روش MBR در تصفیه فاضلاب

روش MBR در تصفیه فاضلاب

استفاده از سیستم های به روز و نوین در صنعت تصفیه آب و فاضلاب ، یک راه موثر برای استفاده مجدد از منایع آبی کشور می باشد. گذر از بحران خشکسالی و مدیریت مصرف آب نیازمند تدابیر جدی در این زمینه است.
استفاده از پکیج بازیافت آب ( روش MBR در تصفیه فاضلاب ) یکی از روش های مدرن و مقرون به صرفه در همین راستا محسوب می شود.

روش MBR در تصفیه فاضلاب

روش MBR در تصفیه فاضلاب ، یکی از فرآیندهای پیشرفته در زمینه بازیافت و استفاده مجدد از پساب به منظور مقابله با بحران کم آبی می باشد. آب خروجی می تواند برای مصارفی همچون آبیاری فضای سبز ، شستشو و … مورد استفاده قرار گیرد.

روش MBR در تصفیه فاضلاب

فرآیند MBR چیست و شامل چه مراحلی می باشد؟

MBR مخفف عبارت membrane bio reactor است که به معنای بیوراکتور غشایی می باشد.

این فرآیند از سه قسمت زیر تشکیل شده است :

  • هوادهی
  • جداسازی لجن
  • سیستم برگشت لجن

MBR را شبیه فرآیند لجن فعال توصیف می نمایند. MBR ترکیبی از فرآیند بیولوژیکی و فیلتراسیون غشایی است. در اين پروسه با جايگزينی واحد ته نشينی ثانویه با سيستم فیلتراسیون ممبرانی ، منافع زيادی از قبيل افزايش پايداری در بهره برداری، كاهش توليد لجن مازاد و كيفيت بسيار بالاتر پساب خروجی دارد.

کیفیت پساب خروجی چگونه است؟

پس از استفاده از روش MBR در تصفیه فاضلاب ، کیفیت پساب نهایی به گونه ای است که بدون استفاده از تصفیه تکمیلی می توان از آن استفاده مجدد نمود.

نحوه انجام روش MBR در تصفیه فاضلاب

مراحل کار بدین صورت است : ابتدا فاضلاب به واحد هوادهی وارد می شود ، سپس تجزیه بیولوژیکی صورت می پذیرد. پس از این مرحله توده بیولوژیکی میکروارگانیسم­ ها و باکتری­ ها جهت جداسازی وارد یک غشاء ممبرانی جهت فیلتراسیون می­ گردد که یک پمپ نیروی لازم جهت عبور دادن آب از غشاء فیلتر تأمین می­ کند.

توجه : سیستم ممبرانی معمولاً از ممبران های رشته اي تو خالي (Hollow fiber) يا نوع لوله اي (Tubular) ترکیب گردیده است. فیلترهای مورد استفاده از مواد پلیمری ساخته شده اند که به نام های میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون شناخته می شوند.

توجه : آخرین مرحله در تصفیه به روش بیوراکتور غشایی ، فیلتراسیون است. در این روش، اولترافیلتراسیون ذرات معلقی که به اندازه‌های 5 تا 100 نانومتر هستند را حذف می‌کند و آب را به میزان 99.99 یعنی تقریباً به طور ایده آل تصفیه می‌کند. آبی که تحویل می‌دهد بسیار با کیفیت است و در آخر دیگر این آب‌ها نیازی به استفاده از مواد شیمیایی برای گندزدایی ندارند.

مزایای استفاده از روش MBR در تصفیه فاضلاب

  • فضای کمتری نسبت به سایر فرآیندهای لجن فعال اشغال می کند.
  • نیازی به احداث واحد ته نشینی نیست.
  • راندمان در تصفیه فاضلاب بالا می باشد.
  • به صورت کامل می توان لجن را از آب تمیز جداسازی نمود.

معایب روش بازیافت آب

  • در زمان انجام به یک اپراتور متخصص با مهارت کافی نیاز است.
  • ممبران های فیلتراسیون قیمت زیادی دارند.
  • گرفتگی غشاء فیلتراسیون امکان پذیر است ، از این رو هزینه های اضافی دربرخواهد داشت.

نتیجه گیری

روش MBR در تصفیه فاضلاب را نمی توان جزء روش های پرکاربرد برشمرد، زیرا میزان هزینه ها و نقطعه ضعف های آن به گونه ایست که بر مزایای آن غالب می شود.

تولید قطعات دستگاه های فیلتراسیون به شیوه های نوین

تعدادی از دستگاه های فیلتراسیون مختص تصفیه آب در فضاهای کوچکتر نظیر استخرهای شنا ، کارگاه های صنعتی ، کارخانجات تولیدی ، استخرهای پرورش ماهی و مصارف خانگی تولید شده اند. این دستگاه ها از قطعات و اجزای خاصی تشکیل شده اند که کیفیت آن ها در افزایش طول عمر مفید دستگاه ، بسیار حائز اهمیت می باشد.

بیشتر بخوانید : تصفیه آب با فیلتر شنی

نازل فیلتر شنی یکی از قطعات پُرکاربرد در دستگاه فیلتر شنی می باشد. برای آنکه اطلاعات بیشتری را در خصوص این قطعه کسب نمایید، توصیه می گردد مطلب « نازل پلاستیکی فیلتر شنی » را مطالعه فرمایید.

نازل سختی گیر رزینی ،، نازل فیلتر کربنی از دیگر محصولات این واحد تولیدی می باشد. آرام نازل با در نظر گرفتن انصاف ، انواع نازل فیلتراسیون را با قیمت مناسب عرضه می نماید.

ارام صنعت (آرام نازل )

آرام نازل با توجه به تأثیر مستقیم کیفیت قطعات مصرفی در افزایش بازدهی و بهره وری دستگاه ، اقدام به تولید این قطعات از متریال درجه یک نموده است. قالب گیری از متریال توسط دستگاه های به روز و پیشرفته موجب می گردد تا قطعه مصرفی در خور نیاز دستگاه و برحسب ابعاد موردنظر ساخته شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *