غشای الیاف توخالی

نقش غشای الیاف توخالی در تصفیه فاضلاب

استفاده از غشای الیاف توخالی در دهه اخیر به موضوعی مورد توجه در حوزه تصفیه آب و فاضلاب قرار گرفته است. این فناوری که بعد به ورود مقوله نانو در صنایع مختلف پا گرفت، اکنون به مراحل اجرایی در آمده و یک شیوه نوین در تصفیه فاضلاب های صنعتی به شمار می رود.

توجه : اگر به مبحث نانو در فیلتراسیون علاقمند هستید ، پیشنهاد می کنیم مطلب « کاربرد نانو فیلتر ها در تصفیه آب و فاضلاب » را مطالعه فرمایید!

غشای الیاف توخالی چیست؟

الیاف توخالی (هالوفایبر) ، الیافی هستند که ناحیه مغزی آن‌ها در طی یک فرآیند حذف شده است و با توجه به شکل لوله‌ای آن ها، توانایی ارائه خواصی متفاوت با الیاف معمولی را دارا می باشند. وزن کمتر ، انعطاف پذیری و مقاومت حرارتی بالاتر مهم ترین ویژگی این نوع از الیاف است.

الیاف توخالی از پلیمرهای مصنوعی نظیر استات سلولز ، پلی‌سولفون ، پلی‌اترسولفون و یا پلی‌وینیلیدن فلوراید تولید می شود.


از تجمع هزاران رشته از هالوفایبرها در پوسته ای از جنس PVC ، غشای الیاف توخالی ساخته می شود. قطر این غشا در حد یک میلی متر است.

نقش غشای الیاف توخالی در تصفیه فاضلاب

اصلی ترین کاربرد غشا در زمینه‌ فیلتراسیون می باشد. امروزه استفاده از غشای الیاف‌ توخالی در تصفیه فاضلاب کاربرد گسترده ای دارد. میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون ، سیستم‌های MBR و اسمز معکوس از نمونه موارد استفاده این نوع غشاها می باشند. حذف مواد رنگزا از پساب نساجی توسط غشای الیاف توخالی یکی دیگر از کاربردهای مهم این نوع الیاف است.

توجه : در صورتی که علاقمند هستید تا درباره سیستم های MBR اطلاعاتی را کسب نمایید ، مطالعه مقاله « روش MBR در تصفیه فاضلاب » را از دست ندهید!

غشای الیاف توخالی

غشای الیاف توخالی

دلیل استفاده از این غشا در تصفیه آب

نسبت سطح به حجم در الیاف توخالی بیشتر از نمونه های معمولی می باشد. از این رو سرعت تصفیه بالاتر رفته و قدرت فیلتراسیون نیز افزایش می یابد.

نحوه عملکرد این غشا به صورت زیر می باشد:

آب ورودی به درون و بیرون الیاف اعمال می‌گردد و از درون دیواره الیاف به دیگر بخش‌های الیاف نفوذ می‌کند. دیواره الیاف، لایه پوست فعال در تماس با آب، ساختار نامتقارن دارد. یک دسته الیاف توخالی در یک محفظه قرار می‌گیرند و انتهای باز الیاف به صورت U شکل به سمت صفحه سری برمی‌گردد.

غشاهای الیاف توخالی ، چگونه در فرآیند تصفیه موثر واقع می شوند؟

به دلیل انعطاف پذیری رشته های توخالی ، قطر اندک و تراکم بالا در تصفیه جریان های آب آلوده موثر واقع می شوند. از آنجایی که اندازه منافذ غشا الیاف توخالی ۱/۰ میکرون است، این در حالیست که اندازه کوچک‌ترین باکتری‌ها بزرگ‌تر از 2 میکرون است. بنابراین این غشاء در از بین بردن باکتری‌های موجود در آب موفق عمل می نماید.

غشاء الیاف توخالی برای شفاف‌سازی و جداسازی مواد مختلفی مثل مواد جامد غوطه‌ور، باکتری‌ها یا کاهش غلظت بالای ماکرومولکول‌ها استفاده می‌شود. این غشاها به طور گسترده در تصفیه آب و بازیافت فاضلاب کاربرد دارد.

آیا می توان از هالوفایبرها در مرحله پیش تصفیه فاضلاب نیز استفاده نمود؟

پاسخ مثبت است. غشای الیاف توخالی به صورت UF قبل از سامانه اسمز معکوس قرار می‌گیرند. منافذ این غشاها ۱۰۰۰۰ برابر نازک‌تر از موی انسان است. این غشاءها می‌توانند مواد جامد معلق، باکتری‌ها، ویروس‌ها، میکروارگانیسم‌ها و سایر مواد بیماری زا موجود در آب را حذف کنند. این عمل باعث کاهش TDS قبل از ورود به اسمز معکوس می‌شود که در نتیجه آن عمر غشاء اسمز معکوس افزایش می‌یابد.

آرام صنعت (آرام نازل)

مشتریان ما واحد تولیدی آرام نازل را به کیفیت بالای محصولاتش و قیمت های مناسبش می شناسند. عوامل این مجموعه ، مشتری مداری را در اولویت اول کار خود قرار داده اند. انواع نازل فیلتراسیون با بالاترین درجه کیفی عرضه می گردد.

نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل فیلتر سختی گیر

تولید پارشیالیزیشن برای نخستین بار در ایران توسط متخصصان آرام صنعت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *