تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

تصفیه فاضلاب صنایع دارویی با چند تکنیک به روز

فاضلاب صنعت داروسازی از نظر جریان و ترکیب بسیار متفاوت است و بنا به شرایط مختلف، آلودگی پساب نهایی می تواند بسیار زیاد باشد. بهترین تکنیک ها برای تصفیه فاضلاب صنایع دارویی ، براساس میزان تنوع آلاینده ها تعیین می گردد. در مطلب ذیل می توانید با تعدادی از مهم ترین روش های تصفیه آشنا شوید.

روش های تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

  • فرآیند بیولوژیکی لجن فعال
  • هضم بی هوازی
  • فرآیند اکسیداسیون پیشرفته
  • پروسه فشرده سازی مکانیکی بخار
  • فرآیند راکتور بیوفیلم بستر متحرک (MBBR)

پساب مراکز تولید دارو حاوی چه نوع آلاینده هایی است؟

1- محتوای بالای مواد آلی که بخش زیادی از آن به راحتی قابل تجزیه زیستی است. (الکل، استون و …)

2- ترکیبات آلی و مواد نسوز به آهستگی زیست تخریب پذیر (ترکیبات معطر، هیدروکربن های کلردار و …)

3- ترکیبات بازدارنده و سمی (آنتی بیوتیک ها)

4- صابون ها و مواد شوینده با سورفکتانت (شستشوی تجهیزات در پایان فرآیند تولید)

فرآیند بیولوژیکی لجن فعال

اگرچه این روش برای تصفیه فاضلاب دارویی متشکل از مواد آلی قابل تجزیه، زیاد مورد استفاده می گیرد اما به دلیل وجود احتمالی ترکیبات بازدارنده و سمی یک روش توصیه شده نمی باشد. با این حال اگر آلودگی زیست تخریب پذیر باشد، این یک فرآیند ساده و کارآمد است.

فرآیند هضم بی هوازی در تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

هنگامی که فاضلاب صنایع دارویی حاوی غلظت بالایی از مواد آلی زیست تخریب پذیر بدون مواد سمی یا بازدارنده باشد، تصفیه آن با فرآیند هضم بی هوازی می تواند کارآمد و اقتصادی باشد. از آنجایی که بی هوازی است، نه تنها در هوادهی فرآیند صرفه جویی می کند، بلکه « بیوگاز » تولید نموده که به راحتی می تواند به گرما و برق تبدیل شود.

تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

فرآیند اکسیداسیون پیشرفته

هنگامی که فاضلاب حاوی غلظت بالایی از ترکیبات پایدار (از نظر شیمیایی) یا مواد سمی است ، فرآیندی قوی تری برای از بین بردن آلاینده ها موردنیاز می باشد. اکسیداسیون پیشرفته به طیف گسترده ای از فناوری ها اشاره دارد که اکثر آن ها بر پایه تولید رادیکال های هیدروکسیل یا تامین انرژی مورد نیاز برای از بین بردن مولکول آلاینده هستند. این تکنیک‌ها به‌ویژه برای حذف هیدروکربن‌های هالوژنه (بنزن، تولوئن، فنل و غیره)، مواد شوینده، رنگ‌ها و غیره حائز اهمیت می باشند.

رایج‌ترین روش‌های موجود جهت تصفیه فاضلاب صنایع دارویی عبارتند از :

  • اکسیداسیون الکتروشیمیایی
  • ازن زنی کاتالیزوری
  • اکسیداسیون آندی
  • ترکیبی از اشعه ماوراء بنفش و پراکسید هیدروژن

با این حال، تکنیک های گران قیمتی هستند به طوری که تنها برای مواردی در نظر گرفته می شوند که تخریب شیمیایی آلاینده تنها راه حل است.

تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

فرآیند فشرده سازی مکانیکی بخار در تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

استفاده از روش تبخیر خلاء آب با فشرده سازی مکانیکی بخار ، یک گزینه بسیار کارآمد، قوی، ساده و در دسترس با هزینه انرژی کم در شرایط زیر به شمار می رود:

1 – هنگامی که آلودگی فاضلاب پیچیده است و استفاده از فرآیند بیولوژیکی قابل کاربرد نیست. (وجود ترکیبات پایدار، بازدارنده یا سمی، تجزیه پذیری زیستی کم)

2- ماهیت پساب در طول زمان بسیار تغییر می کند.

فرآیند راکتور بیوفیلم بستر متحرک (MBBR) 

هنگامی که محتوای مواد آلی در فاضلاب بالا باشد، MBBR بدون شک کارآمدترین گزینه است. این فناوری شامل رشد زیست توده به عنوان یک بیوفیلم بر روی تکیه گاه های پلاستیکی است که به طور مداوم در راکتور بیولوژیکی در حال حرکت هستند. این تکیه گاه ها دارای سطح ویژه بالایی در واحد حجم هستند که اجازه می دهند ، زیست توده بیشتری در واحد حجم جریان یابد تا در راکتورهای معمولی!

بهتر است بدانید که این تکنیک برای تصفیه فاضلاب صنایع دارویی تنها زمانی قابل استفاده است که آلودگی زیست تخریب پذیر باشد.

مزایای این روش 

1- MBBR ها مشکلات گرفتگی بستر را که معمولاً در سیستم های بستر ثابت رخ می دهد ندارند. علت عدم رشد بیومس ها می باشد.

2- این سیستم در مقایسه با یک سیستم معمولی کارآمدتر است، زیرا بیوفیلمی که روی دیواره های تکیه گاه تشکیل می شود موثرتر از لخته سازهای بیولوژیکی است.

3- با توجه به اینکه ذرات دارای سطح ویژه بالایی هستند، راکتورهای MBBR نیز بسیار کوچک تر از آن هایی هستند که از لجن فعال استفاده می کنند.

4- مزیت اضافی دیگر این است که فرآیند را می توان به مراحل مختلف با رشد بیومس خاص در هر مرحله تقسیم کرد که با بار آلاینده در جریان تغذیه سازگار است. این انعطاف پذیری باعث می شود که ترکیبات پایدارتر تجزیه شوند.

نتیجه – کدام روش ها جهت تصفیه فاضلاب صنایع دارویی کارآمدترند؟

به طور خلاصه، زمانی که آلاینده های آلی به راحتی قابل تجزیه زیستی هستند، هر دو روش راکتور بیوفیلم بستر متحرک (MBBR) و فرآیند بی هوازی می توانند گزینه های خوبی باشند.

تکنیک های اکسیداسیون پیشرفته برای کاربردهایی که در آن ها جریانی که باید تصفیه شود کم است، مناسب می باشد زیرا هزینه های مربوط به فرآیند تصفیه فاضلاب دارویی به این روش بسیار بالاست.

به طور کلی، انتخاب گزینه موثر و بهینه به شرایط پساب بستگی دارد و برای طراحی مناسب ترین فرآیند برای هر مجمتع داروسازی، به همکاری با یک شرکت متخصص نیاز است.

آرام صنعت | تولید کننده نازل فیلتراسیون

شرکت تولیدی آرام صنعت ( آرام نازل ) با بهره مندی از نیروهای متخصص ، دستگاه های مجهز و پیشرفته اقدام به ساخت انواع تجهیزات مربوط به دستگاه های فیلتراسیون نموده است.

انواع نازل فیلتر شنی ، نازل فیلتر کربنی ، نازل سختی گیر رزینی را با قیمتی مناسب تهیه فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *