حذف سرب از آب

حذف سرب از آب آشامیدنی به روش‌های خانگی

در حال حاضر خطرات ناشی از آب آلوده به سرب، مورد توجه فعالان محیط زیست قرار گرفته است و راهکارهایی برای حذف آن از آب ارائه شده است. این آلاینده برای کودکان و بزرگسالان سمی است و وجود آن در لوله های قدیمی سراسر کشور موضوعی نگران کننده می باشد. در این مطلب روش های حذف سرب از آب و نحوه شناسایی وجود این آلاینده را بررسی می نماییم.

روش های حذف سرب از آب

پیش از ارائه روش های متداول حذف کننده سرب از آب ، بهتر است پاسخ این سوال را مورد بررسی قرار دهیم:

سرب چگونه وارد آب می شود؟

وقتی تجهیزات لوله‌کشی که سرب یکی از متریال تشکیل دهنده آن است خورده می‌شود، این ماده به آب نفوذ پیدا می کند. خوردگی در لوله‌های قدیمی‌ امری محتمل است، به ویژه در مواردی که آب اسیدیته بالا یا مواد معدنی کمی دارد. استفاده از سرب در ساخت لوله ها از دهه 1990 ممنوع اعلام شد، اما هنوز هم به دلیل وجود لوله های قدیمی به وضوح تهدیدی برای سلامتی به شمار می رود.

روش های حذف سرب از آب

چه مقدار سرب در آب آشامیدنی ایمن است؟

جالب است بدانید حداکثر میزان آلاینده سرب در آب آشامیدنی تعیین شده توسط EPA ، «صفر» است. یعنی هیچ مقدار از سرب در آب آشامیدنی مجاز نیست! سرب در طول زمان در بدن انباشته شود و به مغز و سیستم عصبی آسیب می رساند. این ماده موجب تأخیر در رشد ذهنی و جسمی ، اختلال شنوایی و کم خونی در کودکان می گردد و بزرگسالان را دچار مشکلات قلبی عروقی، تولید مثل و کلیوی می کند. به همین علت باید از راهکارهای حذف سرب از آب استفاده نمود.

آیا می توان در آب آلوده به سرب دوش گرفت؟

بله، دوش گرفتن در آب آلوده به سرب بی خطر است. پوست انسان سرب را جذب نمی کند، بنابراین حمام کردن در آب آلوده به سرب برای کودکان و بزرگسالان مشکلی ندارد. فقط باید مراقب بود تا آب آلوده وارد دهان نگردد.

چگونه می توان متوجه شد که در آب لوله کشی سرب وجود دارد؟

شما می توانید با تماس با انجام آزمایش توسط کیت تست سرب خانگی از وجود سرب مطلع گردید. سرب در آب بی بو و بی مزه است، بنابراین آزمایش تنها راه تعیین وجود آن می باشد.

استفاده از اکثر کیت های تست سرب خانگی آسان است و شامل قرار دادن یک نوار تست در نمونه ای از آب می باشد. متأسفانه، اکثر کیت های تست خانگی فقط به شما می گویند که آیا آزمایش آب برای سرب مثبت یا منفی است. اما میزان سرب را مشخص نمی کنند. برای دریافت دقیق میزان سرب در آب توصیه می شود که از یک آزمایشگاه دارای گواهی دولتی برای انجام آزمایش استفاده کنید.

راه های حذف سرب از آب

اولین راه، شناسایی و جایگزینی تمام لوله ها و وسایل لوله کشی قدیمی خانه می باشد. با این حال، از آنجایی که آب ممکن است قبل از اینکه به سیستم لوله کشی منزل راه پیدا کند، از طریق لوله های مرکزی آلوده به سرب شود می توان برای حذف آن از روش های ذیل استفاده نمود:

  • اسمز معکوس
  • تقطیر
  • فیلتر کربن فعال

سیستم های فیلتراسیون را می توان به عنوان فیلتر نقطه ای (POU) یا فیلتر اصلی برای کل خانه طراحی کرد. نصب فیلتر نقطه ای بر روی شیر آب تنها از آب خروجی همان شیر محافظت می نماید اما فیلتر کل از آب جاری در تمام قسمت های خانه در برابر سرب حفاظت می کند.

اسمز معکوس

یک سیستم اسمز معکوس (RO) از طریق یک غشای نیمه تراوا استفاده می کند. این غشاء دارای منافذ کوچکی است که آلاینده‌هایی مانند سرب را مسدود می‌کند.

حذف سرب از آب

تقطیر برای حذف سرب از آب

تقطیر یک روش تصفیه آب است که روند انجام آن از طبیعت الگو گرفته شده است. دستگاه های تقطیر، آب را به بخار تبدیل می کنند و آلاینده ها را از بین می برند، زیرا سرب و سایر آلاینده ها نمی توانند مانند آب به بخار تبدیل شوند. هنگامی که آب به شکل مایع خود باز می گردد، عاری از آلودگی خواهد بود!

فیلتر کربن فعال

این فیلتر حاوی کربن فعال است که دارای منافذ فراوانی در امتداد سطح و زیرساخت خود است. هنگامی که آب از کربن فعال عبور می کند، مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها جذب می شوند و آب تمیز از طرف دیگر خارج می شود.

حذف سرب از آب

توجه به این نکته ضروری است که همه فیلترهای کربنی نمی توانند سرب را فیلتر کنند. لذا باید مشخصات آن ها را بررسی کنید و تنها نمونه ای را که برای حذف سرب طراحی شده است را خریداری نمایید.

چگونه می توان خطر سرب در آب لوله کشی را کاهش داد؟

شما خطر سرب در آب لوله کشی را فقط با استفاده از آب سرد می توانید کاهش دهید. آب گرم سرب را خورد کرده و اجازه می دهد راحت تر از آب سرد در آب حل شود. برخلاف تصور عموم، آب جوش سرب را از بین نمی برد. همچنین، هر چه آب در لوله‌های سربی طولانی‌تر بنشیند، خطر نفوذ سرب به داخل آب بیشتر می‌شود. لذا توصیه می شود در صورتی که آب بیش از شش ساعت در لوله ها باقی مانده است، شیر آن را به مدت یک دقیقه قبل از استفاده باز بگذارید. البته بهتر است به جای استفاده از چنین روش‌های ابتدایی، به سراغ حذف سرب از آب بروید!

آرام نازل

خرید آسان ، پیگیری سفارش و ارسال سریع را از این مجموعه بخواهید. پشتیبانی همه روزه از خریداران محترم انجام می شود. هر سوالی در زمینه نصب، راه اندازی و کارکرد دستگاه داشته باشید پاسخگوی شما خواهیم بود. امیدواریم که بتوانیم همانند گذشته این امر مهم را به بهترین شکل به سرانجام برسانیم.

آرام نازل تولید کننده انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل سختی گیر با قیمت مناسب و کیفیت بالا

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *