دستگاه فیلتر شنی

ویژگی های دستگاه فیلتر شنی

اگر بخواهیم یکی از تجهیزات مهم در سیستم تصفیه فاضلاب ، پساب صنعتی و استخرهای شنای عمومی و خصوصی را نام ببریم ، باید به دستگاه فیلتر شنی (Sand Filter) اشاره نماییم. به کمک این دستگاه که کارایی بالا و عملکرد ساده ای دارد ، مواد معلق جامد اضافی از آب آلوده جداسازی و پاک سازی می شوند. این فرآیند صاف کردن آب یکی از بخش های اصلی در صنعت تصفیه آب می باشد.

نحوه عملکرد دستگاه فیلتر شنی

دستگاه فیلتر شنی همان گونه از نام آن پیداست ، از یک بستر شن و ماسه ای تشکیل شده است که آب فاضلاب صنعتی و یا آب آلوده استخرها ، با عبور از آن ذرات اضافی خود را بر روی این بستر جا می گذارد و این بستر قادر است این ذرات را در داخل خود نگه دارد.

دستگاه فیلتر شنی

ساختار دستگاه فیلتر شنی به چه صورتی می باشد؟

اگر مدل های مختلف با برندهای متفاوت دستگاه فیلتر شنی را بررسی نمایید ، اکثر آن ها دارای ظاهر یکسانی هستند. یک بدنه استوانه ای شکل از جنس فولاد گالوانیزه که با رنگ های مخصوص اپوکسی دیواره داخلی آن ها ، پوشیده می شوند. دلیل استفاده از رنگ های اپوکسی این است که از خوردگی دستگاه جلوگیری گردد. از رنگ های روغنی نیز برای سطوح خارجی و برای طراحی بدنه آن استفاده می شود.

دستگاه فیلتر شنی در دو نوع عمودی و افقی تولید می شوند. اما نوع عمودی دارای طرفداران بیشتری می باشد. زیرا از لحاظ تجربی افراد استفاده از نوع عمودی رضایت بیشتری را نسبت به نوع افقی دارند. دستگاه فیلتر شنی

بستر فیلتر شنی

بستر این دستگاه از شن دانه بندی شده (سیلیس) با خلوص بالا (98 درصد) می باشد. اگر از ترکیب شن و زغال آنتراسیت استفاده شود ، به این نوع فیلتر ، فیلتر کربن اکتیو می گویند.

با توجه به اینکه هر دو نوع این فیلترها یک هدف را دنبال می کنند اما می توان آب خروجی از فیلتر کربن اکتیو را با کیفیت تر دانست. زیرا فیلتر کربن اکتیو همراه با حذف ذرات معلق ، به حذف مواد آلی نظیر فنول ها ، کلرها و … نیز پرداخته ، به همین دلیل آب از لحاظ رنگ و بو دارای شرایط مطلوب تر و قابل قبولی می گردد.

عموماً از سه شماره سیلیس برای انجام عمل فیلتراسیون استفاده می شود.
به همین منظور سیلیس باید در اندازه های مختلف تولید گردد. مبنای قرارگیری سیلیس ها در بستر دستگاه فیلتر شنی به صورت زیر می باشد :

درشت ترین نوع سیلیس در پایین ترین قسمت استفاده می شود و هرچه به سمت بالاتر می رویم ، سایز ذرات کوچک تر خواهند شد. سیلیس ها به شکل طبقاتی بر روی صفحه مشبکی که در دستگاه تعبیه شده است ، قرار می گیرند. برای انتخاب اندازه ذرات بستر فیلتر شنی باید به وضعیت مواد معلق موجود در آب توجه نمود و قبل از خرید باید این موضوع توسط یک کارشناس بررسی گردد تا دستگاه ببشترین کارایی را داشته باشد.

نازل فیلتر شنی

صافی شنی یا نازل فیلتر شنی قطعاتی هستند که به عنوان یک فیلتر عمل نموده و برای جداسازی انواع ذرات اضافی به کار گرفته می شوند. کیفیت و جنس متریال به کار رفته در این قطعات ، بسیار با اهمیت می باشند. نازل فیلتر شنی در دو نوع برنجی و پلاستیکی در بازار وجود دارند که براساس نوع دستگاه یکی از این مدل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مطلب پیشنهادی : نازل پلاستیکی فیلتر شنی

از مزیت های نازل فیلتر شنی می توان به قابلیت ضدخوردگی ، سبک بودن و جابه جا شدن آسان آن اشاره نمود.

زمان بک واش دستگاه فیلتر شنی

« از کجا بدانیم چه زمانی ، فیلتر شنی را باید بک واش (شستشوی معکوس) نماییم؟ »

این سوال اغلب افرادی است که از دستگاه فیلتر شنی برای عمل تصفیه آب استفاده می نمایند. دانستن پاسخ این سوال بسیار حائز اهمیت می باشد و بر روی کیفیت آب تصفیه شده تأثیر بسزایی دارد.

اگر بخواهید دچار اُفت کیفیت در فرآیند تصفیه آب نگردید ، باید رسیدگی مداوم به فیلتر شنی را در دستورکار خود قرار دهید. بنابراین می توان گفت دستگاه فیلتر شنی یک دستگاهی است که به نگهداری و رسیدگی نیاز دارد.

شما به کمک مشاهده برخی تغییرات می توانید به رسیدن زمان عملیات بک واش پی ببرید. این علائم به شرح زیر می باشد :

پس از آن که دستگاه فیلتر شنی مدتی کار کند ، ذرات معلق و اضافی زیادی از آب را جمع آوری نموده و خلل و فرج بستر فضای آزاد مابین خود را از دست می دهند. در نتیجه افت فشار آب اتفاق خواهد افتاد. به محض مشاهده این افت فشار می توانید تشخیص دهید که زمان بک واش (شستشو) فیلتر شنی فرا رسیده است.

بیشتر بخوانید : نحوه بک واش فیلتر شنی

دستگاه فیلتر شنی

آرام صنعت (آرام نازل)

آرام نازل تولید کننده انواع نازل فیلتر شنی ، نازل سختی گیر و نازل فیلتراسیون به قیمت مناسب می باشد. متریال اولیه با کیفیت ، خروجی قطعات با کیفیت را به همراه خواهد داشت. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *