حذف میکروپلاستیک ها از آب

حذف میکروپلاستیک ها از آب آشامیدنی (بخش دوم)

برای حذف میکروپلاستیک ها از آب آشامیدنی، بهترین گزینه های تصفیه خانگی روش های اسمز معکوس، تقطیر و اولترافیلتراسیون هستند. اندازه میکروپلاستیک‌ها بین 100 نانومتر تا 5 میلی‌متر است، بنابراین رتبه‌بندی فیلتر باید به گونه ای باشد که بتواند آلاینده‌های بین 100 نانومتر تا 5 میلی‌متر را به دام انداخته تا به طور موثر سطوح میکروپلاستیک‌ها در همه اندازه‌ها را کاهش دهد.
یک میکرون 1000 نانومتر است، بنابراین یک فیلتر باید دارای رتبه میکرون 0.1 باشد تا آلاینده های 100 نانومتری را حذف کند. هر دو سیستم اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون دارای رتبه میکرونی هستند که قادر به فیلتر کردن آلاینده‌های کمتر از 100 نانومتر هستند، در حالی که دستگاه‌های تقطیر آب، میکروپلاستیک‌ها را از آب در طول فرآیند تقطیر جدا می‌کنند.

نحوه حذف میکروپلاستیک ها از آب آشامیدنی

در ادامه سه روش متداول برای حذف میکروپلاستیک ها را بررسی نموده و مزایا و معایب هریک را بیان می کنیم. در صورتی که شناخت و اطلاعاتی درباره مواد پلیمری ریز موجود در آب ندارید، مطلب « ذرات میکروپلاستیک موجود در آب چه ذراتی هستند؟ » را مطالعه بفرمایید.

حذف میکروپلاستیک ها از آب

بررسی روش اسمز معکوس

سیستم‌ اسمز معکوس (RO) یک سیستم کارآمد برای کاهش سطوح بالای میکروپلاستیک‌ها و اکثر آلاینده‌های موجود در آب می باشد. سیستم‌های اسمز معکوس استاندارد از سه فاز در فرآیند فیلتراسیون استفاده می‌کنند، در حالی که برخی از سیستم‌ها شامل چهار یا پنج مرحله هستند.

در سیستم RO، آب با عبور از فیلتر رسوب آغاز می شود. همانطور که از نام آن پیداست، این فاز سطوح آلودگی های بزرگ مانند خاک، ماسه، زنگ و سایر ذرات میکروسکوپی را کاهش می دهد. این کار نه تنها آب را فیلتر می کند، بلکه از آسیب رساندن این آلاینده ها به غشای اسمز معکوس در مراحل بعدی نیز جلوگیری می نماید. پس از فیلتر رسوب، آب در معرض فیلتر کربن فعال قرار می گیرد. در این مرحله آلاینده هایی که باعث مزه و بوی نامطبوع آب می شوند حذف می شود. (مانند کلر)

در مرحله نهایی این سیستم، آب هنگام عبور از یک غشای نیمه تراوا تحت فشار قرار می گیرد. در این مرحله بیشتر آلودگی ها از آب حذف می شوند. غشای RO حاوی منافذ ریز (0.001 میکرون) است که به آب اجازه عبور می دهد در حالی که آلاینده های کوچک مانند میکروپلاستیک ها را از زهکش خارج می کند.

برخی از سیستم‌های اسمز معکوس حاوی یک فیلتر کربنی هستند که محصول نهایی را صیقل می‌دهد تا از شفافیت آن اطمینان حاصل شود. یک فیلتر معدنی مجدد نیز می تواند به سیستم RO اضافه شود تا مواد معدنی مفیدی را که در فرآیند فیلتراسیون از بین رفته اند، مجدداً بازگردانی کند.

مزایای اسمز معکوس برای حذف میکروپلاستیک ها از آب

  • کاهش حداکثری سطح اکثر آلاینده ها
  • طول عمر طولانی
  • هزینه نگهداری کمتر از فرآیند اولترافیلتراسیون

معایب اسمز معکوس 

  • تولید فاضلاب
  • سرعت فیلتر کندتر از فرآیند اولترافیلتراسیون

بررسی روش حذف میکروپلاستیک ها با روش تقطیر از آب

دستگاه های تقطیر آب به معنای فیلتراسیون سنتی نمی باشد. به جای عبور آب از یک فیلتر، آب را می جوشانند، بخار حاصل را در بالای دستگاه تقطیر جمع می کنند و آن را به حالت مایع خنک می نمایند. از آنجایی که آب در دمای پایین تری نسبت به اکثر آلاینده ها از جمله میکروپلاستیک ها تبخیر می شود، آب مقطر در خالص ترین حالت به دست می آید.

آزمایشگاه ها و بیمارستان ها نیاز به استفاده از آب مقطر دارند تا اطمینان حاصل شود که آب آلوده نتیجه آزمایشات انجام شده را به خطر نمی اندازد. دستگاه های تقطیر آب برای کار کردن به یک منبع انرژی ثابت نیاز دارند و آب را با سرعت بسیار کمتری نسبت به فیلترهای سنتی تصفیه می کنند.

مزایای روش تقطیر

  • نصب ساده
  • زدودن اکثر ناخالصی ها از آب

معایب روش تقطیر آب

  • گران تر از سیستم های RO و اولترافیلتراسیون
  • مصرف بالای برق کندتر از اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون
  • فقط برای آب آشامیدنی قابل استفاده است.

فیلتر کردن میکروپلاستیک ها با روش اولترافیلتراسیون

یک سیستم اولترافیلتراسیون آب را از طریق یک غشای 0.02 میکرونی فیلتر می کند. این رتبه بندی میکرون به اندازه کافی کوچک است تا به طور موثر سطوح میکروپلاستیک ها در همه اندازه ها را کاهش دهد. برخلاف اسمز معکوس که آب را از خارج غشا عبور می دهد، سیستم های اولترافیلتراسیون آب را از داخل غشا فیلتر می کنند.

همچنین برخلاف سیستم های RO، اولترافیلتراسیون فاضلاب را در طول فرآیند فیلتراسیون دفع نمی کند. در مناطقی که محدودیت آب به دلیل خشکسالی وجود دارد، اولترافیلتراسیون یک انتخاب بهتر نسبت به اسمز معکوس به شمار می رود.

اولترافیلتراسیون به اندازه سیستم های اسمز معکوس آلاینده ها را حذف نمی کند، اما سطح باکتری ها، ویروس ها، سرب، مس، کیست ها و سایر آلاینده ها را کاهش می دهد. برخی از کاربران ممکن است طعم آب فیلتر شده از طریق اولترافیلتراسیون را ترجیح دهند، زیرا مواد معدنی از محصول نهایی حذف نمی شوند.

مزایای اولترافیلتراسیون در حذف میکروپلاستیک ها از آب

  • سرعت فیلتر سریع (1 گالن در دقیقه)
  • حفظ مواد معدنی مفید در محصول نهایی
  • نصب ساده
  • عملکرد مناسب در فشار کم آب
  • عدم تولید فاضلاب

معایب اولترافیلتراسیون

  • طول عمر کوتاه
  • هزینه های نگهداری بالاتر از روش های RO و تقطیر
  • حذف آلاینده های کمتر نسبت به روش های RO و تقطیر

آیا فیلترهای سرامیکی میکروپلاستیک ها را حذف می کنند؟

فیلتر سرامیکی با درجه میکرون کمتر از 2.5 می تواند سطوح میکروپلاستیک را در آب کاهش دهد. هرچه درجه میکرون کوچکتر باشد، در فیلتر کردن میکروپلاستیک ها موثرتر خواهد بود. اگر میزان میکروپلاستیک ها در آب زیاد است، اسمز معکوس، تقطیر آب و اولترافیلتراسیون جایگزین های موثرتری برای فیلترهای سرامیکی هستند.

حذف میکروپلاستیک ها از آب

آیا فیلترهای یخچال باعث حذف میکروپلاستیک ها از آب می گردند؟

اکثر فیلترهای یخچال از یک هسته کربن فعال استفاده می کنند که از طریق جذب، آلودگی های موجود در آب را کاهش می دهد. میانگین امتیاز میکرون فیلتر یخچال 20 است، اما برخی از گزینه ها امتیاز بسیار پایین تری ارائه می دهند. به عنوان مثال، فیلتری با درجه بندی 5 میکرون، برخی از میکروپلاستیک ها را از آب حذف می کند و برخی دیگر را حذف نمی کند. اسمز معکوس در حذف میکروپلاستیک ها و نانوپلاستیک ها بسیار موثرتر از فیلتر یخچال است، بنابراین برای چنین کاری نباید به فیلتر یخچال متکی باشید.

آرام صنعت (آرام نازل)

جهت خرید قطعات وابسته به صنعت تصفیه آب و فاضلاب می توانید از کارشناسان این مجموعه مشاوره رایگان دریافت نمایید. کارشناسان واحد تولیدی آرام نازل ، متریال اولیه به کار رفته در تولید قطعات را با دقت فراوان از بهترین برندهای موجود در بازار انتخاب نموده و با دستگاه‌های مجهز و پیشرفته اقدام به ساخت آن می نماید.

این واحد مفتخر به تولید انواع نازل فیلتراسیون نظیر « نازل فیلتر شنی » ، « نازل سختی گیر رزینی » و « نازل فیلتر کربنی » با قیمت‌های مناسب می باشد.

« پارشیالیزیشن » یکی از تجهیزات مهم در صنعت تصفیه آب برای نخستین بار در کشور توسط متخصصان مجموعه آرام نازل طراحی ، اجرا و پیاده سازی گردیده است. برای سفارش این محصول با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *