حذف مس از آب

چگونگی نحوه حذف مس از آب

مس (Cu) با رنگ قرمز – طلایی، یکی از فلزات طبیعی موجود در پوسته زمین است. مهم ترین ویژگی مس قابلیت چکش خوار بودن آن است و به همین دلیل کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد.
ماده معدنی مس برای سلامت انسان ضروری است، زیرا به تولید انرژی، سیستم عصبی و سیستم ایمنی سالم کمک می کند. خبر خوب این است که اکثریت انسان ها 0.9 میلی گرم مس لازم را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند. اما مصرف بیش از حد آن مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد می نماید. در مطلب ذیل درباره چگونگی یافتن مس در منبع آب و نحوه حذف مس از آب از طریق فرآِیندهای تصفیه اسمز معکوس، تقطیر و تبادل یونی خواهید آموخت.

نحوه حذف مس از آب آشامیدنی

مقادیر بالای مس موجود در آب آشامیدنی که به عنوان یکی از مشکلات بزرگ زیست محیطی در سراسر جهان مطرح است، باعث اُفت کیفیت آب می گردد. از ناراحتی معده گرفته تا لکه های سبز مایل به آبی در سینک ظرفشویی، از نشانه های مس اضافی موجود در آب است.

مس چگونه وارد آب آشامیدنی می شود؟

مس از طریق خوردگی لوله های مسی، شیرآلات و وسایل لوله کشی وارد آب آشامیدنی می شود. هنگامی که آب از لوله های مسی عبور می کند، مس از لوله ها جدا می شود و در آب حل می شود. آب اسیدی یا نرم، کلر باقیمانده و آب داغ، میزان خوردگی را تشدید می کنند و اجازه می دهند مس بیشتری وارد منبع آب گردد.

حذف مس از آب آشامیدنی

به علاوه هنگامی که آب برای مدت طولانی در لوله های مسی می نشیند، مس تجزیه شده و در آب متمرکز می شود. مس تنها آلاینده فلزی نیست که می تواند از طریق لوله کشی خانگی یا شهری به منبع آب شما راه پیدا کند. سرب (آلودگی بسیار خطرناک تر) و آهن نیز می توانند از طریق لوله کشی وارد منابع آب شوند، زیرا وسایل لوله کشی سرب و آهن نیز در برابر خوردگی آسیب پذیر هستند. همان اندازه که حذف مس از آب ضروری است، حذف آهن ، سرب و منگنز نیز بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: حذف سرب از آب به روش های خانگی

مس می تواند با آلوده کردن منبع آب زیرزمینی چاه شما وارد آب آشامیدنی شود، اما این مشکل به اندازه خوردگی لوله نیست. به عنوان مثال، مس در آفت کش های کشاورزی و برای کنترل جلبک ها در مخازن آب استفاده می شود و ممکن است روان شده و از طریق خاک به آب های زیرزمینی زیر نفوذ نماید.

سطوح ایمن مس در آب آشامیدنی چیست؟

طبق استاندارد آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، 1.3 قسمت در میلیون (یا 1.3 میلی گرم در لیتر) یا کمتر سطح ایمن مس در آب آشامیدنی در نظر گرفته می شود.

مس در آب آشامیدنی چه عوارضی دارد؟

مس موجود در آب آشامیدنی می تواند بر سلامت اعضای خانواده شما تأثیر منفی بگذارد. از جمله عوارض منفی وجود این ماده برای بدن عبارتست از :

  • حالت تهوع
  • اسهال و استفراغ
  • آسیب کبدی (در موارد شدید)
  • نارسایی کلیه (در موارد شدید)

حذف مس از آب

روش های حذف مس از آب آشامیدنی

مس را می توان از طریق سه روش اسمز معکوس، تقطیر و فیلتراسیون تبادل یونی از آب حذف کرد.

فیلتراسیون آب با اسمز معکوس

در این روش با عبور آب تصفیه نشده از طریق یک غشای نیمه تراوا ، ذرات مس را جدا می کنند. این غشاء دارای منافذ کوچکی است که آلاینده‌هایی مانند مس را مسدود می‌کند، اما اجازه می‌دهد آب تمیز به طرف دیگر جریان پیدا کند. اسمز معکوس خانگی می تواند 97 تا 98 درصد مس را از آب حذف کند.

حذف مس با روش اسمز معکوس

حذف مس از آب به روش تقطیر

این روش یک روش تصفیه آب است که تقلید از نحوه تصفیه آب در طبیعت است: از طریق تبخیر در جو.
دستگاه های تقطیر ، آب را به بخار تبدیل می کنند و مس و سایر آلاینده ها را از بین می برند، زیرا این عناصر نمی توانند مانند آب به بخار تبدیل شوند. هنگامی که آب به شکل مایع خود باز می گردد، عاری از آلودگی است.

تبادل یونی

در فرآیند تعویض یونی، آب در بستری از دانه های رزین نفوذ می کند. آلاینده‌ها در رزین به دام می‌افتند و با یون‌هایی مبادله می‌شوند که بر کیفیت آب تأثیر نمی‌گذارند، مانند یون‌های سدیم، هیدروژن یا هیدروکسیل.

دو فیلتر رایج تبادل یونی، نرم کننده های آب و سیستم های آب دیونیزه هستند. نرم کننده های آب، مواد معدنی ایجاد کننده سختی مانند کلسیم و منیزیم و فلزات محلول از جمله مس و آهن را از بین می برند. یون های سدیم در ازای آلاینده ها در آب آزاد می شوند.

سیستم های آب دیونیزه شده بسیاری از آلاینده ها را حذف می کنند و آب بسیار تصفیه شده تولید می کنند. رزین دیونیزاسیون یون های هیدروژن را با کاتیون ها (یون های دارای بار مثبت) و یون های هیدروکسیل را با آنیون ها (یون های دارای بار منفی) مبادله می کند.

آیا آب جوشیده، فاقد مس است؟

آب جوش مس را از بین نمی برد. از آنجایی که مقداری آب در طول فرآیند جوشش تبخیر می شود، غلظت مس می تواند افزایش یابد و در صورت مصرف آب خطرناک تر شود. به همین دلیل باید از روش های حذف مس از آب استفاده نمایید.

چگونه خطر وجود مس در آب را کاهش دهیم؟

شما می توانید با شستشوی سیستم لوله کشی و استفاده از آب سرد برای آشامیدن و پخت و پز، خطر مس در آب را کاهش دهید. منظور از شستشوی سیستم لوله کشی یعنی شیر آب را حدود 30 ثانیه قبل از استفاده باز کنید. این کار به ویژه در زمانی که شیر آب به مدت شش ساعت یا بیشتر استفاده نشده باشد بسیار مهم است، زیرا مس احتمال بیشتری دارد که در آب راکد که برای مدت طولانی در لوله ها قرار می گیرد حل شود.
همچنین توصیه می‌شود از آب سرد برای آشامیدن و پخت و پز استفاده کنید، زیرا آب گرم راحت‌تر از آب سرد مس را حل می‌کند و منجر به غلظت بالاتر مس در آب شما می‌شود.

فروش انواع نازل فیلتراسیون | آرام صنعت

واحد صنعتی آرام نازل به منظور پیشبرد اهداف صنعت آب و فاضلاب کشور و با هدف تأمین تجهیزات اولیه برای صاحبان این صنعت بزرگ، اقدام به تولید انواع نازل فیلتر شنی ، مدل های مختلف نازل سختی گیر و انواع نازل فیلتر کربنی با کیفیت بالا و از مواد اولیه مرغوب نموده است. نازل های فیلتراسیون با قیمت های مناسب عرضه می گردد. کارشناسان این مجموعه آماده پاسخگویی به سوالات شما مشتریان ارجمند می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *