نحوه حذف جیوه از آب با سه روش فیلتراسیون اسمز معکوس، تقطیر و فیلتر کربنی

جیوه تنها فلزی است که در دمای اتاق به شکل مایع است. جیوه مایع بخاراتی از خود خارج می کند که به راحتی قابل استنشاق است و سلامت جانداران را به خطر می اندازد. همچنین می تواند به منابع آب راه پیدا کند و باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی شود. جیوه یک نوروتوکسین است، به این معنی که قرار گرفتن در معرض جیوه می تواند بر نحوه عملکرد مغز و سیستم عصبی تأثیر منفی بگذارد. در مطلب ذیل می توانید اطلاعاتی در مورد نحوه ورود جیوه به آب، علائم مسمومیت توسط این فلز و نحوه حذف آن از آب کسب نمایید.

نحوه ورود جیوه به آب

جیوه موجود در منابع آبی نتیجه رسوب اتمسفر، فعالیت های آتشفشانی و ریزش گازهای جو در باران یا برف به زمین است. زباله های صنعتی، زباله های معدن از مهم ترین منابع غیرطبیعی وارد کننده جیوه به درون آب می باشد. جیوه را می توان در قطعات الکترونیکی و الکتریکی مانند قطعات خودرو، چراغ‌های فلورسنت، ترموستات، باتری، صفحه نمایش LCD و دماسنج ها یافت.

نحوه ورود فلز جیوه به آب

نحوه حذف جیوه از آب

بسیاری از دستگاه های تصفیه آب می توانند سطح جیوه را در آب کاهش دهند. با این حال، برخی از آن‌ها موثرتر واقع می گردند. بهترین فیلترهای آب برای حذف جیوه؛ سیستم‌های اسمز معکوس، فیلترهای کربن فعال و دستگاه‌های تقطیر آب نام دارند.

سیستم‌های اسمز معکوس

سیستم‌های اسمز معکوس (RO) حداقل از سه مرحله برای فیلتر کردن آلاینده ها از آب استفاده می کنند. این مراحل شامل فیلتر رسوبی، فیلتر کربن و غشای اسمز معکوس است. مرحله کربن فعال در یک سیستم RO درصد بالایی از جیوه را از آب حذف می کند و بقیه توسط منافذ ریز در غشای RO برطرف می شود. فیلتراسیون RO حدود 95 تا 97 درصد جیوه را از آب حذف می کند و عملاً خطر مسمومیت جیوه در اثر مصرف یا جذب را از بین می برد. RO معمولاً گرانتر از فیلترهای کربنی می باشد.

سیستم اسمز معکوس برای حذف جیوه از آب

فیلترهای کربنی

فیلترهای کربن فعال از گرانول‌های کربن برای حذف جیوه از آب استفاده می‌کنند و آلاینده‌های دیگری همچون کلر و سرب را نیز جذب می نمایند. برخی از فیلترهای کربن فعال به زمان تماس بیشتری با آب نیاز دارند و در عین حال کارایی آن‌ها را کندتر می کند. فیلترهای کربن فعال اغلب همراه با سایر سیستم‌های فیلتر استفاده می‌شوند، اما در سیستم‌های مستقل مانند یخچال‌ها نیز کاربرد دارند.

در حالیکه بسیاری از فیلترهای کربنی برای از بین بردن جیوه طراحی گردیده‌اند، اما بهتر است قبل از خرید آن مطمئن شوید که برای حذف آلاینده مورد تایید واقع شده اند. نصب و نگهداری فیلترهای کربن ساده است و در مجموع سرعت جریان بالاتری از تقطیر یا RO دارند.

حذف جیوه از آب

از معایب این نوع فیلترها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- به اندازه اسمز معکوس یا تقطیر آب، آلاینده ها را حذف نمی کند.

2- آب را از نظر میکروبی ایمن نمی سازد.

3- آرسنیک کمتری نسبت به RO یا تقطیر از آب چاهی که میزان آرسنیک آن به اندازه جیوه است، حذف می نماید.

بیشتر بخوانید: روش‌های حذف آرسنیک از آب آشامیدنی

دستگاه تقطیر آب

این دستگاه، آب بسیار خالص تولید می کند. دستگاه های تقطیر آب معمولاً برای بیمارستان ها و آزمایشگاه ها کاربرد دارند که در آن آب باید تا حد امکان عاری از ناخالصی باشد. (آب مقطر)

آب در دستگاه تقطیر در یک محفظه در حال جوش قرار می گیرد و در آنجا گرم می شود تا به بخار آب تبدیل شود. با تبخیر آب، تقریباً تمام آلاینده ها از جمله جیوه در محفظه جوش باقی می مانند. هنگامی که بخار به سقف دستگاه تقطیر می رسد، دوباره به شکل مایع متراکم می شود و به یک ظرف جمع آوری می ریزد.

نگهداری و نصب این دستگاه برای حذف جیوه از آب آسان است، اما آب را بسیار کُند تصفیه می کند. همچنین آب بسیار خالص تولید می کند که برای نوشیدن مناسب نیست، زیرا طعم یکنواختی دارد.

مسمومیت با جیوه

جیوه برای بدن سمی است و در سطوح پایین عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد می‌کند و در سطوح بالا نتایج بالقوه کشنده ای دارد. برای مسموم شدن بدن توسط جیوه نیازی به مصرف مستقیم آن نیست. در عوض، مسمومیت با جیوه بیشتر در اثر استنشاق بخارات آن ایجاد می شود. جیوه بسیار آهسته جذب پوست می شود، بنابراین عوارض جانبی خطرناکی برای بدن می تواند داشته باشد.

حذف جیوه از آب

آیا آب جوش جیوه را از بین می برد؟

خیر، آب جوش جیوه را از بین نمی برد. آب در حال جوش همچنین خطر انتشار اشکال خاصی از جیوه در هوا را افزایش می دهد.

آیا در آب آلوده به جیوه می توان حمام کرد؟

اگر سطوح جیوه در آب خیلی زیاد است بهتر است تا زمانی که فیلتری اجرا نشود، از استحمام خودداری نمایید. جیوه به شکل بسیار کُند جذب پوست می شود و فرد را دچار مسمومیت می نماید.

نتیجه – حذف جیوه از آب

اگر از آب چاه مصرف می کنید برای اینکه بدانید آیا حاوی سطوح ایمن جیوه است، باید از یک کیت تست استفاده کنید. استفاده از کیت های تست جیوه ساده است و در عرض چند دقیقه نتیجه را ارائه می دهد. اگر آزمایش نشان داد که سطح جیوه آب شما خیلی زیاد است، باید یکی از فیلترهای ذکر شده را در سیستم تصفیه آب خود بگنجانید.

آرام صنعت (آرام نازل)

جهت خرید قطعات وابسته به صنعت تصفیه آب و فاضلاب می توانید از کارشناسان این مجموعه مشاوره رایگان دریافت نمایید. کارشناسان واحد تولیدی آرام نازل ، متریال اولیه به کار رفته در تولید قطعات را با دقت فراوان از بهترین برندهای موجود در بازار انتخاب نموده و با دستگاه‌های مجهز و پیشرفته اقدام به ساخت آن می نماید.

این واحد مفتخر به تولید انواع نازل فیلتراسیون نظیر نازل فیلتر شنی ، نازل سختی گیر رزینی و نازل فیلتر کربنی با قیمت‌های مناسب می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *