تقطیر خورشیدی در عملیات های مقیاس کوچک و در جوامع کم جمعیت قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید: تفاوت اسمز معکوس با دستگاه تقطیر در چیست؟

تقطیر فلش چند مرحله ای (Multi Stage flash distillation) (MSF)

در روش تقطیر فلش چند مرحله ای برای تصفیه آب شور ، آب از چند محفظه عبور داده شده و در آنجا گرم می شود و تحت فشار بالا فشرده می گردد. در هر محفظه متوالی، فشار کاهش می یابد و باعث می شود که آب به سرعت بجوشد. سپس بخار تولید شده در هر محفظه متراکم شده و به عنوان آب شیرین جمع آوری می شود. عربستان سعودی دارای یکی از بزرگترین سیستم های تقطیر فلش چند مرحله ای است که روزانه حدود 200 میلیون گالن آب شیرین تولید می کند.

تصفیه آب دریا با تقطیر چند مرحله ای

تقطیر خورشیدی

در تقطیر خورشیدی، حوضچه ای از آب شور توسط یک گنبد شیشه ای یا پلاستیکی شفاف پوشانده می شود. نور خورشید از پوشش عبور می کند، آب را تبخیر نموده و آن را روی پوشش متراکم می سازد. چگالش فرآیندی است که طی آن آب شیرین تولید می گردد، سپس از پوشش به یک مخزن جمع آوری جریان می یابد.

تقطیر خورشیدی چیست

از آب شور برای چه مواردی استفاده می شود؟

آب شور در حالت طبیعی خود عمدتاً به عنوان یک عامل خنک کننده در صنعت برق ترموالکتریک، صنایع نفت و گاز و در کاربردهای معدنی استفاده می شود. همچنین از آب شور می توان برای آبیاری در روشی به نام کشاورزی شور استفاده کرد. برخی از گیاهان زراعی مانند کلم و جو دوسر به نمک مقاوم هستند و می توان آن ها را در زمین های آسیب دیده از نمک در حالی که با آب شور آبیاری می شود، کشت کرد.

کشاورزی شور بیشتر در خاورمیانه رایج است. پس از نمک زدایی، آب شور می تواند به عنوان آب آشامیدنی برای انسان و دام استفاده شود. با تشدید کمبود آب شیرین، به ویژه در مناطق خشک و در حال توسعه جهان، تصفیه آب شور راهی را برای برآوردن نیازهای روزافزون جمعیت به آب فراهم می کند. وجود منابع آب شور در سراسر جهان به این معنی است که می تواند کمبود آب را کاهش دهد، اما مانند هر منبع طبیعی، منابع آب شور نیز برای ارائه راه حل بلندمدت باید مسئولانه استفاده شوند.

آرام صنعت

شرکت آرام صنعت (آرام نازل) تولید کننده انواع نازل فیلتراسیون و قطعه مهم پارشیالیزیشن برای نخستین بار در کشور است.

خرید آسان ، پیگیری سفارش و ارسال سریع را از این مجموعه بخواهید. پشتیبانی همه روزه از خریداران محترم انجام می شود. هر سوالی در زمینه نصب، راه اندازی و کارکرد دستگاه داشته باشید پاسخگوی شما خواهیم بود.

 آرام نازل تولید کننده انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل سختی گیر ،، نازل جکوزی و استخر با قیمت مناسب و کیفیت بالا

« نازل فیلتر استخر و جکوزی »

نازل فیلتر استخر و جکوزی

 

« نازل فیلتراسیون / پارشیالیزیشن »

خرید نازل فیلتر شنی

شماره تلفن های آرام صنعت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *