تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

شیوه تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

دلیل اهمیت تصفیه فاضلاب صنایع لبنی ، بار آلی بالای این نوع فاضلاب است. تولید محصولات لبنی با استفاده از فرآیند های مختلف مانند پاستوریزه کردن و هموژنیزه کردن باعث تولید پسابی با مقادیر بالای BOD و COD و پاتوژن می شود. (به طور مثال COD در حدود 8000 تا 10000 میلی گرم در لیتر). این نوع فاضلاب ها اغلب غنی از چربی ، پروتئین ، کربوهیدرات و ترکیبات محلول در چربی می باشند. نوسانات pH این نوع پساب بالا است.

در صورتی که فاضلاب این کارخانجات بدون تصفیه در محیط رها شوند ، ظرف مدت زمان کوتاهی متعفن شده و باعث انتشار بوی شدید در فضا می شوند. به همین دلیل سهم بسیار مهمی در آلودگی محیط زیست محیط دارند.

با توجه به مصرف بالای آب در صنایع لبنی و کمبود منابع آبی، تصفیه و بازچرخش فاضلاب تصفیه شده به محیط زیست می تواند کمک شایانی به حفظ منابع آبی و همچنین حفظ محیط زیست می باشد.

تصفیه فاضلاب صنایع لبنی شامل چه مراحلی است؟

آشغالگیری

هدف اصلی از طراحی این واحد ، حذف ذرات بزرگ از فاضلاب است تا باعث بروز آسیب به واحدهای بعدی تصفیه خانه و یا گرفتگی سیستم نشود.

حوضچه متعادل سازی

احداث قسمت متعادل ساز از ضرورت های تصفیه در این نوع صنایع می باشد ، زیرا نوسانات pH در فاضلاب صنایع لبنی بسیار بالاست.

جداسازی چربی و روغن از فاضلاب صنایع لبنی

در این بخش از چربی گیرهای ثقلی و یا شناور سازی با هوای محلول به منظور جداسازی چربی و روغن از فاضلاب استفاده می شود.

فرآیندهای بیولوژیکی

1- تصفیه بیولوژیکی هوازی
2- بی هوازی

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب صنایع لبنی به روش هوازی

 روش تصفیه بیولوژیكی هوازی شامل رشد میكروارگانیسم ها در یك محیط غنی از اكسیژن برای اكسیداسیون مواد آلی به دی اكسید كربن، آب و سلول‌های میكروبی است. براساس نتایج کسب شده می توان گفت تصفیه هوازی مطمئن ترین و اقتصادی ترین روش در تولید پسابی با كیفیت بالا است.

راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب نیازمند مدت زمانی است تا میکروارگانیسم ها با محیط سازگاری پیدا کنند. در فرآیندهای هوازی به دلیل حذف قابل قبول نیتروژن آمونیاکی موجود در فاضلاب، مشکلات زیست محیطی ناشی از وجود نیتروژن در پساب خروجی را نخواهد داشت.

از مشکلات رایج فرآیندهای هوازی تصفیه فاضلاب تولید کف در واحد هوادهی و ته نشینی ضعیف لجن (جداسازی ضعیف دو فاز جامد و مایع) می باشد‌.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب به روش بی هوازی

در این سیستم تا 95 % از بار آلی موجود در جریان فاضلاب را می‌توان به بیوگاز متان و دی اكسید كربن تبدیل نموده و مابقی آن به رشد سلولی و نگهداری سلول ها اختصاص می یابد.

سیستم های بی هوازی معمولاً برای تصفیه فاضلاب صنایع لبنی اقتصادی تر به نظر میرسند، زیرا این فرآیندها برخلاف فرآیندهای هوازی به انرژی نیازی ندارند. همچنین محصول هضم بی هوازی گاز متان است كه می‌توان از آن برای تولید گرما و انرژی استفاده كرد. علاوه بر این لجن كمتری تولید می‌گردد. بنابراین مشكلات مرتبط با دفع لجن نیز كاهش می یابد.

در این سیستم ها نیاز به مواد مغذی (نیتروژن و فسفر) خیلی كمتر از فرآیندهای هوازی است. همچنین میكروارگانیسم های بیماری زا نابود می گردند و لجن نهایی دارای خصوصیات مناسبی برای باروری خاک می باشد.

مزایای تصفیه فاضلاب لبنی و صنایع وابسته به آن چیست؟

1- ممانعت از انتشار آلودگی با تخلیه پساب تصفیه شده به آب های سطحی و زیرزمینی

2- بازگشت آب مصرف شده به چرخه تولید

3- حفظ منابع آبی

4- استفاده از پساب تصفیه شده جهت آبیاری فضای سبز و مزارع کشاورزی

تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

آرام صنعت

شرکت آرام صنعت (آرام نازل) ، تولید کننده انواع نازل فیلتراسیون با درجه کیفی بالا می باشد. این قطعات جزء تجهیزات ضروری برای انواع دستگاه های فیلتراسیون هستند که کیفیت ساختشان رابطه مستقیمی با دوام محصول دارد. به دلیل استفاده از متریال مرغوب ، کیفیت این محصولات تضمین شده می باشد.

انواع نازل فیلتر شنی ،، نازل فیلتر کربنی ،، نازل سختی گیر رزینی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *