حذف ویروس ها از آب

چگونه ویروس‌ها را از آب آشامیدنی پاک کنیم؟

ویروس‌های منتقله از طریق آب، سالانه میلیون‌ها نفر را به بیماری مبتلا می‌نمایند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، حداقل دو میلیارد نفر از منابع آب آشامیدنی آلوده استفاده می‌کنند. با افزایش جمعیت جهان و کمیاب شدن آب آشامیدنی سالم، آگاهی از انواع ویروس های منتقله از آب اهمیت بیشتری پیدا می کند.
در مطلب ذیل با چگونه آلوده شدن آب و نحوه حذف ویروس ها از آب آشنا خواهید شد.

حذف ویروس ها از آب

پیش از بررسی روش های حذف ویروس ها از آب آلوده باید به سوال مهم ذیل پاسخ داد:

ویروس ها چگونه وارد آب می شوند؟

ویروس ها هنگام انتقال ادرار یا مدفوع انسان یا حیوان بیمار آلوده به آب، وارد آن می شوند. سیستم فاضلاب نامناسب، روان آب های آلوده، طوفان و سیل خطر آلودگی آب را افزایش می دهند. آب چاه و تمام منابع آب تصفیه نشده در معرض خطر آلودگی ویروسی هستند و بسیاری از کشورهای در حال توسعه از شیوع ویروسی رنج می برند.

انواع ویروس های منتقله از آب

هپاتیت، نورو ویروس و روتاویروس شایع ترین ویروس های منتقله از آب در سراسر جهان هستند. آن ها می توانند با نوشیدن، حمام کردن، شستن، یا خوردن مواد غذایی در معرض آب آلوده منتقل شوند.

هپاتیت

پنج نوع مختلف هپاتیت ویروسی (A، B، C، D و E) وجود دارد که همگی باعث التهاب کبد می شوند. با این حال، هپاتیت A و E تنها دو موردی هستند که از طریق آب آلوده منتشر می شوند. علائم هر دو هپاتیت A و E شامل تب، ضعف، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و یرقان است. خبر خوب این است که اکثر بیماران به طور کامل بهبود می یابند و هیچ عارضه جانبی طولانی مدتی ندارند. رعایت بهداشت، شستن دست ها و اجتناب از نوشیدن آب در خارج از شهر روش های خوبی برای جلوگیری از بیمار شدن هستند. حتی واکسن هپاتیت A هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان وجود دارد.

حذف ویروس ها از آب

روتاویروس در آب

روتاویروس بیشتر در نوزادان و کودکان خردسال شایع است و باعث استفراغ، اسهال، از دست دادن اشتها و ممکن است منجر به کم آبی بدن شود. بزرگسالان نیز می توانند به روتاویروس مبتلا شوند، اما معمولا علائم خفیف تری دارند. در حال حاضر دو واکسن روتاویروس دارای مجوز برای نوزادان وجو دارد، اما هیچ واکسنی برای کودکان بزرگتر یا بزرگسالان تولید نشده است. شستن دست ها، رعایت بهداشت و اجتناب از مصرف غذا و آب بالقوه آلوده به جلوگیری از گسترش روتاویروس کمک می کند.

نورویروس در آب

نوروویروس، ویروسی است که به راحتی و به سرعت در آب پخش می شود. علائم شایع شامل اسهال، استفراغ، حالت تهوع و درد معده است. نوروویروس، همراه با همه پاتوژن های موجود در آب، می توانند فراتر از آب آشامیدنی گسترش یابند. اگر مواد غذایی نظیر میوه و سبزیجات با آب آلوده کشت یا برداشت شوند، ممکن است فرد را به سادگی بیمار کنند. برای پیشگیری از نوروویروس، توصیه می‌شود دست‌های خود را مرتب بشویید، میوه‌ها و سبزیجات را ضدعفونی کنید و آن ها را کاملاً بپزید.

نورویروس در آب

روش های حذف ویروس ها زا آب

ویروس ها را می توان از طریق کلر، تصفیه آب ازن، تصفیه اشعه ماوراء بنفش، تقطیر، اولترافیلتراسیون و یا جوشاندن از آب حذف کرد.

1- کلر

ماده کلر، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا را از طریق یک واکنش شیمیایی از آب حذف می کند. هنگامی که کلر به آب اضافه می شود، اسید ضعیفی به نام هیپوکلرو اسید تشکیل می شود که به دیواره سلولی ویروس ها و باکتری ها نفوذ می کند و آنها را از داخل به بیرون از بین می برد. کلر یک انتخاب محبوب در مراکز تصفیه آب در سراسر جهان است. با این حال، ممکن است بوی شیمیایی باقیمانده از آن در آب لوله کشی افراد را آزار دهد. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، توصیه می شود از فیلتر کربن فعال استفاده کنید تا طعم و بوی آب را تا حد زیادی بهبود بخشد.

2- تصفیه آب با ازن

این روش، ویروس ها و سایر آلاینده های مزاحم را از طریق فرآیند اکسیداسیون از آب حذف می کند. ازن (O3) یکی از قوی ترین اکسید کننده های طبیعت است. در این روش، ازن ابتدا در یک مولد ایجاد می شود. سپس در آب تزریق شده و در آنجا مواد آلی موجود در غشای ویروس ها، باکتری ها و انگل ها را اکسید می نماید. این باعث ضعیف شدن و از بین رفتن سلول های این موجودات مزاحم می شود. تصفیه آب با ازن نه تنها ویروس ها و سایر پاتوژن های خطرناک را از بین می برد، بلکه فوق العاده سریع است و آب را در عرض چند ثانیه تصفیه می کند.

ازن زنی

3- تصفیه با اشعه ماوراء بنفش

در این روش از اشعه ماوراء بنفش برای آسیب رساندن به DNA ویروس ها و دیگر موجودات زنده استفاده می شود و از تولید مثل و گسترش بیماری در منبع آب ممانعت می نماید. با این حال، سیستم های تصفیه اشعه ماوراء بنفش زمانی موثرتر هستند که آب از قبل توسط یک فیلتر متفاوت تصفیه شود، زیرا خاک و زباله ها از ویروس های میکروسکوپی، باکتری ها و غیره در برابر نور UV محافظت می کنند. هنگامی که آب از قبل فیلتر شده است، سیستم های تصفیه ماوراء بنفش می توانند 99.9 درصد از موجودات زنده را خنثی کنند.

4- دستگاه تقطیر آب

این نوع دستگاه، ویروس ها را از طریق تقطیر از بین می برد. تقطیر فرآیندی است که نحوه تصفیه آب در طبیعت را تقلید می کند: از طریق تبخیر در جو. دستگاه های تقطیر، آب را به بخار تبدیل می کنند و ویروس ها و سایر آلاینده ها را از بین می برند، زیرا نمی توانند مانند آب تبخیر شوند. هنگامی که آب به شکل مایع خود باز می گردد، عاری از آلودگی است.

5- اولترافیلتراسیونیک

سیستم اولترافیلتراسیون از فشار استاندارد آب خانگی استفاده می کند تا آب را از یک غشای فیبری توخالی عبور دهد که ویروس ها، باکتری ها و .. را به دام می اندازد. غشای اولترافیلتراسیون حدود 0.025 میکرون است، در حالی که ویروس ها حدود 0.1 میکرون هستند. با این حال، برای تصفیه آب از منابع طبیعی، مانند دریاچه یا آب باران، نباید به اولترافیلتراسیون اعتماد کرد. سیستم اولترافیلتراسیون در کنار سایر اقدامات احتیاطی مانند سیستم UV بهترین عملکرد را دارد.

بیشتر بخوانید: حذف عناصر سمی در آب به کمک مواد منعقد کننده

آیا جوشاندن آب ویروس ها را از بین می برد؟

بله، آب را به مدت یک دقیقه به جوش آورید. اگر در ارتفاع 6500 فوتی یا بالاتر هستید، آب را به مدت سه دقیقه بجوشانید. جوشاندن آب، ویروس ها، باکتری ها، انگل ها و سایر پاتوژن های خطرناک را غیرفعال می کند.

آیا جوشاندن آب ویروس ها را از بین می برد؟

 

محصولات باکیفیت آرام صنعت

شرکت آرام صنعت (آرام نازل) با تکیه بر توان متخصصان خلاق خود ، مفتخر به ساخت دستگاه « پارشیالیزیشن » برای نخستین بار در کشور شده است. این دستگاه کاربردی در صنعت تصفیه آب و فاضلاب با قیمت کاملاً مناسب در اختیار صاحبان فن قرار می گیرد.

این واحد تولیدی همچنین تولیدکننده فعال در زمینه ساخت انواع نازل فیلتراسیون با درجه کیفی بسیار بالا می باشد.

این محصولات شامل : نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل سختی گیر هستند.

تولید کننده پارشیالیزیشن

تولید کننده نازل فیلتر شنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *