سختی گیر رزینی

نکات مهم در مورد نگهداری دستگاه سختی گیر رزینی

یکی از روش های رایج در پکیج تصفیه ، روش تعویض یونی به منظور نرم کردن آب سخت و رسوب دار می باشد. در این فرآیند با تبادل یون های سخت (مانند کلسیم و منیزیم) موجود در آب با یون های نرم روی دانه های رزین ، سختی آب گرفته می شود و این پروسه در دستگاه سختی گیر رزینی صورت می پذیرد.

سختی گیر رزینی

آب سخت یا همان رسوبات موجود در آب مشکلات متعددی را در فعالیت های صنعتی و خانگی به وجود می آورد. به طور مثال وجود رسوب در دیگ های بخار یا تجهیزات برج های خنک کننده باعث گرفتگی شریان ها و اتصالات گردیده در نتیجه کارایی دستگاه به شدت پایین آمده و در برخی موارد با گرفتگی شدید لوله ها و اتصالات ، دستگاه دچار مشکلات فنی می گردد.

در فعالیت های خانگی نیز باید گفت که مواد شوینده نظیر صابون ، قابلیت کف زایی خود را در برابر آب سخت از دست داده در نتیجه شستشو به خوبی صورت نخواهد گرفت.

وجود کدام یون ها در آب موجب سخت شدن آن می گردد؟

کاتیون های دو ظرفیتی یا بیشتر ، از عوامل سختی آب می باشند. کلسیم ، منیزم ، آلومینیوم ، آهن ، منگنز ، از مهم ترین این کاتیون ها هستند. آب های زیرزمینی بیشتر از آب های سطحی دارای این یون ها می باشند.

عملکرد دستگاه سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی با دانه های رزین بسته بندی می شود. علت نام گذاری این دستگاه نیز بر همین اساس است. انتخاب نوع رزین در قیمت سختی گیر بسیار تأثیرگذار می باشد.

سختی گیر رزینی

آب سخت حاوی کلسیم و منیزیم از بین رزین جریان پیدا می کند و به وسیله فرآیند تبادل یونی ، یون های سخت موجود در آب با یون های نرم روی دانه های رزین جابه جا می گردند.

بیشتر بخوانید : سختی گیر آب

بهدیهی است که با گذشت زمان و کارکرد بیشتر دستگاه ، دانه های رزین با یون های کلسیم و منیزیم پوشیده می شوند. بنابراین ظرفیت آن ها برای سختی گیری آب کاهش می یابد.

در این حالت باید از طریق پروسه ای به نام احیاء ، آب با فشار به صورت خودکار از طریق نرم کننده آب با یک مقدار مشخص جریان می یابد.
این مرحله دانه های رزین یون های نرم را از بازسازی کننده با سختی دانه ها مبادله می کنند.
اغلب این سیستم ها دارای یک فیلتر تصفیه آب و فیلتر رسوب گیر هستند. بنابراین انواع ناخالصی و رسوب جمع شده تخلیه می شوند. دانه های رزین که به اصطلاح مجدداً « شارژ شده اند » ، به چرخه بازگشته و دوباره به کار خود ادامه می دهند.

بیشتر بخوانید : بک واش سختی گیر رزینی چگونه صورت می پذیرد؟

نکات مهم درباره نگهداری و استفاده از سختی گیر رزینی

1- برای افزایش عمر مفید رزین ها ، آب ورودی نباید در داخل دستگاه سختی گیر رزینی باقی بماند. در فصول سرد سال نیز باید با کاور نمودن دستگاه از یخ زدگی رزین های کاتیونی جلوگیری نمود.

2- برای بازدهی بیشتر دستگاه توصیه می گردد تا سختی آب خروجی از دستگاه به صورت روزانه یا دو روز یکبار که توسط کیت های سختی سنج اندازه گیری می شود ، توسط تکنسین ها بررسی و کنترل گردد.

3- اطمینان از مکش نمک پس از نصب و راه اندازی دستگاه سختی گیر رزینی با شیر چند راهه به هیچ عنوان توصیه نمی شود. بر اساس تجارب گذشته پس از نصب و راه اندازی متأسفانه شیر مکش نمک تنظیم نشده است و عملا احیا با نمک صورت نمی گیرد.

4- بهتر است رزین های تبادل یونی در معرض رطوبت قرار گیرند تا عملکرد و بازدهی بالاتری داشته باشند. برای اینکار پس از باز کردن درب کیسه های رزین می توان آن ها را در مجاورت آب قرار داد.

5- در صورتی که آب ورودی به سسیستم دارای گل و لای و یا ذرات معلق و اضافی زیادی می باشد، حتما قبل از شروع عملیات رسوب زدایی آب را بوسیله فیلتر کربنی و یا فیلتر شنی پاکسازی نمایید.

بیشتر بخوانید : نازل پلاستیکی فیلتر شنی چیست؟

6- بهتر است از سنگ نمک های با خلوص پایین استفاده ننمایید ، زیرا ظرفیت تبادل یون ها کاهش می یابد.

آرام نازل | فروش انواع نازل فیلتراسیون

به منظور افزایش طول عمر و بهبود کارایی انواع دستگاه های فیلتراسیون ، قطعات و تجهیزات وابسته به آن باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. از این رو واحد تولیدی آرام نازل اقدام به ساخت تجهیزات وابسته پکیج تصفیه آب و فاضلاب از بهترین متریال اولیه نموده است.

استخرهای عمومی و خصوصی ، استخرهای پرورش ماهی ، کارخانجات و صنایع مرتبط نیازمند استفاده از دستگاه های فیلتراسیون برای تصفیه آب ورودی به مراکز خود می باشند. این دستگاه های فیلتراسیون عبارتند از :

  • فیلتر شنی
  • فیلتر کربنی
  • سختی گیر رزینی

آرام نازل تولید کننده انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی و نازل سختی گیر با قیمت مناسب می باشد.

ساخت انواع نازل فیلتراسیون با دستگاه های پیشرفته و متریال اولیه با کیفیت صورت می پذیرد. برای اطلاع از مدل مناسب با دستگاه خود ، می توانید از راهنمایی کارشناسان این مجموعه بهره مند گردید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *