نحوه حذف VOC از آب

ترکیبات آلی فرار (VOCs) چیستند و نحوه حذف آن ها از آب چگونه است؟

VOC‌ها، ترکیبات آلی فرار هستند که به عنوان یک آلاینده در هوایی که تنفس می کنیم و در آب آشامیدنی وجود دارند. VOC ها از مجموعه ای از محصولات معمولی خانگی، از اسپری حشرات گرفته تا رقیق کننده های رنگ، منشاء می گیرند. از طریق ریزش و رواناب، آن‌ها می توانند به منابع آب ختم شوند. در این مطلب با چگونگی روش آزمایش و تشخیص این نوع از آلاینده ها آشنا خواهید شد و روش هایی را که باعث حذف VOC از آب آشامیدنی می شود ( نحوه حذف VOC از آب ) را خواهید شناخت.

VOC چیست؟

ترکیبات آلی فرار که به اختصار VOC نامیده می شوند، مواد شیمیایی آلی با نقطه جوش بسیار پایین هستند. در نتیجه، هنگامی که در معرض دمای معمولی هوا قرار می گیرند، به راحتی به گاز و بخار تبدیل می شوند. توانایی آن ها برای تبدیل به گاز حتی در دماهای بسیار زیر صفر نیز قابل توجه است.

VOC ها از کجا می آیند؟

VOCها در جو رایج هستند، زیرا در بسیاری از محصولات خانگی که به طور منظم استفاده می شوند وجود دارند. VOC ها از رنگ، بنزین، حلال‌ها، جوهرها، چسب‌ها، آفت کش‌ها، محصولات پاک کننده، خوشبو کننده‌های هوا و … بوجود می آیند. بوی متمایز زمانی که درپوش یک نشانگر را از روی یک حلال برمی دارید، نمونه ای از یک VOC در حال عمل است. این بو یک ترکیب آلی فرار است که پس از قرار گرفتن در معرض هوای دمای اتاق به شکل بخار آزاد می شود.

ترکیبات آلی فرار چیستند؟

ترکیبات آلی فرار چگونه وارد آب می شوند؟ – نحوه حذف VOC از آب

اکثر VOC ها مستقیماً در نتیجه فعالیت های انسانی وارد منبع آب می شوند. دفع نادرست ترکیبات آلی فرار باعث ریزش آن ها در زمین می شود. هنگامی که به آب های زیرزمینی نفوذ کردند، می توانند از طریق سفره های زیرزمینی به دریاچه ها و مخازن مهاجرت کنند. بارش می تواند آن ها را به منابع آب مانند چاه ها و مخازن شهری برساند.

برخی از VOC ها نیز در نتیجه واکنش های شیمیایی ایجاد می شوند که در طی فرآیندهای ضد عفونی آب رخ می دهد. با این حال، VOC های موجود در آب کمی متفاوت از همتایان خود در هوا هستند. آن ها طعم یا بوی متمایز مرتبط با بسیاری از VOCهای موجود در هوا مانند بنزین را ندارند.

نحوه حذف VOC از آب

متداول ترین VOC های موجود در آب کدامند؟ – نحوه حذف VOC از آب

سه نوع آلاینده متداول VOC در آب وجود دارد که عبارتست از :

تری هالومتان (Trihalomethane)

Trihalomethane رایج ترین VOC موجود در آب است. تری هالومتان محصول جانبی فرآیند ضدعفونی کردن آب می باشد. همانطور که می دانید برای استریل آب در تصفیه خانه شهری، کلر اضافه می شود. در این حالت مواد آلی و کلر با هم ترکیب می شوند و تری هالومتان را به عنوان یک محصول جانبی ایجاد می کنند.

این زمانی اتفاق می افتد که تامین کنندگان شهری، قصد کلر زنی آب دریاچه ها یا رودخانه ها را داشته باشند. به دلیل گستردگی این روش ضد عفونی، تری هالومتان رایج ترین VOC موجود در آب است. این موضوع درمورد کلر زنی آب چاه نیز صادق است.

پرکلرواتیلن (PCE)

این ماده محصول جانبی حلال ها است. PCE معمولاً به عنوان چربی‌گیر در سایت‌های صنعتی استفاده می‌شود. همچنین در محصولات مصرفی مانند پولیش کفش و حلال هایی که برای رقیق کردن جوهرها استفاده می شوند، یافت می گردد.

متیل ترت بوتیل اتر (MTBE)

MTBE یک افزودنی سوخت است. پس از اینکه استفاده از سرب غیرمجاز اعلام شد، MTBE جایگزین شد تا عدد اکتان گاز افزایش یابد. بعد از آنکه استفاده از این ماده گسترده گردید، MTBE در آب ظاهر شد. نشت مخزن ذخیره سازی زیرزمینی، باعث آلوده شدن بخش هایی از آب های زیرزمینی و خاک شده است.

چگونه می توان به وجود این ترکیبات فعال آلی در آب پی برد؟

تنها راه برای آزمایش موثر VOCها در آب، نمونه برداری از آب و ارسال آن به آزمایشگاه تایید شده است.  اگر برای تامین آب خانه خود به چاه وابسته هستید، باید هر سال آب خود را از نظر ترکیبات آلی فرار آزمایش کنید. تنها راه برای اطمینان از اینکه آیا سطح VOC شما خیلی زیاد است یا خیر، آزمایش دوره ای آب است. VOCهای موجود در آب لزوماً بو، طعم یا رنگ ندارند. بنابراین، اگر آزمایشات را روی آب انجام ندهید، ممکن است ناخودآگاه سطوح بالایی از VOC داشته باشید.

نحوه حذف VOC از آب

 

نحوه حذف VOC از آب

فیلترهای کربنی در حذف VOC از آب بسیار موثر عمل می کنند. از آنجایی که VOC ها ترکیباتی آلی هستند، بر پایه کربن می باشند. خواص جذبی فیلتر کربن فعال به آن اجازه می دهد تا VOC مبتنی بر کربن را به دام بیاندازد. هیچ مکانیسم دفاعی بهتری نسبت به کربن در برابر VOCها در آب شما وجود ندارد. فیلترهای کربن در اشکال، اندازه‌ها و کاربردهای مختلفی وجود دارند.

فیلترهای کربنی برای حذف ترکیبات آلی فرار

 

اگر فیلتر یخچالی دارید که کربن آن تضمین شده است، VOC ها را از آب یخچال شما پاک می کند. می توانید فیلترهای کربنی را در زیر سینک، روی میز یا حتی به عنوان یک سیستم فیلتراسیون کل خانه نصب کنید. این مزیت اضافی حذف کلر و کلرامین است که طعم آب آشامیدنی شما را در کل خانه شما بهبود می بخشد.

واحد تولیدی آرام صنعت

برای خرید کلیه تجهیزات وابسته به دستگاه های تصفیه آب صنعتی نظیر فیلتر شنی و فیلتر کربنی کافیست با کارشناسان مجموعه آرام صنعت (آرام نازل) تماس حاصل فرمایید.

فروش انواع نازل فیلتراسیون نظیر نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل سختی گیر رزینی با قیمت های مناسب صورت می پذیرد.

تولید کننده نازل فیلتراسیون

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *