خذف کروم شش ظرفیتی در آب

کروم شش ظرفیتی چیست و چگونه آن را از آب پاک کنیم؟

کروم فلزی بی مزه و بی بو است که به طور طبیعی در سنگ ها، خاک و حیوانات وجود دارد. شکل سالم کروم که به عنوان کروم سه ظرفیتی یا کروم-3 شناخته می شود، برای حفظ سطح قند خون حیاتی است. نوع دیگر که کروم شش ظرفیتی یا کروم-6 نامیده می شود، یک ماده سرطان زا است که می تواند در دراز مدت باعث مشکلات سلامتی شود.
حضور کروم شش ظرفیتی در منابع آب ، عوارض نامطلوبی دارد که باید محدود شود. جالب است بدانید هر دو شکل کروم می توانند در کنار هم قرار گیرند و حتی زمانی که عوامل خارجی بر روی آن ها تأثیر می گذارند، بین اشکال جابجا شوند.
اگر علاقمند هستید تا بیشتر با این عنصر آشنا شوید، مطالعه متن ذیل را از دست ندهید. در این مطلب به سوالات مهم ذیل پاسخ داده می شود.

  • کروم-6 چیست؟
  • چگونه آب را آلوده می کند؟
  • و چگونه آن شناسایی می نمایند؟

کروم شش ظرفیتی چیست؟

کروم شش ظرفیتی، شکل سمی کروم است که اغلب در فرآیندهای صنعتی و تولیدی ایجاد و وارد آب می گردد. به طور مثال این عنصر را می توان در اقلام روزمره مانند فولاد ضد زنگ، چرم، پوشش فلزی، روکش کروم، رنگ های اسپری و نگهدارنده های چوب پیدا کرد. کروم-6 ، کروم با حالت اکسیداسیون 6+ است، به این معنی که حاوی سه الکترون ظرفیت بیشتر از کروم سه ظرفیتی طبیعی است که کروم-3 نامیده می شود.

کارگران (به ویژه جوشکارانی که با روکش کروم کار می کنند) و یا مشاغلی که با رنگ های اسپری، رنگدانه ها و پوشش ها سر و کار دارند در معرض خطر قرار دارند. مقررات OSHA ایجاب می کند که کارگران در محیط کار خود در معرض بیش از 5 میکروگرم بر متر مکعب هوا قرار نگیرند.

کروم شش ظرفیتی در فاضلاب

کروم شش ظرفیتی موجود در آب

بهتر است بدانید که کارگران فلزکار تنها قربانیان احتمالی اثرات مسمومیت با کروم نیستند و منابع آبی در سراسر کشور می تواند همه افراد را درگیر سازد. در حالی که EPA سطوح کروم را در آب تصفیه شده شهری تنظیم می کند، نگرانی فزاینده ای در مورد اثرات کروم-6 بر بدن انسان حتی در سطوح بسیار ناچیز نیز وجود دارد. صاحبان چاه باید به ویژه مراقب غلظت کروم در آب آشامیدنی خود باشند.

عوارض جانبی

کروم شش ظرفیتی چه از طریق هوا یا آب وارد بدن انسان شود، می تواند عوارض جانبی نامطلوبی را ایجاد کند. این عوارض عبارتند از:

  • افزایش خطر ابتلا به سرطان
  • تحریک تنفسی
  • درد شکم
  • تحریک پوست
  • سوزش بینی

هر چه تماس طولانی مدت بیشتر باشد، علائم خطرناک تر می شوند. آنچه به عنوان تحریک سیستم تنفسی، بینی و پوست شروع می شود، در نهایت می تواند منجر به آسیب یا سرطان گردد.

سطوح ایمن کروم در آب آشامیدنی چیست؟

سطح ایمن تعیین شده توسط EPA برای کروم در آب آشامیدنی 100 قسمت در میلیارد (ppb) یا کمتر در نظر گرفته شده است. برخی از محققان بهداشت عمومی آرزو می کنند که سطوح مجاز کروم-6 به 0.02 ppb کاهش یابد که باعث مراقبت و هزینه بیشتر در طول فرآیند تصفیه آب می شود.

این ماده سمی چگونه وارد آب می شود؟

کروم 6 می تواند از ذخایر طبیعی کروم وارد آب شود، اما زباله های صنعتی سهم قابل توجهی را در انتشار این آلودگی برعهده دارند. بزرگترین عوامل آلوده به کروم 6، کارخانه های فولاد، فاضلاب سیستم های خنک کننده، وسایل لوله کشی و دفع نادرست زباله های صنعتی هستند.
افزایش آلودگی کروم در آب و در هوا ناشی از فرآیندهای تولید، به یک نگرانی عمده در بخش های زیست محیطی تبدیل شده است.

کروم شش ظرفیتی در آب کارخانه فولاد سازی

نحوه آزمایش وجود این ماده در آب

آزمایش وجود کروم شش ظرفیتی در آب ساده و آسان است. نوارهای آزمایش مخصوص می توانند کروم-6 را در سطوح 50ppb تا 5000ppb شناسایی کنند. این نوارها باید با یک نورسنج استفاده شوند که نتایج آزمایش را مستقیماً در دستگاه هوشمند شما آپلود می کند. این شیوه را می توان برای استخرها، چشمه های آب معدنی، چاه ها و دیگر منابع آب خانه شما استفاده نمود.

یک روش آزمایش جایگزین برای آب چاه، آنالیز آزمایشگاهی است. اگر می‌خواهید همه آلاینده‌های مضر احتمالی در آب چاه خود را آزمایش کنید، کارشناسان آزمایشگاه به تجزیه کامل عناصر موجود در منبع آب شما می‌پردازند.

نحوه آزمایش کروم شش ظرفیتی در آب

نحوه حذف کروم شش ظرفیتی از آب

کروم شش ظرفیتی باید قبل از نوشیدن تا حد امکان از آب فیلتر شود. با این حال، بسیاری از فیلترهای آب خانگی، مانند فیلترهای کربن فعال، فیلترهای سرامیکی و … کروم 6 را تصفیه نمی کنند. بنابراین باید مراقبت بیشتری برای حذف آن از آب خانه خود انجام دهید.

دو سیستم موثر تصفیه آب خانگی برای حذف کروم شش ظرفیتی، سیستم های اسمز معکوس و دستگاه های تقطیر آب می باشند.

توجه : جوشاندن آب، تاثیری در حذف کروم ندارد.

آرام صنعت –  عرضه محصولات تصفیه آب با قیمت مناسب

شرکت آرام نازل ، طراح و سازنده انواع تجهیزات وابسته به تصفیه فاضلاب می باشد. طراحی دقیق و علمی انواع نازل فیلتراسیون نظیر نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل سختی گیر رزینی موجب می گردد تا محصول خروجی از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

پارشیالیزیشن یکی از قطعات مهم در پکیج تصفیه آب و فاضلاب می باشد که برای نخستین بار در کشور توسط متخصصان این مجموعه تولید و عرضه شده است.

تجهیزات فیلتراسیون

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *