تصفیه فاضلاب آبکاری

آبکاری فلزات در طیف وسیعی از صنایع نظیر تولید قطعات الکترونیکی ، سخت افزار ، اتومبیل‌ سازی ، صنایع دفاعی و نظامی ، جواهرسازی و … کاربرد فراوانی دارد. پساب خروجی از این کار به دلیل وجود آلاینده‌های مختلف همچون انواع مواد آلی پیچیده و نمک‌های فلزی ، اسیدها و بازها ، حلال ها و پاک کننده ها حاوی مواد سمی و سرطان زا می باشد که باید از آب حذف گردند. از این رو موضوع تصفیه فاضلاب آبکاری به عنوان یکی از فاضلاب های صنعتی پیچیده مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

تصفیه فاضلاب آبکاری

به طور کلی پساب صنعت آبکاری در سه دسته قرار می گیرد:

1- ماهیت قلیایی و اسیدی پساب 

علل: شستشوی سطح فلزات

2- فلزات سنگین

علل: استفاده­ از فلزات سنگین مانند نیکل، کروم، مس، روی، کادمیم، قلع، نقره، طلا و پلاتین در طی پروسه آبکاری

بیشتر بخوانید : فلزات سنگین چه نوع عناصری هستند؟

فلزات سنگین به عناصر شیمیایی فلزی گفته می شود که دارای چگالی نسبتاً بالایی هستند و در غلظت های کم سمی می باشند. مقدار زیاد این عناصر تمایل به تجمع زیستی دارند. تجمع زیستی به معنای افزایش غلظت یک ماده شیمیایی در یک ارگانیسم بیولوژیک در طول زمان در مقایسه با غلظت آن ماده شیمیایی در محیط است.
برخی از فلزات سنگین (به عنوان مثال مس ، سلنیوم ، روی) برای حفظ متابولیسم بدن انسان ضروری هستند. با این حال، در غلظت های بالاتر می توانند منجر به مسمومیت شوند و یا فرد را به سرطان مبتلا نمایند.

حذف فلزات سنگین از فاضلاب آبکاری

در تصفیه فاضلاب آبکاری بیشترین انرژی ، هزینه و زمان باید صرف حذف فلزات سنگین گردد. در ذیل برخی از بهترین روش هایی که می توان از آن برای جداسازی این فلزات سمی استفاده نمود را بیان می نماییم:

حذف کروم

ایده آل ترین روش حذف (Cr6+) استفاده از تکنیک تعویض آنیونی است که بدین طریق یون ­های کروم به بستر چسبیده و با محلول‌­های خاص شستشو داده می‌­شوند و پساب حاصل شده فاقد این فلز سنگین خواهد بود.

از دیگر روش هایی که می توان برای حذف کروم به کار گرفت شامل موارد زیر می باشد:

  • جذب
  • ته نشینی
  • انعقاد شیمیایی
  • انعقاد الکتروشیمیایی

مس

برای حذف (Cu2+) نیازمند روشی به نام Coprecipitation به همراه یون ­های منیزیم و آلومینیوم تحت pH=10 و دمای ۶۰ درجه در تانک ­های مخصوص است که به همراه یون‌های گفته شده رسوب می نمایند و بدین شیوه می توان آن را از پساب حذف نمود.

روی

برای تصفیه فاضلاب آبکاری صنعتی و جداسازی یون­ های روی (Zn2+) می توان به کمک محلول سدیم هیدروکسید در دمای ۴۰ درجه و pH=9 با راندمان ۹۹-۹۶% فرآیند حذف آن را انجام داد که البته بسته به شرایط صنعت متفاوت است.

نیکل

جداسازی (Ni2+) نیازمند روشی به نام Electrocoagulation که در آن عنصر نیکل به کمک آندها به فرم هیدروکسیدی رسوبی تبدیل می گردد.

طلا

به کمک میکروارگانیسم‌ها می توان (Au+) را حذف و جداسازی نمود.

کادمیم

برای حذف (Cd­۲+) نیاز به انجام روش الکتروشیمیایی برای باردار کردن فلز کادمیم به شکل آنیون و سپس رسوب دادن آن می ­باشد.

قلع

(Sn2+) را در بخش پیش تصفیه فاضلاب آبکاری می توان به کمک فرآیند تبادل یونی حذف نمود.

نقره

برای تصفیه فاضلاب آبکاری از وجود یون های (Ag+) نیاز به سمی زدایی به کمک میکروارگانیسم­ های تجزیه کننده می باشد.

پلاتین

حذف پلاتین (Pt2+) از پساب صنعت آبکاری به کمک قارچ­ های آسپرژیلوس، طی فرایندی به نام Biodetoxification صورت می پذیرد.

تصفیه فاضلاب آبکاری

 

مراحل پیش تصفیه

در پاراگراف قبلی ، به شرح بهترین شیوه‌های حذف فلزات سنگین پرداختیم. اما باید گفت که قبل از انجام این روش ها باید کلیه فلزات سنگینی که در زمان آبکاری تولید می­ شوند، ابتدا به وسیله شیوه­‌های خاصی ، جداسازی و سپس پساب باقی مانده از هر کدام در مخزن مشترکی جمع‌آوری می ­شوند. سپس:

رسوب گذاری و ترکیب شدن

اولین مرحله­ تصفیه فاضلاب ناشی از آبکاری است. به دلیل وجود یون­ های کاتیونی در این مرحله با افزایش pH به سمت قلیایی سعی در رسوب دادن آن ها دارند تا مقادیر کمی که از این ذرات باقی مانده نیز رسوب کند. از ابتدا برای تمامی فلزات سنگین این کار را انجام نمی ­دهند تا از تشکیل لجن جلوگیری به عمل آید. انباشت لجن هزینه ­های جانبی را به شدت افزایش داده و علاوه بر آن نمی­ توان از فلزات رسوب کرده بدین شکل استفاده­ مجدد کرد.

فلاش میکس

در این مرحله از تصفیه فاضلاب آبکاری در مخازن و ناحیه­ مجزا، پلیمر اضافه خواهد شد تا ترکیبات پراکنده و بازگردند.

Flocculation

در این مرحله از تصفیه فاضلاب ذرات و تجمعات بزرگ ­تری از فلزات با میکس آرام، سنگین به وجود می آید.

شفاف کننده

در این مرحله از تصفیه فاضلاب آبکاری رسوبات تشکیل شده در تانک ­هایی به نام Clarifier برای شفاف شدن بیشتر مایع فوقانی یا Supernatant وارد تانک لجن یا Sludge شده و مایع فوقانی جدا می ­شود تا برای کاربرد دوباره یا آبیاری زمین­ها و کلیه­ فرآیندهای پایین دستی یا downstream استفاده شود.

بازیافت لجن

در این مرحله از لجن تولید شده برای ساخت سوخت متان و همچنین کود استفاده می گردد.

تصفیه فاضلاب آبکاری

آرام صنعت (آرام نازل)

جهت خرید قطعات وابسته به صنعت تصفیه آب و فاضلاب می توانید از کارشناسان این مجموعه مشاوره رایگان دریافت نمایید. کارشناسان واحد تولیدی آرام نازل ، متریال اولیه به کار رفته در تولید قطعات را با دقت فراوان از بهترین برندهای موجود در بازار انتخاب نموده و با دستگاه‌های مجهز و پیشرفته اقدام به ساخت آن می نماید.

این واحد مفتخر به تولید انواع نازل فیلتراسیون نظیر نازل فیلتر شنی ، نازل سختی گیر رزینی و نازل فیلتر کربنی با قیمت‌های مناسب می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *