تصفیه فاضلاب قالیشویی

تصفیه فاضلاب قالیشویی شامل چه مراحلی است؟

قالی و فرش یکی از اجزای اصلی هر خانه ایرانی می باشد. قدمت استفاده از فرش در خانه‌های روستایی و شهری به قرن های گذشته باز می گردد. به طبع آن شستشوی فرش از آداب و رسوم پیشینیان ما است که نسل به نسل منتقل شده است. در سال های دورتر شستشو و نظافت فرش در حیاط منزل صورت می پذیرفت اما امروزه با افزایش آپارتمان نشینی خصوصاً در شهرهای صنعتی و بزرگ این کار برعهده قالیشویی ها قرار گرفته است.
در حال حاضر قالیشویی ها سهم بزرگی را در تولید پساب صنعتی دارا می باشند و موضوع تصفیه فاضلاب قالیشویی در سال های اخیر از سوی فعالان محیط زیست مورد توجه واقع شده است.

تصفیه فاضلاب قالیشویی

از آنجایی که مصرف آب در این مراکز بسیار بالاتر از مصارف خانگی است، نرخ تبدیل آب آلوده به آبی با درجه کیفی مطلوب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. بازگشت آب مصرف شده به چرخه منابع آبی کشور بسیار حائز اهمیت است و برای رسیدن به این هدف باید اقداماتی در این زمینه صورت پذیرد.

تصفیه فاضلاب قالیشویی

پکیج تصفیه فاضلاب قالیشویی

شرکت های تولید کننده‌ای در این زمینه وجود دارند که با عرضه و کارگذاری پکیج تصفیه آب در محل قالیشویی ، پساب ایجاد شده از فرآیند شستشو و … را عاری از هرگونه آلودگی های مخرب نمایند.

مهم ترین مواد آلوده کننده پساب مراکز قالیشویی

دترجنت ها یا محصولات شوینده که بر پایه سورفکتانت ها هستند ، مهم ترین مواد موجود در فاضلاب قالیشویی می باشند. علت تصفیه آب ، حذف یا کاهش میزان این مواد شیمیایی می باشد. جالب است بدانید پساب‌های حاوی سورفکتانت از توزیع مناسب اکسیژن و در نتیجه اکسیداسیون آلاینده‌ها به وسیله‌ی آن، ممانعت به عمل می‌آورند. دترجنت‌ها گاهی در عملکرد فرآیند انعقاد شیمیایی نیز اخلال ایجاد می‌کنند. به همین جهت، حذف دترجنت‌ها سخت است و همان مقدار کم دترجنت در فاضلاب قالیشویی، بر فرآیند تصفیه موثر است. این پساب علاوه بر مقادیر فوق، همواره PH قلیایی دارد و حاوی ذرات معلق زیادی می باشد.

دترجنت

سورفکتانت

وجود ذرات اضافی در فاضلاب قالیشویی

از دیگر ذرات اضافی در پساب شستشوی قالی و انواع فرش ، پرز و الیاف سبکی است که در حین شستشو از فرش جدا می‌شود. به علاوه این پساب حاوی مقادیری رنگ نیز می باشد. رنگ ها مواد آلی هستند که به دلیل داشتن حلقه‌های بنزنی در فرمولاسیون آن ها از مقاومت بالایی در برابر حذف و پاکسازی برخوردارند و همین موضوع موجب می گردد تا در صورتی که این حلقه‌های پایدار شکسته نشده و به محیط زیست وارد گردند ، آسیب های جدی را به جانواران و انسان ها وارد خواهند ساخت.

روش های تصفیه فاضلاب قالیشویی

چندین روش برای حذف آلاینده ها و ذرات اضافی وجود دارد که عبارتست از :

  • تصفیه فیزیکی
  • متعادل‌سازی
  • انعقاد شیمیایی
  • فیلتراسیون
  • گندزدایی

تصفیه فیزیکی

در مرحله تصفیه فیزیکی با استفاده از آشغال‌گیر، الیاف، پرز‌ها و به طورکلی دانه‌های درشت‌تر پساب جدا می‌شوند. جدا کردن مواد درشت کمک می‌کند تا مراحل بعدی تصفیه فاضلاب قالیشویی به راحتی اتفاق بیفتد و از گرفتگی و تخریب دستگاه‌ها جلوگیری کند.

متعادل‌سازی

در بخش متعادل سازی تصفیه فاضلاب قالیشویی، یک مخزن قبل از تصفیه شیمیایی قرار دارد. وظیفه این مخزن یکنواخت سازی پساب و جلوگیری از شوک‌های احتمالی آلایندگی است. در واقع مواد محلول یا معلق در پساب به صورت یکنواخت و همگن می‌شوند و به این ترتیب امکان تصفیه پساب ساده تر خواهد شد.

انعقاد شیمیایی

این مرحله از پکیج تصفیه فاضلاب قالیشویی، به ترتیب شامل تزریق مواد منعقدکننده به نسبت‌های درست، اختلاط مواد افزوده شده همراه با پساب قالیشویی، انعقاد و لخته‌سازی، و درنهایت ته‌نشینی آن‌هاست. در بخش انعقاد شیمیایی معمولاً از پلی آلومینیوم کلراید (PAC) و آلوم استفاده می شود.

نقش گندزدایی در فرآیند تصفیه

در صورت نیاز، می‌توان از ازن زنی یا کلر زنی و یا هر گندزدای دیگری استفاده کرد. این روش موجب از بین رفتن میکروارگانیسم‌های مزاحم می‌شود. بذین ترتیب علاوه بر گندزدایی باعث کاهش کدورت فاضلاب نیز می گردد.

نقش فیلتراسیون در تصفیه فاضلاب قالیشویی

یکی از روش های حذف ذرات معلق در پساب قالیشویی استفاده از فیلتر شنی می باشد. به علاوه در کنار فیلتر شنی، می‌توان از فیلتر کربنی فعال هم استفاده کرد تا کیفیت پساب تصفیه شده خروجی ، بیش از پیش افزایش یابد.

بیشتر بخوانید : نازل پلاستیکی فیلتر شنی چیست و چه کاربردی دارد؟

آرام صنعت (آرام نازل) ، عرضه‌کننده انواع نازل فیلتراسیون از جمله نازل فیلتر شنی ، نازل فیلتر کربنی و نازل سختی گیر رزینی با بالاترین کیفیت می باشد.

برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره رایگان در این زمینه با همکاران این مجموعه تماس حاصل فرمایید. عوامل این واحد تولیدی آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *