حذف PFAS از آب

PFAS چیست و چه روش هایی برای حذف آن از آب وجود دارد؟

PFAS (مواد پِر و پلی فلوروآلکیل= per and polyfluoroalkyl substances ) دسته ای از مواد شیمیایی ساخته شده توسط انسان هستند که از ترکیب کربن و فلوئور ایجاد می شوند و یکی از قوی ترین پیوندها در طبیعت را تشکیل می دهند.
از پوشاک و مبلمان گرفته تا بسته بندی مواد غذایی و لوازم الکترونیکی، صنایع بی شماری از این مواد شیمیایی همه کاره استفاده کرده اند. در مطلب ذیل با PFAS و چگونگی ورود آن به منایع آبی آشنا خواهید شد. همچنین نحوه حذف PFAS از آب و روش های رایج را خواهید آموخت.

PFAS در چه محصولاتی یافت می شود؟

PFAS در دهه 1940 به عنوان دفع کننده آب، روغن، گریس، لکه ها و حتی آتش معرفی شد. نزدیک به 5000 نوع مختلف PFAS وجود دارد، اما اسید پرفلوئورواکتانوئیک (PFOA) و سولفونات پرفلورواکتان (PFOS) رایج‌ترین و گسترده‌ترین آن ها هستند. به دلیل خواص دافع همه کاره آن ها در طیف گسترده ای از محصولات یافت می شوند. تعدادی از آن ها عبارتند از:

  • جعبه های پیتزا
  • کیسه های پاپ کورن مایکروویو
  • ظروف نچسب
  • البسه ضد آب
  • فرش و مبلمان ضد لک
  • محصولات پاک کننده، آرایشی و بهداشتی
  • رنگ، پولیش و واکس
  • فوم آتش نشانی

« مواد شیمیایی برای همیشه »، نام مستعار تاسف آوری می باشد که به PFAS اطلاق گردیده است. این بدان معناست که بدون اینکه تجزیه شوند، در آب به شکل پایدار مانده و برای مدت طولانی در محیط و بدن انسان باقی می‌مانند. طبق گزارش آژانس ثبت مواد سمی و بیماری ها (ATSDR)، کاهش سطح PFAS در بدن انسان به اندازه 50 درصد می تواند تا چهار سال طول بکشد. به همین علت، حذف PFAS از آب کاملاً ضروری به نظر می رسد.

چگونه PFAS وارد آب آشامیدنی می شود؟

PFAS محلول در آب هستند و معمولاً در تأسیسات تولید، محل های دفن زباله یا مراکز آموزشی آتش نشانی در خاک باقی مانده و به منابع آب های سطحی یا زیرزمینی نفوذ پیدا می کنند.

PFAS چگونه وارد آب آشامیدنی می شوند؟

اثرات PFAS بر سلامتی چیست؟

از آنجایی که PFAS به راحتی تجزیه نمی شود و می تواند در طول زمان در بدن انسان تجمع یابد، هر چه فرد بیشتر در معرض آن قرار گیرد احتمال اثرات منفی بر سلامتی بیشتر می شود. در حالت کلی سبب بروز مشکلات تولید مثل، رشد و ایمنی می گردد. دیگر موارد عبارتند از :

  • افزایش سطح کلسترول
  • سیستم ایمنی سرکوب شده
  • اختلال در هورمون تیروئید
  • آسیب کبد و کلیه
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • سرطان

اثرات PFAS بر سلامتی

نحوه حذف PFAS از آب

PFAS را می توان از طریق سه روش اسمز معکوس، فیلتراسیون کربن فعال و تبادل یونی از آب حذف کرد.

اسمز معکوس

عملکرد سیستم اسمز معکوس (RO) براساس فشار بر روی آب تصفیه نشده از طریق یک غشای نیمه تراوا می باشد. این غشاء دارای منافذ کوچکی است که آلاینده‌هایی مانند PFAS را مسدود می‌کند، اما اجازه می‌دهد آب تمیز به طرف دیگر جریان یابد. اسمز معکوس یکی از جامع ترین روش های تصفیه آب برای حذف آلاینده ها است.

روش اسمز معکوس برای حذف PFAS از آب

فیلتراسیون کربن فعال

فیلترهای کربن حاوی کربن فعال است که دارای منافذ فراوانی در امتداد سطح و زیرساخت خود می باشند. هنگامی که آب از کربن فعال عبور می کند، PFAS و سایر آلاینده ها را جذب نموده و آب تمیز از طرف دیگر خارج می شود.

تبادل یونی برای حذف PFAS از آب

تصفیه آب تبادل یونی شامل فرآیندی شیمیایی است که در آن یون‌های محلول نامطلوب مانند PFAS، نیترات و سولفات با یون‌های دیگر با بار مشابه مبادله می‌شوند. یون ها، اتم ها یا مولکول هایی با بار الکتریکی مثبت یا منفی هستند. سیستم‌های تصفیه آب تبادل یونی شامل یک رزین آنیونی است که یون‌های بار منفی (مانند PFAS) را جذب و یک رزین کاتیونی که یون‌های با بار مثبت را جذب می‌نماید.

 

روش تصفیه تبادل یونی برای حذف PFAS از آب

آیا آب جوش PFAS را از بین می برد؟

خیر، آب جوش PFAS را حذف نمی نماید. در واقع، گرما PFAS را تجزیه نمی‌کند و در عوض مواد شیمیایی را متمرکز نموده و در صورت بلعیده شدن، خطرناک‌تر خواهند بود.

آرام صنعت (آرام نازل)

آرام نازل عرضه کننده انواع نازل فیلتراسیون با قیمت های مناسب می باشد. محصولات تولید شده کاملاً براساس دانش فنی روز هستند و برمبنای آخرین مدل های دستگاه های فیلتراسیون موجود در بازار ساخته شده اند.

محصولات تولید شده :

نازل فیلتر شنی ،، نازل سختی گیر رزینی ،، نازل فیلتر کربنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *