بررسی انواع آلاینده های موجود در فاضلاب

آلاینده های موجود در فاضلاب به شرح زیر تقسیم بندی می شوند:

  • میکروارگانیسم ها
  • آلاینده های فاضلاب اکسید شونده
  • مواد آلی سنتتیک
  • محصولات غذایی گیاهی
  • مواد پرتوزا
  • ذرات معلق
  • فلزات سنگین
  • مواد جامد محلول

جالب است بدانید طبق بررسی هایی که در طی سال های 1970 تا 1980 در آمریکا صورت گرفت ، تعداد ذرات آلوده کننده آب به 4 میلیون می رسد که از این تعداد 1500 نوع از لحاظ سرطان زایی مشکوک تشخیص داده شدند.

آلاینده های فاضلاب

بررسی آلاینده های فاضلاب

به دلیل تنوع در نوع آلاینده های فاضلاب ، یک سیستم نظام مند و یکپارچه لازم است تا بتوان هریک را براساس ساختار آن از فاضلاب جداسازی نمود.

میکروارگانیسم ها

باکتری ها ، جلبک ها ، قارچ ها ، ویروس ها ، انگل ها ، موجودات تک سلولی ، نمونه هایی از ذرات اضافه شده به داخل فاضلاب می باشند. باید گفت تمامی این موجودات زنده ، بیماری زا نیستند اما برخی هم باعث بیماری انسان ها و حیوانات می گردند ، به همین منظور باید از پساب حذف شوند.

آلاینده های فاضلاب

آلاینده های فاضلاب اکسید شونده

به مواد آلی و معدنی موجود در فاضلاب که در حضور اکسیژن و با کمک مواد شیمیایی قابلیت اکسید شدن دارند ، آلاینده های فاضلاب اکسیژن خواه یا اکسید شونده می گویند.

این مواد عاملی برای تهدید حیات داخل آب هستند ، زیرا شکسته شدن آن موجب از بین رفتن اکسیژن موجود در آب می گردد. از این رو سنجیدن میزان اکسیژن موجود در آب در هنگام تصفیه به منظور بررسی کیفیت فاضلاب ضروری می باشد.

مواد آلی سنتتیک

کلیه فعالیت های صنعتی ، کشاورزی و … مواد آلی را تحویل فاضلاب می دهند که در ساختار خود تعداد زیادی کربن و هیدروژن ، فسفر ، هالوژن ، گوگرد و … دارند که تصفیه آن ها با پیچیدگی خاصی همراه خواهد بود. این آلاینده های فاضلاب عبارتند از:

1- آفت کش ها
2- مواد نفتی و پتروشیمی
3- انواع سموم
4- هالوکربن های فعال و فرار
5- انواع دترجنت (شوینده ها)
6- کاربامات ها
7- مواد شیمیایی معدنی
8- MTBE

آلاینده های فاضلاب

مواد غذایی گیاهی

تعدادی از عناصر موجود در آب هستند که برای رشد موجودات زنده ضروری می باشند. دانشمندان این تعداد را به 15 عنصر نسبت داده اند.

کربن ، نیتروژن ، گوگرد ، آهن ، فسفر ، منگنز ، پتاسیم و کلسیم جزء مهم ترین عناصر 15 گانه می باشند. با توجه به تعریفی که از این عناصر شد ، قاعدتاً هیچ خطری برای محیط زیست و موجودات زنده ندارند. اما زمانی این عناصر را جزء گروه آلاینده های فاضلاب به حساب می آوریم که غلظت آن ها در آب بیش از حد مورد نیاز باشد.

غلظت بالای این عناصر سبب می گردد تا به رشد گیاهان آبزی نظیر جلبک ها کمک شایانی نماید. این موضوع را پدیده غنی شدن یا اوتریفیکاسیون می نامند.

 مواد پرتوزا | مهم ترین آلاینده های فاضلاب

همانگونه که از نام این ذرات مشخص است ، این مواد خاصیت رادیو اکتیو دارند و پس از متلاشی شدن در آب پرتوهای رادیواکتیو از خود منتشر می کنند. در واقع با این کار به عناصر سبک تر تبدیل شده ولی آب را به گونه ای آلوده می کنند که سلامتی موجودات زنده را کاملاً به خطر می اندازد.

فلزات سنگین

آلاینده های فاضلاب شامل فلزات سنگین نظیر کادمیوم ، کروم ، سرب ،‌ جیوه ، روی، آرسنیک و … میباشد که معمولاً در فاضلابهای شهری (انواع فاضلاب تخلیه چاه شهری) غلظت پایینی دارند ولی در فاضلابهای صنعتی از جمله صنایع آبکاری ، نساجی ،‌ تولید حشره کش و آفت کش ، باطری سازی ، ‌پلاستیک سازی ، تولید شیشههای رنگی و فاضلاب صنایع استخراج فلزات به مقدار زیادی وجود دارد.

ورود فلزات سنگین به منابع آب و در نهایت انتقال آلودگی از طریق مصرف آب آلوده باعث ایجاد مسمومیت های شدید در انسان می گردد.

یکی از خواص فلزات سنگین خاصیت تجمع پذیری بیولوژیکی آن ها است. یعنی به مرور زمان از طریق آب وارد بافت بدن آبزیان مانند صدفها و ماهیها شده و غلظت آن ها در بافتهای زنده افزایش مییابد و در نهایت انسان از طریق مصرف غذاهای دریایی آلوده در معرض خطر مسمومیت شیمیایی قرار میگیرد که دو نمونه بیماری مرتبط با آن ها شامل بیماری میناماتا در اثر غذاهای دریایی آلوده به جیوه و ایتای در اثر مصرف غذاهای دریایی آلوده به کادمیوم در کشور ژاپن مشاهده شده است.

آلاینده های فاضلاب

 

کل جامدات محلول TDS

TDS شامل کاتیونها و آنیونها مثل کلرور ، سولفات، پتاسیم، سدیم، نیترات ، بی کربنات ، فسفات و …. میباشد.

اگرچه سنجش میزان TDS در میان آلاینده های فاضلاب (فاضلاب تخلیه شده توسط تخلیه چاه) به عنوان یک فاکتور مهم مطرح نمیباشد ولی اطلاع از میزان TDS در استفاده مجدد از پساب برای مصارف کشاورزی دارای اهمیت زیادی است؛ زیرا بعضی از گیاهان نسبت به بالا بودن آن در آب و خاک حساس میباشند.

آرام صنعت ( آرام نازل )

واحد تولیدی آرام نازل در زمینه مشاوره، طراحی و ساخت تجهیزات سیستم های تصفیه آب و فاضلاب ، مفتخر به ارائه محصولات و خدماتی گسترده جهت تصفیه آب مورد نیاز صنایع ، استخرهای شنای خصوصی و عمومی و … می باشد.

آرام نازل با تجربه چندین ساله خود ، یکی از مهم ترین و ضروری ترین قطعات دستگاه های فیلتراسیون را تولید نموده است.

نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی و نازل سختی گیر از جمله محصولاتی است که این واحد با استفاده از متریال باکیفیت و دستگاه های به روز و پیشرفته برای انواع دستگاه های فیلتراسیون در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد.

این قطعات کوچک ، نقش مهمی را در افزایش طول عمر مفید دستگاه فیلتراسیون ایفا می نمایند ، در نتیجه کیفیت بالای آن تأثیر بسزایی در نگهداری بهتر از تجهیزات وابسته به آن را دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *