کاربرد دیگ بخار صنعتی

بویلر یا دیگ بخار صنعتی چه میزان کارایی دارد؟

بویلر یا دیگ بخار یک مخزن فلزی بسته (اغلب به شکل استوانه ای) است که با توجه به موارد استفاده در یک منطقه خاص، می تواند به صورت مکانیکی یا الکتریکی تولید گردد. دیگ باید بدون هیچ گونه نشتی ساخته شود. مهم ترین کاربرد دیگ بخار صنعتی ، تبدیل آب به بخار و سپس به برق می باشد. در برخی موارد برای تبدیل برخی از مایعات به بخار یا افزایش دما تا حد معینی جهت خشک کردن برخی محصولات نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد دیگ بخار صنعتی

آب با استفاده از یک پمپ به دیگ بخار فرستاده می شود. آب باید عاری از هرگونه گرد و غبار و ذرات ناخالصی باشد. به کمک یک نوع سوخت، به دیگ و آب گرما داده می شود. (سوخت ممکن است چوب، زغال چوب یا هر نوع سوخت دیگری باشد)
در نیروگاه های حرارتی از انواع دیگ های بخار (با توجه به اندازه) برای تولید برق استفاده می شود. بدین طریق بخار به داخل توربین فرستاده می شود.
اگر دیگ بخار صنعتی در عملیات چاپ کاربرد داشته باشد، از بخار برای خشک کردن کاغذهای چاپ شده استفاده خواهد شد.

کاربرد دیگ بخار صنعتی

انواع دیگ بخار صنعتی از لحاظ جنس

  • چدنی

از آلیاژ چدن برای ساخت این نوع بویلر استفاده می شود. این مدل دارای مقاومت بسیار کمی است. به همین دلیل باید برای تولید بخار با کمترین فشار مورد استفاده قرار گیرد.

  • فولادی

اکثر دیگ‌های بخار صنعتی از جنس فولاد هستند، زیرا مقاومت بالای آلیاژ فولاد موجب می گردد تا در برابر فشار زیاد بخار قدرت تحمل خوبی داشته باشد.

توجه : انتخاب نوع دیگ بخار صنعتی به متراژ کارخانه و ظرفیت کاربرد آن بستگی دارد. در حال حاضر بویلرها با سه اندازه غول پیکر، متوسط و کوچک ساخته می شوند. بویلرها در حال ارتقا هستند و استفاده از آن ها در صنایع کوچک یا بزرگ در حال گسترش است. جهت دست یابی به بالاترین راندمان و بازدهی، نیاز به نگهداری صحیح در هر دوره زمانی ثابت دارند. (نظیر جابجایی یا تمیز کردن)

دلایل ساخت دیگ بخار صنعتی 

گرما اساس زندگی بشر است که بخش اعظمی از آن از انرژی خورشید تأمین می شود. اما در همه مناطق دسترسی کامل به این انرژی امکان پذیر نیست. بنابراین راه اندازی گرمایش مصنوعی بسته به موقعیت جغرافیایی و فصول مختلف سال ضروری است. همچنین تعداد زیادی از پروسه‌های فنی به انرژی گرمایی وابسته هستند. به همین دلایل ساخت دیگ بخار یا بویلر در صنایع زیر ضروری می باشد:

  • صنایع غذایی و نوشیدنی
  • کاغذ سازی
  • ساختمان
  • صنایع شیمیایی
  • نساجی
  • و …

سیستم های دیگ آب گرم صنعتی برای تولید گرمای حرارتی بسیار شبیه به دیگ های گرمایش خانگی در زیرزمین های خانه عمل می کنند. تفاوت اصلی در ابعاد آن هاست و دیگ های صنعتی به طور قابل توجهی بزرگ‌تر هستند. ظرفیت گرمایشی بسته به کاربرد دیگ بخار صنعتی بسیار متنوع است.

نگهداری و ایمنی بویلر

تعمیر و نگهداری مداوم دیگ بخار صنعتی، کلید عملیات ایمن است. هرچه نگهداری دیگ ها راحت تر باشد، ایمنی آن ها بالاتر می رود. در حالی که انفجار دیگ بخار نسبتاً نادر است، اما رعایت نکات ایمنی در طراحی آن امری اجتناب ناپذیر است.

یکی از ملاحظات اولیه شما این است که آیا سیستم دیگ بخار دارای ویژگی های نظارت کافی، خود تشخیصی و عیب یابی است یا خیر.

به کمک پیکربندی مدولار اگر یکی از دیگ ها از کار بیفتد یا بار بیش از حد داشته باشد، سایر بویلرها می توانند زمان خرابی را کاهش دهند.

ویژگی های دیگ بخار صنعتی مدرن 

سیستم‌های بویلر مجهز دارای انواع پیشرفته‌ترین ویژگی‌های نظارتی و تشخیصی برای اطمینان از عملکرد روان هستند، از جمله: کیفیت آب، سطوح شیمیایی، میکروکنترلرهای داخلی دیجیتالی و سیستم‌های نظارت آنلاین

نتیجه | کاربرد دیگ بخار صنعتی

درک اصول اولیه سیستم های دیگ بخار صنعتی می تواند به شما کمک کند، تعیین کنید کدام نوع دیگ به بهترین وجه اهداف تاسیسات شما را برآورده می کند.

آرام صنعت

شرکت آرام صنعت (آرام نازل) به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح در زمینه تجهیزات وابسته به صنعت آب، انواع نازل فیلتراسیون را با بالاترین درجه کیفی در اختیار مشتریان عزیز قرار می دهد.

نازل سختی گیر رزینی ،، نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *