اسمز معکوس صنعتی

نحوه عملکرد دستگاه اسمز معکوس صنعتی

همانگونه که از نام دستگاه های صنعتی آب شیرین کُن مشخص است برای شیرین سازی آب چاه ها یا آب شور دریا مورد استفاده قرار می گیرند و براساس پدیده اسمز معکوس کار می کنند. در واقع می توان این نوع تجهیزات را دستگاه اسمز معکوس صنعتی نامید.

دستگاه اسمز معکوس صنعتی RO

اساس عملکرد دستگاه اسمز معکوس صنعتی با نوع خانگی آن یکسان می باشد ، با این تفاوت که ابعاد و میزان حجم آب ورودی و خروجی در نوع صنعتی بیشتر می باشد.
آب شیرین کن صنعتی در ظرفیت های 5 متر مکعب به بالا در شبانه روز قابل طراحی و اجرا است.

مطلب پیشنهادی : اسمز معکوس خانگی

مزایای استفاده از دستگاه اسمز معکوس صنعتی (آب شیرین کن RO)

  • به صرفه بودن این روش
  • پاکسازی آب آلوده تا 99 درصد
  • مصرف انرژی کمتر
  • پایین بودن هزینه نگهداری دستگاه
  • سیستم کار پیوسته و مدام در 24 ساعت شبانه روز
  • عمر مفید و طولانی دستگاه

کاربرد دستگاه اسمز معکوس صنعتی

  • صنعت کشاورزی (گلخانه ای)
  • بیمارستان (بخش دیالیز)
  • دامپروری
  • پرورش آبزیان
  • صنایع غذایی
  • کارخانجات ریسندگی و نساجی
  • آزمایشگاه ها

اسمز معکوس صنعتی

روش اسمز معکوس شامل دو مرحله اصلی زیر می باشد:

1- پیش تصفیه
2- پکیج اسمز معکوس

پیش تصفیه

اولین مرحله فیلتراسیون قبل از اسمز معکوس صنعتی ، ورود آب خام به داخل دستگاه فیلتر شنی می باشد.

مطلب پیشنهادی : انواع فیلتر شنی 

دومین مرحله فیلتراسیون فیزیکی پس از فیلتر شنی ، به منظور حذف طعم و بوی نامطلوب آب استفاده از فیلتر کربنی می باشد.

مطلب پیشنهادی : نازل فیلتر کربنی چیست؟

نحوه عملکرد فیلتر شنی برای حذف ذرات معلق جامد

فیلتر شنی در ابتدای مرحله پیش تصفیه برای حذف ذرات معلق موجود در آب تا قطر 50 میکرون مورد استفاده قرار می گیرد. جهت حرکت آب در این فیلتر، از بالا به پایین است. آب وارد فیلتر شده و از سلیس های موجود در آن عبور می کند، در اینجا ذرات جامد موجود در آب به دام می افتند.

بک واش فیلتر شنی

در شروع کار فیلتر شنی، کارایی دستگاه بالاست ولی با گذشت مدت زمانی این فیلترها توسط مواد جامد حذف شده در فرآیند تصفیه ، اشباع می شوند و نیاز به شستشوی معکوس (Back Wash) دارند تا مجدداً احیا گردند.

بک واش فیلتر شنی می تواند به صورت دستی، اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک باشد. در عمل بک واش،  آب به صورت برعکس از فیلتر عبور کرده و موجب شستشوی فیلتر شنی می شود.

نحوه عملکرد فیلتر کربنی برای حذف بو و طعم بد آب

فیلتر کربن اکتیو در فرآیند آماده سازی تصفیه آب به روش اسمز معکوس صنعتی به منظور حذف طعم ، بو ، رنگ ، BOD ، COD و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. کربن اکتیو (فعال) مواد آلی موجود در آب را جذب و سپس تجزیه می کند.

این فیلتر از مهم ترین فیلترهای آب شیرین کن به حساب می آیند و به موجب منافذ موجود در غشاء ، ذرات بزرگتر از مولکول های آب، امکان عبور از این غشا را ندارند.

در فیلترهای کربنی، آب با عبور از بستر ذغال کربن رنگ و بوی خود را از دست می دهد تا آبی زلال بدون هرگونه طعم و مزه ایجاد شود.

بک واش فیلتر کربنی

این فیلتر ها هر چند وقت یکبار با توجه به میزان مواد جامد معلق موجود در آب نیاز به شستشوی معکوس دارند. فرآیند شست و شوی معکوس می تواند به صورت دستی، نیمه اتوماتیک و یا اتوماتیک باشد.
شکل ظاهری این فیلترها مشابه فیلترهای شنی است و تفاوت آن در داخل مخازن و سنگ های سیلیس است که جای خود را به کربن اکتیو داده اند.

پکیج تصفیه دستگاه اسمز معکوس صنعتی

پس از انجام مراحل پیش تصفیه ، یک پمپ فشار قوی طراحی شده تا آب با فشار لازم به فیلتر ممبران (غشا) برسد و فرآیند اسمز معکوس انجام شود. در نهایت مخزنی آنتی باکتریال، برای ذخیره آب در نظر گرفته شده است.

دستگاه اسمز معکوس صنعتی باعث حذف چه ذراتی از آب آلوده می شود؟

فرآیند اسمز معکوس باعث شده تا کلر آزاد آب گرفته شود. علاوه بر آن آلاینده های میکروبیولوژیکی نظیر ویروس ها ، باکتری ها ، قارج ها ، همچنین آزبست ، آرسنیک ، جیوه ، سرب ، کروم و سایر ترکیبات آلی نیز از آب جدا شده و به طور کلی می توان گفت که تا 99 درصد آلاینده های موجود در آب از بین رفته و آب آشامیدنی سالم ، خروجی این فرآیند خواهد بود.

اساس کار اسمز معکوس

اسمز معکوس یک روش فیلتراسیون می باشد که با استفاده از غشاء نیمه تراوا ، مولکول های بزرگ با فشار بالا به پشت غشاء، حذف می شوند و املاح در قسمت پرفشار باقی مانده و آب شفاف در سمت دیگر به بیرون هدایت می شود.

بدیهی است محلولی که غلظت کمتری دارد ، تمایل دارد تا به سمت محلول با غلظت بالاتر حرکت کند.

اگر غشاء نیمه تراوا بین دو سیال قرار گیرد ، سیال به سمتی حرکت می کند تا به تعادل برسد. حال اگر فشاری در جهت عکس به سیال وارد شود جهت حرکت سیال تغییر می کند.

اسمز معکوس صنعتی

جنس غشاها (Reverse osmosis membrane)

در واقع کار اصلی تصفیه توسط این قسمت انجام می‌شود که شامل پوسته و ممبران‌ از جنس پلی آمید و پلی استر و … می‌باشد.

اسمز معکوس صنعتی

نتیجه گیری | دستگاه اسمز معکوس صنعتی

استفاده از دستگاه اسمز معکوس صنعتی پرکاربردترین و به صرفه ترین روش شیرین سازی آب در جهان می باشد و امروزه سیستم‌های اسمز معکوس با توجه به مزیت‌های زیادی که نسبت به سایر روش‌ها از جمله روش‌های تقطیری دارند به طور گسترده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آرام نازل | فروش نازل فیلتراسیون

آرام نازل واحد تولیدی انواع نازل فیلتراسیون کلیه محصولات خود اعم از نازل فیلتر شنی ، نازل سختی گیر و نازل فیلتر کربنی را با قیمت مناسب در اختیار مشتریان ارجمند قرار می دهد.

استفاده از مواد اولیه و متریال مرغوب ، همراه با دانش فنی نیروهای متخصص موجب می گردد تا کیفیت بالای محصولات ، رضایت مشتریان عزیز را به همراه داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *