کلرزنی آب استخر

روش های کلرزنی آب استخر

استفاده شناگران از استخر باعث ورود انواع مختلفی از آلودگی ها به آب می شود. از قدیمی و موثرترین روش های از بین بردن این آلودگی ها ، کلرزنی آب استخر می باشد. کلر به دلیل قابلیت ماندگاری بالا در آب باعث می شود حتی آلودگی هایی که بعد از آن وارد آب استخر می شوند ، به سرعت از بین بروند.

کلرزنی آب استخر چیست و چرا از آن استفاده می شود؟

این فرآیند یکی از اصلی ترین روش های از بین بردن آلودگی های بیماری زا در آب استخر است. استفاده از آن به منظور پیشگیری از بیماری هایی می باشد که ممکن است از طریق آلودگی هایی که در آب استخر باقی می ماند به وجود آید. اگرچه این روش بسیار تاثیر گذار است ، اما ممکن است در برخی موارد خطرناک باشد.

بهتر است در میزان و محل استفاده از آن دقت فرمایید. گاز خارج شده از این مواد در محیط های سرپوشیده که تهویه مناسب ندارند ، باعث ایجاد مشکلات تنفسی می شود.

نکته : توصیه می شود به منظور کلرزنی آب استخر در مجموعه های سر پوشیده میزان FRC بین 0.8 تا 2 میلی گرم بر لیتر و برای استخرهای روباز بین 0.8 تا 3 میلی گرم بر لیتر ، استفاده شود.

در همه استانداردهای معتبر جهان وجود کلر باقی مانده در آب استخر امری اجباری است.

ویژگی های فیزیکی کلر

  • کلر گازی سبز یا زرد رنگ است.
  • کلر استخر به صورت قرص ، گرانول و یا پودری می باشد.
  • آستانه بویایی آن 0.31 ppm است.

روش های کلرزنی آب استخر

برای ضدعفونی کردن آب استخر به روش کلرزنی شیوه های متفاوتی با توجه به نوع کلر وجود دارد.

1 – کلر پودری را باید به صورت کاملاً دستی وارد آب استخر کرد که این کار بسیار زمان بر است.

2 – برای صرفه جویی در زمان می توان از قرص کلر استفاده کرد که نسبت به پودر کاربردی و راحت تر می باشد.

کلرزنی آب استخر

این روش به دو صورت انجام می گیرد. اول آن که قرص ها را می توان در سبد های شناور که با آب استخر در تماس هستند قرار داد و به وسیله ی آن آب استخر را ضد عفونی کرد. البته این روش به دلیل شناور بودن و تماس مستقیم با افراد شناگر زیاد توصیه نمی شود. بهتر آن است که قرص ها را در ورودی استخر ، درون یک سبد قرار دهیم.

کلرزنی آب استخر

3 – دستگاه کلرزنی نمکی با استفاده از الکترولیز نمک ، تولید کلر می نماید. در این روش کلرزنی آب استخر ، نمک به کار رفته در آن دارای جداره های فلزی می باشد و با عبور آب استخر حاوی نمک از داخل آن ها یک جریان برق ولتاژ پایین به آن وصل می شود. در واقع این امر سبب به وجود آمدن فرآیندی می شود که باعث تولید اسید هیپوکلریک می شود. این ماده کار گند زدایی آب استخر را انجام می دهد ، پس کلر به صورت مستقیم وارد آب نمی شود.

4 – دستگاه های کلرزن اتوماتیک که سریع و بهترین روش کلرزنی آب استخر می باشد. در این دستگاه سنسورهایی وجود دارد که به صورت اتوماتیک پارامترهای کیفی آب را اندازه گیری و کنترل می کند. سپس به صورت خودکار کلر مورد نیاز را وارد آب می نماید.

شوک استخر چیست و دلیل استفاده از آن چه می باشد؟

شوک استخر در واقع همان فرآیند افزودن میزان قابل توجهی کلر و یا سایر مواد اکسید کننده به آب ، جهت از بین بردن آلودگی ها می باشد. دلیل استفاده از این فرآیند ، از بین بردن باکتری و جلبک های آب استخر و کاهش آلودگی آن است.

برای دادن شوک به استخر دو روش وجود دارد:

  • استفاده از کلر
  • استفاده از مواد شیمیایی اکسید کننده

چرا برخی استخرها بوی کلر می دهند؟

شاید این مسئله برای شما نشانه پاکیزگی آن مکان باشد ، در صورتی که استخر های سالم و استاندارد نباید بوی مواد شیمیایی بدهند.
دلیل این بو ممکن است میزان استفاده بیش از حد از مواد ضد عفونی کننده باشد. برای از بین رفتن این مسئله بهتر است میزان مواد شیمیایی داخل آب را اندازه گیری کنید و نسبت به آن طبق مقادیر گفته شده فرآیند کلرزنی آب استخر را انجام دهید.

نحوه محاسبه کلر مورد نیاز آب استخر خانگی

روش دقیقی به صورت دستی برای اندازه گیری میزان کلر آب وجود ندارد. اما به طور کلی به ازای هر متر مکعب حجم استخر ، 3 گرم پودر کلر نیاز است.

روش کار

می توانید ابتدا حجم استخر را اندازه گیری نموده و سپس آن را در 3 ضرب کنید. حاصل ، میزان کلر مورد نیاز برای کلرزنی آب استخر شما می باشد که باید آن را در دو یا سه لیتر آب حل کرد و بعد این محلول را وارد آب استخر نمود.

نکته : برای اینکه بدانید میزان کلر موجود در آب چقدر است یا چه زمانی برای اضافه کردن آن به آب مناسب است ، بهتر است از دستگاه های مخصوص استفاده کنید. این عمل باعث می‌شود به صورت دقیق میزان کلر را اندازه گیری نمایید و از استفاده بیش از اندازه آن جلوگیری کنید.

کلرزنی آب استخر

آرام صنعت (آرام نازل)

یکی از دستگاه های فیلتراسیون آب استخر ، فیلتر شنی می باشد که استفاده از آن بسیار رایج است. به کارگرفتن این دستگاه تنها مختص استخرهای شنای عمومی نیست و در استخرهای خانگی نیز متداول است.

نازل ها ، قطعاتی مهم هستند که نقش کلیدی در بهره وری این نوع دستگاه ها دارند.

آرام نازل انواع نازل فیلتراسیون را با قیمت های مناسب عرضه می دارد.

محصولات این واحد تولیدی :

  نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل فیلتر سختی گیر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *