تصفیه فاضلاب دامداری

تصفیه فاضلاب دامداری و دامپروری

درحال حاضر دامپروری به یکی از صنایع بزرگ کشور تبدیل شده است و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در این صنعت روز به روز در حال گسترش است. مبحث تصفیه فاضلاب دامداری ها از آن جهت حائز اهمیت است تا از بروز مشکلات زیست محیطی ممانعت به عمل آورد. پساب های ناشی از این مراکز اگر به خوبی کنترل و مدیریت نشوند، سلامت محیط زیست جانواران و انسان‌ها را با خطرات جدی مواجه خواهند کرد.

تصفیه فاضلاب دامداری

اگر سری به دامداری بزنید، بخش های مختلفی را مشاهده خواهید کرد که از یکدیگر مجزا هستند و میزان آب مصرفی در آن‌ها نیز متفاوت و متغیر است. از این رو نوع فاضلابی که از هر کدام از این قسمت ها تولید می شود نیز از نظر آلودگی یکسان نیستند.

برای تصفیه فاضلاب دامداری و دامپروری ابتدا باید شناخت صحیحی از نوع آلاینده هایی که وارد آب می شوند پیدا نمود. برخی از مهم ترین قسمت هایی که منبع آلودگی پساب هستند ، عبارتند از :

  • آب مورد استفاده جهت شرب دام‌ها
  • استفاده از آب برای ایجاد رطوبت و تأمین شرایط دمایی مناسب
  • بخش زایمان دام
  • محل دوشیدن شیر و شستشوی ظروف مربوط به شیردوش
  • شستشوی محل نگهداری دام

هزینه های ناشی از تصفیه فاضلاب دامداری به چه عواملی بستگی دارد؟

مهم‌ترین عامل در کاهش یا افزایش هزینه ای که باید صرف تصفیه فاضلاب دامداری ها شود، حجم پساب تولیدی می باشد. طبیعتاً هرچه مرکز دامداری و دامپروری بزرگ تر باشد، تعداد دام ها بیشتر شده و میزان پساب ایجاد شده نیز افزایش می یابد. از این رو باید روش های پیچیده تر و کارآمدتری را اجرا نمود.

ذرات آلوده کننده پساب دامپروری چیست؟

1- ترکیب شیر و آب
2- اختلاط خون با آب
3- ورود ترکیبات شیمیایی به آب (ناشی از داروها و محلول هایی که به دام خورانده می شود.)
4- نوع غذای مصرفی دام
5- کودهای تقویتی
6- دترجنت ها (شستشوی محل نگهداری دام)

تصفیه فاضلاب دامداری

راه های کاهش پساب آلوده و صرفه جویی در مصرف آب

یکی از روش هایی که اجرای آن در دامداری ها توصیه می شود ، جمع آوری فضولات دام ها می باشد. بدین ترتیب از میزان آب مصرفی برای شستشو محل نگهداری دام ها کاسته شده و میزان آلودگی پساب نیز پایین خواهد آمد.

تصفیه فاضلاب دامداری شامل چه مراحلی است؟

1- تصفیه فیزیکی
2- متعادل سازی
3- بیولوژیکی
4- ته نشینی
5- کلرزنی

تصفیه فاضلاب دامداری

روش انجام کار

تصفیه فیزیکی

استفاده از آشغالگیرهای دستی یا اتوماتیک در تصفیه فیزیکی فاضلاب دامداری همچنان کاربرد دارد. از این تجهیزات برای جداسازی ذرات درشت و معلق آب بهره گرفته می شود. علاوه بر ذرات درشت باید چربی شیر را نیز از آب جدا و حذف نمود. این چربی ها از طریق شستشوی شیردوش ها وارد پساب می گردند.

متعادل سازی

برای یکدست شدن پساب باید فرآیند متعادل سازی صورت پذیرد. این کار در حوضچه تعادل اجرا می گردد و مهم ترین هدف آن جلوگیری از غلظت بیش از حد پساب می باشد. با این کار ذرات ریز معلق در آب ته نشین شده و انجام فرآیندهای بعدی را ساده تر می نمایند. به این مرحله « ته نشینی اولیه » نیز می گویند.

تصفیه بیولوژیکی

این نوع از تصفیه به دو گروه هوازی و بی هوازی تقسیم بندی می گردد. تصفیه بی‌هوازی به حذف مواد آلوده کننده توسط میگروارگانیسم‌ها گفته می شود. تصفیه هوازی جهت بهبود کیفیت پساب انجام می گیرد.

ته نشینی

پس از اجرای مراحل فوق در پروسه تصفیه فاضلاب دامداری ، نوبت به مرحله « ته نشینی ثانویه » می باشد. به حداقل رساندن ذرات معلق یا شناور ریز از اهداف این بخش می باشد. سپس با استفاده از فیلتراسیون و دستگاه های فیلترینگ زلال سازی آب اتفاق خواهد افتاد.

کلرزنی

اگر لازم باشد آب تصفیه شده به بخش کشاورزی ورود پیدا کند، باید مرحله کلرزنی بر روی آن صورت گیرد. با این کار از ورود میکروارگانیسم‌های بیماری زا و باکتری ها به مزارع جلوگیری خواهد شد. کلرزنی با استفاده از دستگاه کلریناتور انجام می پذیرد.

نتیجه گیری

اگر مرحله کلرزنی حذف شود ، آب تصفیه شده را در مخازن و استخرها نگهداری می نمایند تا بسته به نوع نیاز در زمان های بعدی از آن استفاده گردد.

آرام صنعت (آرام نازل)

هرچه هزینه های جانبی در راه اندازی تصفیه خانه های کوچک متناسب با کارگاه ها ، مراکز تولیدی و … کمتر باشد، صاحبان صنایع بیشتر از اجرای این طرح در حیطه کاری خود استقبال می نماید.

آرام صنعت با هدف گذاری در مسیر خودکفایی در زمینه تولید تجهیزات وابسته به صنعت تصفیه آب و فاضلاب ، کلیه محصولات تولید شده خود را با قیمت های مناسب عرضه می دارد.

این محصولات که شامل تولید انواع نازل فیلتراسیون از قبیل نازل فیلتر شنی ، نازل فیلتر کربنی ، نازل سختی گیر رزینی می باشد از متریال اولیه مرغوب ساخته شده و دارای استانداردهای لازم در این مقوله است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *