نمک زدایی برای کشاورزی

فناوری های نمک زدایی برای کشاورزی به چه شکل است؟

نمک زدایی فرآیند حذف املاح و مواد معدنی از آب شور برای تولید آب شیرین مناسب برای کشاورزی می باشد. با شدیدتر شدن خشکسالی ها و افزایش جمعیت، بسیاری از کشورها به منابع آبی اقیانوسی روی آورده اند تا از طریق نمک زدایی از ذخایر آبی که قبلاً غیرقابل دسترس بودند، بتوانند نیاز کشاورزی را برطرف نمایند.

فناوری های نمک زدایی برای کشاورزی

دو فناوری اصلی نمک‌زدایی مناسب برای اهداف کشاورزی عبارتست از:

  • اسمز معکوس (RO)
  • تقطیر چند مرحله‌ای (MSF)

نمک زدایی برای کشاورزی

اسمز معکوس RO

شامل پمپ های فشار بالا است که آب شور را از طریق غشاهای نیمه تراوا که نمک های محلول را فیلتر می کنند، نمک زدایی می نماید. این فرآیند بعد از مرحله پیش تصفیه برای حذف مواد جامد معلق، صورت می پذیرد. نمک زدایی برای کشاورزی با فناوری RO برای پروژه‌های آبیاری در مقیاس کوچک تا متوسط، مقرون‌به‌صرفه‌تر ​​است.

تقطیر چند مرحله ای MSF

فرآیند MSF چرخه آب طبیعی را تقلید می کند و آب شور را به بخار تبدیل می کند که در مجموعه ای از محفظه ها به آب شیرین متراکم می شود. MSF که به طور گسترده در خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد به ورودی انرژی قابل توجهی نیاز دارد، اما مشکلات رسوب غشایی ناشی از نوسان کیفیت آب تغذیه را به حداقل می رساند. MSF همچنین برای پروژه‌هایی که نیاز به خروجی آب بسیار زیاد بیش از آنچه سیستم‌های غشایی می‌توانند انجام دهند، مناسب است. برای این منظور باید هزینه زیادی را درنظر گرفت.

مزایای استفاده از نمک زدایی برای آبیاری کشاورزی

از مهم ترین مزیت های نمک زدایی آب شور برای اهداف کشاورزی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

اطمینان از وجود یک منبع آب شیرین در تمام طول سال

آب دریا ذخایر آب بی اندازه ای را ارائه می دهند که شرایط خشکسالی به ندرت بر آن ها تأثیر می گذارد. نمک زدایی آب شور یک روش قابل اعتماد است که امکان آبیاری در تمام طول سال را بدون نیاز به بارندگی فراهم می نماید.

سیستم آب شیرین کن

افزایش تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی 

با آب شیرین شده کافی، مناطق خشک می توانند به افزایش بازده محصول، توسعه زمین های کشاورزی، برداشت های سالانه متعدد و دسترسی بیشتر به مواد غذایی خانگی دست یابند. این امر امنیت غذایی و آب منطقه ای را افزایش می دهد.

امکان کشت محصولات تازه در مناطق خشک با نمک زدایی برای کشاورزی

مناطق بیابانی را می توان به مناطق کشاورزی پویا تبدیل کرد که برای کشت سبزیجات، میوه جات، غلات و غیره یک بستر مناسب خواهد بود. بدین ترتیب می توان تقاضای بازار محلی و صادراتی را در مناطق خشک برآورده ساخت.

تکنیک های آبیاری دقیق

RO آب فوق‌العاده خالصی تولید می‌کند که هنگام استفاده از روش‌های آبیاری میکرو در کشاورزی نوین مانند آبیاری قطره‌ای، کارایی آب را افزایش می‌دهد.

نمک زدایی برای کشاورزی

چالش های پیرامون استفاده از فرآیند نمک زدایی در کشاورزی

از جمله این موارد عبارتست از:

تقاضای انرژی بالا در زمان نمک زدایی برای کشاورزی

هر دو فرآیند RO و MSF مستلزم نیازهای انرژی قابل توجهی هستند و هزینه های عملیاتی بالایی را متحمل می شوند که آب شیرین شده را به طور متوسط ​​4 تا 5 برابر گران تر از منابع آب شیرین معمولی می کند.

دفع غلیظ آب نمک

برای جلوگیری از آسیب رساندن به اقیانوس ها، زمین ها یا حیات وحش باید اقدامات لازم برای دفع صحیح محصول جانبی آب نمک غلیظ به روشی مسئولانه از نظر زیست محیطی انجام شود.

نمک زدایی برای کشاورزی

سرمایه گذاری های اولیه زیرساختی 

سرمایه‌گذاری عمده در کارخانه‌های نمک‌زدایی، پمپ‌ها، لوله‌ها و سیستم‌های آبیاری قبل از تولید آب مورد نیاز است. تامین منابع مالی برای پروژه ها می تواند دشوار باشد.

چشم انداز آینده – نمک زدایی برای کشاورزی

با افزایش جمعیت جهان تا سال 2050 به بیش از 9 میلیارد نفر و تغییر به سمت محصولات غذایی پرمصرف آب و رژیم های غذایی که نیاز به 70 درصد زمین های کشاورزی آبی بیشتری دارند، تامین آب کافی برای کشاورزی چالش فزاینده ای را ایجاد می کند. آب نمک زدایی شده دریا تنها منبع آبی است که به اندازه کافی گسترده است تا بتواند بخش قابل توجهی از نیازهای آینده را برآورده کند.

کاهش بیشتر هزینه ها در مورد فناوری های کلیدی مانند RO و منابع انرژی تجدیدپذیر برای تأمین انرژی آن ها به طور پیوسته ادامه دارد و باعث افزایش دوام اقتصادی آبیاری نمک زدایی می شود. کشاورزی دقیق و پیشرفت‌های فناوری به ادغام با شیوه‌های کارآمد تولید آب شیرین کمک خواهد نمود.

آرام صنعت شرکت پیشتاز در زمینه تولید نازل فیلتراسیون

آرام نازل یکی از واحدهای تولیدکننده تجهیزات و قطعات موردنیاز صنعت تصفیه آب صنعتی می باشد. استخرهای پرورش ماهی ، کارگاه های تولیدی ، استخرهای شنای خصوصی و عمومی و … از موارد استفاده کننده از دستگاه های فیلتراسیون و تصفیه آب است. این دستگاه ها عبارتند از:

  • فیلتر شنی
  • فیلتر کربنی
  • سختی گیر رزینی

یکی از مهم ترین قطعات مورد استفاده در این دستگاه ها، نازل است. این نازل ها باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند تا کارایی دستگاه کاهش نیابد. آرام نازل تولید کننده این محصولات از جمله انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر استخر و جکوزی ،، نازل فیلتر کربنی و نازل سختی گیر رزینی از بهترین متریال اولیه است.

نازل فیلتر استخر و جکوزی

نازل فیلتر استخر و جکوزی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *