بک واش سختی گیر

بک واش سختی گیر رزینی

در مطلب ذیل به بررسی نحوه بک واش سختی گیر می پردازیم.

بک واش سختی گیر رزینی به چه عملیاتی گفته می شود؟

رزین ها در دستگاه سختی گیر ، پس از مدتی کارایی اولیه خود را از دست می دهند و لازم است احیا گردند. به احیای رزین ، عمل بک واش سختی گیر یا شستشوی معکوس گفته می شود. قبل از آن که نحوه بک واش را مطرح نماییم ، بهتر است اطلاعاتی راجب به نحوه راه اندازی سختی گیر رزینی کسب نمایید.

دستور العمل راه اندازی سختی گیر رزینی

  • سختی گیر رزینی باید در جای مناسب و بر روی سطحی که دارای فونداسیون استاندارد است ، قرار گرفته و توسط یک متخصص لوله کشی شود.
  • سپس فلنج پایین (فلنج های قطعات فولادی می باشند که برای برقراری اتصال به کار می روند) دستگاه را باز کرده و سیلیس های دانه درشت تر را به داخل دستگاه بر روی صفحه نازل ها بریزید. سپس روی آن را صاف کرده و فلنج پایین را به طور کامل بسته و آب بندی نمایید. (مراقب صدمه ندیدن نازل ها به هنگام ریختن سیلیس باشید)
  • اکنون فلنج بالا را باز کرده و سیلیس های ریزتر را داخل سختی گیر بر روی سیلیس های درشت تر بریزید.
  • کیسه های رزین را به طور کامل بر روی سیلیس های ریخته شده در سختی گیر تخلیه نموده و فلنج بالا را محکم بسته و آب بندی نمایید.
  • اهرم شیر چند راهه را بر روی وضعیت RUN قرارداده و شیر خروجی (شماره 2) را بسته و شیر تخلیه (شماره 4) و شیر ورودی (شماره ۱) را به مدت ۵ دقیقه باز نمایید تا سیلیس های دستگاه شسته شوند. سپس شیر تخلیه را بسته و شیر چند راهه را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی وضعیت WASH قرار داده تا رزین های دستگاه نیز شسته شود.
  • شیر چند راهه را بر روی وضعیت شماره RUN قرار داده و سختی گیر را از طریق شیر شماره ۶ هواگیری نمایید. با باز نمودن شیر خروجی سختی گیر آماده بهره برداری می باشد.

بیشتر بخوانید : سختی گیر آب چیست؟

 

مطالعه مطلب مشابه : بکواش فیلتر شنی استخر

مراحل بک واش سختی گیر (احیای رزین)

به طور کلی بک واش سختی گیر و احیای رزین شامل 5 مرحله اصلی می باشد که عبارتند از :

1- شستشوی معکوس (بک واش)
2- شستشو با آب نمک (احیا)
3- شستشوی رزین با آب خام
4- بهره برداری

شستشوی معکوس

شیر آب خروجی (شماره 2) را بسته و شیر آب ورودی را باز کنید. حال اهرم شیر را روی wash (شماره 1) گذارید تا عمل شستشو معکوس (back wash) انجام شود، بدین ترتیب آب از انتهای مخزن وارد و پس از عبور از بستر رزین ها از محل لوله خروجی تخلیه و به شبکه فاضلاب هدایت می شود و بدین ترتیب مواد معلق از بستر زرین پاک می شوند و فشردگی بستر کاهش می یابد. (حدود 10 الی 20 دقیقه بک واش سختی گیر به طول می کشد)

 شستشو با آب نمک

شیر آب نمک (شماره 3) را باز کرده و شیر چند راهه را تا زمانی که دو سوم آب نمک موجود در ظرف نمک مصرف گردد ، در وضعیت REGEN قرار دهید. با این عمل آب نمک از مخزن نمک کشیده شده و پس از واکنش با رزین از مسیر لوله تخلیه سختی گیر خارج می گردد. (رزین تبادل یون انجام دهد و سدیم را جایگزین یون های کلسیم و منیزیم می نماید.)

شستشو با آب 

شیر آب نمک را بسته و شیر چند راهه را در وضعیت 3 (RUN) قرار داده و شیر 4 (تخلیه) را تا زمانی که نمک اضافی از سختی گیر خارج شده و آب خروجی از آن کاملاً شیرین شود ، باز بگذارید.

بهره برداری سختی گیر

به منظور بهره برداری دستگاه ، شیر خروجی (شماره 2) را ببندید و شیر چند راهه در همان وضعیت RUN (شماره 3) قرار دهید.

 

نکات مهم درباره بک واش سختی گیر رزینی

1- سختی آب خروجی می تواند منبعی برای سنجش احیای مجدد رزین محسوب گردد. بدین صورت که اگر سختی آبی که از دستگاه خارج می شود ، توسط کیت سنجش محاسبه گردد و از حد مجاز بیشتر باشد باید نسبت به عمل احیاء رزین اقدام نمود.
2- از نمک هایی با خلوص بالا استفاده نمایید. نمک های معمولی و یا سنگ نمک به دلیل ناخالصی های موجود در آن می توانند عمر رزین را کوتاه تر نمایند و از احیا شدن کامل رزین ممانعت به عمل آورند.
3- بهتر است قبل از ورود آب به دستگاه سختی گیر ، مواد معلق موجود در آب توسط یک فیلتر شنی از آب جدا گردند ، زیرا آبی که دارای گل و لای زیادی باشد یا حاوی فلزات سنگین ، رزین را فرسوده نموده و از کارایی ایده آل آن می کاهد.

درباره آرام صنعت بیشتر بدانید!

اولویت اول کارشناسان آرام صنعت (آرام نازل) ، احترام به حقوق مصرف کنندگان بزرگوار است و مشتری مداری خط مشی اصلی این واحد تولیدی می باشد.

آرام نازل تولید کننده انواع مختلف نازل فیلتر شنی  ،  نازل سختی گیر رزینی  ،  نازل فیلتر کربنی با همان کیفیت ایده آلی که به هنگام خرید مدنظرتان است ، می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *